بین المللی

هاآرتص: برقراری روابط تهران و ریاض پایان ائتلاف ضد ایرانی خواهد بود

خبرمهم: یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی تحلیلی با اشاره به نشانه های بهبود روابط ایران و عربستان نوشت: برقراری مجدد روابط میان تهران و ریاض در حقیقت پایان ائتلاف عربی تحت رهبری اسرائیل علیه ایران خواهد بود.

 روزنامه هاآرتص در گزارش تحلیلی خود نوشت: اگر رایزنی ها میان مقامات ایران و عربستان منجر به آشتی و مصالحه دو کشور شود، باقی کشورهای عربی، به ویژه در حاشیه خلیج (فارس) به سرعت این مسیر را دنبال خواهند کرد. در این صورت خاورمیانه به یک مکان بسیار متفاوت تبدیل خواهد شد و جایگاه اسرائیل در آن نیز متفاوت خواهد بود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، این روزنامه صهیونیستی در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر و سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره روند گفت وگوها میان تهران و ریاض نوشت:  به گفته سعید خطیب زاده یک سری توافقات میان دو طرف صورت گرفته است. همچنین منابع دیپلماتیک در گفت وگو با خبرنگاران عرب از احتمال بازگشایی کنسولگری های دو کشور در آینده نزدیک خبر دادند. به علاوه انتظار می رود با باز شدن سفارتخانه های تهران و ریاض عادی سازی کامل روابط به زودی تحقق یابد.

هاآرتص افزود: اگر رایزنی ها میان کاخ سعودی و جمهوری اسلامی ایران به حصول یک توافق و برقراری کامل روابط میان دو کشور بینجامد، این به معنی پایان فصل ائتلاف علیه ایران خواهد بود. اسرائیل به میزان زیادی به این ائتلاف که خود را عضو غیر رسمی آن می دانست، اتکا کرده بود تا جایی که وجود این وجه مشترک (دشمنی با ایران) میان ریاض و تل آویو، آن را به برقراری روابط میان اسرائیل با آل سعود امیدوار کرده بود.

ارتباط میان پادشاهی سعودی و جمهوری اسلامی موانع بر سر راه کانال ارتباطی مستقیم کشورهای عربی با ایران را رفع خواهد کرد. شواهد این اتفاق نیز در اظهارات جدید وزیر امورخارجه اردن قابل لمس است که در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کرد: روابط خوب با ایران در راستای منافع ملی اردن است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به رویکرد دولت کنونی آمریکا درقبال خاورمیانه و تمایل آن برای کاهش حضور در منطقه اشاره کرد و نوشت: صاحب نظران سعودی این گونه توضیح می دهند که پادشاه عربستان دریافته است که دیگر نمی تواند به ایالات متحده متکی باشد، بنابراین می بایست روابط استراتژیک خود را تغییر دهد و جایگاه خود در خاورمیانه را مجددا مشخص کند. در واقع، یک سری شکست ها در عرصه سیاست خارجه همچون تلاش برای اجبار رفیق حریری نخست وزیر لبنان به استعفا که به یک شکست مفتضحانه تبدیل شد، عدم توانایی نفوذ در جنگ سوریه، ادامه جنگ یمن بدون یک نتیجه مشخص علی رغم دست برتر عربستان از نظر قدرت نظامی، جدا شدن امارات متحده عربی از این درگیری، امتناع دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از حمایت از ریاض در برابر ایران پس از حمله به تاسیسات نفتی بزرگ عربستان، سعودی ها متوجه شدند که برای جلوگیری از بروز بحران در این کشور و نابود شدن برنامه های اقتصادی ولیعهد سعودی برای آینده عربستان گفت وگو با ایران یک ضرورت است.

از طرفی دیگر، هرچه مذاکرات هسته ای با ایران به حصول یک توافق نزدیکتر می شود، عربستان سعودی باید بیش از پیش تاثیر چنین توافقی بر بازار جهانی نفت را ارزیابی کند. چراکه ورود مجدد ایران به بازار نفت به معنی کم شدن مشتریان نفتی عربستان، پایین آمدن قیمت ها و کاهش درآمد اصلی این کشور خواهد بود. بنابراین آل سعود بیش از گذشته لزوم برقراری روابط با جمهوری اسلامی را احساس کرده است.

هاآرتص ادامه داد: برای ایران بهبود روابط با عربستان سعودی منافعی به همراه دارد، زیرا چنین توافق حتی به طور غیر رسمی وضعیت ایران را در قبال لبنان، سوریه، یمن و عراق مورد تائید قرار خواهد داد. بدین ترتیب دروازه ایران به روی کشورهای عرب خاورمیانه باز خواهد شد. روابطی که در سال های اخیر تحت فشارهای شدید آمریکا برای داشتن روابط دوستانه تر با تهران در وضعیتی نامشخص قرار داشت.

این روزنامه نوشت: تجدید روابط ایران و عربستان ضربه ای بزرگ برای اسرائیل خواهد بود. نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل نه تنها بر سر مذاکرات هسته ای با ایران و توافقی که واشنگتن به دنبالش است با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اختلاف نظر اساسی دارد، بلکه حباب یک ائتلاف عربی ضد ایرانی که نخست وزیر نتانیاهو به شدت روی آن حساب باز کرده بود در حال ترکیدن است. بنابراین، دیگر هواپیماهای سعودی در صورتی که اسرائیل بخواهد بدون تائید آمریکا حمله ای به ایران انجام دهد با تل آویو همراه نخواهد شد. هرچند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز دولت آمریکا مشخص کرد که بیشتر خواهان دیپلماسی است تا جنگ.

علاوه براین، امارات متحده عربی دو سال پیش توافق همکاری با ایران امضا کرد. قطر یکی از شرکای تجاری ایران است و ظاهرا دیگر اعضای این ائتلاف همچون مصر و اردن نیز به دنبال آن هستند. اکنون این کشورها، به ویژه عربستان سعودی دریافته اند که نزاع با ایران دیگر یک کالای ارزشمند نیست .

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا