بین المللی

ایران مانع ورود افغان‌ها نشود، موج جدید مهاجرت اجتناب‌ناپذیر است

خبرمهم: رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با صدراعظم آلمان تأکید کرد اگر جلوی مهاجران افغان توسط افغانستان و ایران گرفته نشود، موج جدید مهاجرت اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی روز شنبه خود با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در خصوص احتمال موج جدید مهاجرت با توجه به تحولات افغانستان هشدار داد.به نوشته روزنامه ینی شفق ترکیه، اردوغان و مرکل در این تماس تحولات افغانستان به‌ویژه مسئله مهاجران را در کنار مسائل منطقه‌ای و روابط دوجانبه موردبحث قرار دادند.
اردوغان تأکید کرد که اگر اقدامات لازم در افغانستان و ایران انجام نشود، موج جدید مهاجرت اجتناب‌ناپذیر است.
وی همچنین با اشاره به تحولات در افغانستان گفت ترکیه می‌تواند به مسئولیت تأمین امنیت و فعالیت فرودگاه کابل تحت شرایط مربوطه ادامه هد.
اردوغان روز پنجشنبه گفت اروپایی‌ها باید مسئولیت شهروندان افغانستانی که از این کشور می‌گریزند را قبول کرده و آنکارا در این خصوص در طول مرزهای خود با ایران که یکی از مسیرهای ورود مهاجران افغان به ترکیه است، تدابیری اتخاذ کرده است.
رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه بعد از ظهر نیز گفته بود: ما با موج جدیدی از هجوم پناهندگان از افغانستان از طریق ایران روبه‌رو هستیم. تمام تلاش خود را برای اطمینان از ثبات در افغانستان انجام خواهیم داد. پاکستان هم وظایف حیاتی برای صلح و ثبات در افغانستان که درگیری‌ها در روزهای اخیر در آنجا شدت گرفته است، بر عهده دارد.
تصمیم خودسرانه آمریکا برای قرار دادن نام ترکیه در لیست کشورهایی که واشنگتن قصد دارد مهاجران افغانستانی خود را در آن‌ها اسکان بدهد، با واکنش تند حزب حاکم آنکارا هم مواجه شد.
عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه اخیراً گفت هیچ کشوری نباید ترکیه را به‌عنوان اردوگاه پناه‌جویان خود بداند زیرا این کشور بیش از این ظرفیت نگهداری از مهاجران غیرقانونی را ندارد.
دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم‌زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند. /آنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا