بین المللی

اذعان گوترش به ناتوانی سازمان ملل در حل مسأله افغانستان

خبرمهم: دبیرکل سازمان ملل متحد گفت هر گونه پیشنهاد مبنی بر این که این نهاد جهانی می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند، خیال است و ظرفیت آن برای میانجیگری به منظور تشکیل یک دولت فراگیرتر طالبان محدود است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، هر گونه پیشنهاد مبنی بر این که این نهاد جهانی می‌تواند مشکلات افغانستان را حل کند، خیال و توهم خواند.گوترش در پاسخ به سوالی در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» که آیا او برای ترمیم وضعیت افغانستان تحت فشار قرار دارد، گفت: فکر می‌کنم انتظاراتی از تاثیر اصلی‌ترین سازمان بین‌المللی که هنوز در آنجا حضور دارد، وجود دارد که بی‌اساس است.
دبیرکل سازمان ملل پیش از گردهمایی سالانه این نهاد که قرار است هفته آینده در نیویورک برگزار شود، در اشاره به نیروی انسانی و هزینه‌هایی که آمریکا و متحدانش در ۲۰ سال گذشته در افغانستان صرف کردند، گفت: با توجه به اینکه آن‌ها با این همه منابع در رفع مشکلات افغانستان شکست خورده‌اند، این که فکر کنیم ما اکنون می توانیم بدون آن نیروها و پول، مشکلاتی را حل کنیم که آن‌ها نتوانستند برای چندین دهه حل کنند، یک خیال است.
گوترش در ادامه این مصاحبه اظهار داشت از تلاش‌ها برای متقاعد کردن طالبان به منظور تشکیل دولت فراگیرتر از حکومت ۲۰ سال قبل آن‌ها حمایت می‌کند و افزود که سازمان ملل ظرفیت کمی برای میانجیگری دارد و باید بر موقعیت خود به عنوان یک سازمان بین‌المللی که برای حمایت از مردم افغانستان حضور دارد، تمرکز کند.
وی گفت نمی‌توانید انتظار معجزه داشته باشید. سازمان ملل متحد می‌تواند با طالبان وارد تعامل شود، اما آن‌ها هرگز نقش سازمان ملل در کمک به تشکیل دولت جدید افغانستان را نمی‌پذیرند.
دبیرکل سازمان ملل با بیان این که کمک‌های بشردوستانه باید به عنوان ابزاری برای متقاعد کردن طالبان به رعایت حقوق اساسی از جمله حقوق زنان و دختران مورد استفاده قرار گیرد، افزود دولت‌ها بیش از ۱.۱ میلیارد دلار در این هفته برای افغانستان و برنامه‌های پناهندگان در کشورهای همسایه متعهد شدند.
او که دومین دوره دوره پنج ساله خود را به عنوان رئیس سازمان ملل در اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌کند، در خصوص اقتصاد افغانستان هم از کشورها خواست اطمینان حاصل کنند که اقتصاد این کشور به طور کامل خفه نشده است.
گوترش گفت: باید راه‌هایی برای تزریق مقداری پول نقد به اقتصاد افغانستان وجود داشته باشد تا اقتصاد سقوط نکند و مردم در وضعیت حاد قرار نگیرند که احتمالاً میلیون‌ها نفر را مجبور به فرار کند.
وی اظهار داشت که سازمان ملل متحد با شرکای خود همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها بر اساس اصول بشردوستانه توزیع می‌شوند و با همه بدون هیچ‌گونه تمایزی بر اساس جنسیت، قومیت یا هر گونه ملاحظات دیگر، به طور عادلانه رفتار شود.
گوترش با تأکید بر این که هنوز زود است که بتوان فهمید آیا طالبان به حقوق احترام می‌گذارند و مسئولانه حکومت می‌کنند، وضعیت افغانستان را غیرقابل پیش‌بینی خواند و افزود: هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی می‌افتد، اما تعامل مهم است.
دبیرکل سازمان ملل پیش‌تر هم از جامعه جهانی درخواست کرد تعامل با طالبان را حفظ کنند. وی با تأکید بر اینکه افغانستان باید «با صلح و ثبات و احترام به حقوق مردم» اداره شود گفت، طالبان اکنون خواستار به رسمیت شناخته شدن، حمایت مالی و برداشته شدن تحریم‌ها علیه این گروه است.
گوترش گفت: «این مسئله می‌تواند اهرم فشاری قطعی را برای جامعه جهانی فراهم کند اما باید از فروپاشی اقتصادی که می‌تواند عواقب انسانی هولناکی به‌دنبال داشته باشد، جلوگیری شود».
این اظهارات در حالی است که گوترش و مقام‌‌های سازمان ملل سازمان ملل در اظهارات خود به نقش بیست ساله آمریکا و متحدانش در ویرانی افغانستان اشاره‌ای نکرده و درباره بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به مسئولیت بازسازی و ترمیم زیرساخت‌های این کشور تأکیدی نداشته‌اند. /فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا