بین المللی

ایران و عربستان سعودی به حصول توافق نزدیک شده‌اند

خبرمهم: یک مقام غربی و آگاه به مذاکرات ایران و عربستان سعودی از احتمال توافق میان دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، یک دیپلمات غربی و ساکن در انگلیس که به مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی آگاه است به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که احتمال رسیدن این دو کشور به توافق در آینده نزدیک بالاست.این خبرگزاری در این باره نوشت: «ایران و عربستان سعودی نشانه‌هایی از گرم شدن روابط خود را نشان دادند، اما کارشناسان معتقدند که اقدامات بسیاری برای کاهش تنش‌ها پس از ۵ سال ناآرامی در روابط میان دو کشور لازم است.»
اکنون این دیپلماتِ آگاه غربی با اشاره به مذاکراتی که برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی انجام شده است، اعلام کرد: «دو طرف در آخرین دور مذاکرات در آستانه توافق بودند.»
این مقام همچنین اعلام کرد: «حصول توافق در دور بعدی مذاکرات که تا چند روز آینده انجام می‌شود، محتمل است.»
او که به شرط فاش نشدن نامش با این خبرگزاری صحبت کرد، در ادامه افزود: «دو کشور برای بازگشایی کنسولگری‌هایشان به توافق رسیدند، من فکر می‌کنم تا چند هفته آینده عادی‌سازی روابط اعلام شود.»
این دیپلمات خارجی همچنین اعلام کرد: «عربستان سعودی تمایلی برای پایان دادن به جنگ در یمن نشان داده است.»
منابع خبری پیش از این اعلام کرده بودند که مذاکرات میان ایران و عربستان با میانجی‌گری عراق در چندین مرحله در بغداد برگزار شده است. گفته می‌شود مذاکرات میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی از ماه آوریل (اردیبهشت) سال جاری آغاز شده است.
خبرگزاری رویترز نیز پیش از این از برگزاری ۳ دور مذاکره میان مقام‌هایی از ایران و عربستان پیش از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست‌ جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» خبر داده بود.
در آخرین مرحله این مذاکرات مقامات کشورمان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات سعودی دیدار کرده و دو طرف نشست‌های مشترکی را انجام دادند. با این حال عربستان حتی حین مذاکرات با ایران هم ادعا کرده است برای جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای هر کاری می‌کند!
هفته گذشته نیز عربستان سعودی تأیید کرد که ماه گذشته اولین دور مذاکرات با مقام‌های ایرانی برگزار شده است. پیش از آن نیز فیصل بن فرحان در کنفرانس خبری مشترک با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که مذاکرات عربستان با ایران همچنان در مراحل مطالعاتی است و امیدوار است که مسائل مورد اختلاف حل شود. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا