بین المللی

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی درباره تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی

خبرمهم: وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آذربایجانی درباره تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی بازداشتی در آذربایجان رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهای روز پنجشنبه خود در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با «جیحون بایرامف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

 استقبال از نشست سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در تهران

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ابتدای این دیدار از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در تهران استقبال کرد.
بایرامف روابط دو کشور را دارای پویایی‌های بسیار مثبت و در مسیری درست توصیف و از حمایت‌های ایران از تمامیت سرزمینی جمهوری آذربایجان تشکر کرد.
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار با تأکید بر آمادگی کشورش برای همکاری در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران، گفت از طرف جمهوری آذربایجان، شاهین مصطفی‌ یف آماده است تا با همتای ایرانی خود در چارچوب کمیسیون مشترک تماس برقرار کند.
وی همچنین با بیان این‌که جمهوری آدربایجان آماده است تا پروژه‌های مشترک در حوزه خزر را پیگیری کند، تعاملات و رایزنی‌های منظم در سطوح مختلف را امری ضروری خواند.

نباید اجازه داد برخی طرف‌های ثالث روابط خوب دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند

در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دارای اهمیت ویژه برشمرد و با ابراز امیدواری از اجرایی شدن توافقات پیشین، یادآور شد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای روابط با همسایگان اولویت ویژه‌ای قائل شده است.
امیرعبداللهیان با بیان این‌که دو کشور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای از همدیگر حمایت متقابلی داشته‌اند، تأکید کرد که ضروری است که این روند حفظ شود.
وی همچنین مشترکات دو کشور را عمیق و متنوع خواند و یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد که پروژه‌ها و همکاری‌های مهمی در حوزه‌های مختلف از جمله برق، گاز، سدسازی، تجارت و ترانزیت از جمله پایانه ریلی آستارا و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی بین دو طرف تعریف شده و پیگیری خواهد شد.
حسین امیرعبداللهیان بازسازی مناطق آزاد شده را زمینه همکاری گسترده دو کشور خواند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نباید اجازه داد برخی طرف‌های ثالث روابط خوب دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست در خصوص تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و همچنین برخی موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی که در بازداشت پلیس جمهوری آذربایجان هستند، با همتای آذربایجانی رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس، دانمارک، ایتالیا، صربستان و … و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا