بین المللی

مصطفی الکاظمی: عراق دیگر به حضور نیروهای نظامی آمریکا نیاز ندارد

خبرمهم: نخست وزیر عراق گفت: کشور ما دیگر به نیروهای نظامی آمریکایی نیاز ندارد و زمان خروج این نیروها از عراق به نتیجه مذاکرات با آمریکایی‌ها بستگی دارد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد کشورش دیگر به حضور نیروهای نظامی آمریکایی نیاز ندارد.نخست وزیر عراق در آستانه دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: عراق دیگر به نیروهای نظامی آمریکایی برای مقابله با تروریست های داعشی احتیاج ندارد. زمان خروج این نیروها از کشورمان نیز به نتیجه مذاکرات این هفته ما با مقامات آمریکایی بستگی دارد. از این به بعد نیز دولت عراق از واشنگتن فقط درخواست آموزش و جمع آوری اطلاعات نظامی را خواهد داشت.
او با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی و ارتش عراق قادر به دفاع از کشور بدون کمک یا حضور نیروهای نظامی آمریکا هستند، گفت:  آن‌ها سال گذشته توانایی خود را در انجام مأموریت‌های مستقل ضد داعش  نشان دادند. ما دیگر نیازی به حضور  نظامیان آمریکایی در عراق نداریم ولی  برنامه زمان بندی برای عقب نشینی این نیروها از خاک عراق باید بر اساس نیاز نیروهای عراقی انجام شود.
الکاظمی گفت: جنگ با داعش و آمادگی نیروهای ما یک جدول زمانی خاص را می طلبد و این بستگی به مذاکراتی دارد که در واشنگتن انجام خواهیم داد. عراق دارای مجموعه‌ای از سلاح‌های آمریکایی است که نیاز به تعمیر و نگهداری و آموزش دارند. آنچه ما از حضور نظامیان آمریکایی در عراق می‌خواهیم حمایت از نیروهای ما در آموزش، توسعه کارایی و توانایی‌های آن‌ها و همکاری‌های امنیتی است.
نخست وزیر عراق افزود: ما در یک موقعیت حساس هستیم، انتخابات را پیش رو داریم و برای برگزاری بهتر آن باید شرایط سیاسی آرامی داشته باشیم.
انتظار می‌رود در نشست روز دوشنبه در کاخ سفید مقامات دو کشور درباره خروج نیروهایآمریکایی تا پایان سال جاری زمانی را مشخص کنند.
عراق پس از جنگی ویرانگر و خونین در اواخر سال ۲۰۱۷ پیروزی خود را بر داعش اعلام کرد. آمریکا و عراق حداقل سه دور گفتگوهای استراتژیک با محوریت نیازهای نظامی عراق در جنگ مداوم علیه داعش و رسمی کردن یک جدول زمانی برای عقب نشینی را برگزار کردند.
مقامات آمریکایی مدعی هستند که نیروهای آمریکایی دیگر در مأموریت‌های زمینی حضور ندارند و کمک‌های آنها  محدود به جمع آوری اطلاعات و نظارت و کاربرد فناوری‌های پیشرفته نظامی است. /yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا