بین المللی

ترکیه: اروپا اعتبارش را درباره مساله قبرس از دست داده است

خبرمهم: وزیر امور خارجه ترکیه گفت، اتحادیه اروپا مدتهاست اعتبارش را در قبال مساله قبرس از دست داده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد، زمانی که مردم بخش ترک نشین قبرس از طرح تهیه شده از سوی کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۲۰۰۴ برای این جزیره حمایت کرده و در مقابل بخش یونانی نشین قبرس آن را رد کرد، اتحادیه اروپا در عمل به وعده‌اش به قبرس ترک نشین کوتاهی کرد اما به بخش قبرس یونانی نشین عضویت در این بلوک را پاداش داد.
به گفته چاووش اوغلو، این اتفاق باعث از بین رفتن اعتبار اتحادیه اروپا در قبال مساله قبرس شد.
وزیر امور خارجه ترکیه خطاب به خبرنگاران در شهر آنتالیا تاکید کرد، سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی روز سه شنبه به جمهوری ترک نشین قبرس شمالی مصادف با ۲۰ ژوئیه – چهل و هفتمین سالگرد عملیات ۱۹۷۴ صلح قبرس از سوی ترکیه به منظور محاظت از ترک های قبرس در برابر خشونت – و همچنین روز صلح و آزادی این جمهوری انجام شد.
چاووش اوغلو به پیوندهای ویژه میان دو کشور اشاره کرده و گفت: ما هم به عنوان سرزمین مادری و هم کشور ضامن مسئولیت‌های خود را بدون تردید در قبال محافظت از حقوق جمهوری ترک نشین قبرس شمالی در خصوص ذخایر هیدروکربن و حوزه شرق مدیترانه انجام می‌دهیم.
وی با متهم کردن قبرس یونانی نشین به این که هر بار مذاکرات بر سر مساله قبرس را از مسیر منحرف می‌کند گفت، این مذاکرات ۵۳ سال است که بدون هیچ نتیجه‌ای طول کشیده است.
به گفته چاووش اوغلو، در این پیش زمینه قبرس یونانی نشین پاداش دریافت کرده در حالی که قبرس ترک نشین مجازات شد/ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا