بین المللی

شکست کودتای نظامی در ونزوئلا به کارگردانی آمریکا

خبرهای فوری: ناکامی تلاش‌ها برای کودتای اخیر در ونزوئلا نشان از شکست توطئه‌های داخلی به کارگردانی واشنگتن است تا دولت قانونی نیکلاس مادورو سرنگون شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، بحران سیاسی ونزوئلا با مداخله‌های آمریکا وارد مرحله خطرناکی شد، اما شکست تلاش‌ها برای کودتای نظامی نشان از شکست توطئه‌های داخلی به کارگردانی واشنگتن است. دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا همواره این کشور را با چالش روبه‌رو کرده، اما تاکنون چنین دخالت‌هایی با شکست مواجه شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی گفت: از زمانی که خوان گوایدو، رئیس مخالفان ونزوئلا در آغاز سال ۲۰۱۸ خودش را رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور معرفی کرد؛ ونزوئلا وارد مرحله‌ای از بحران سیاسی شده است. در حالی گوایدو خود را رئیس جمهور معرفی می‌کند که این اقدام وی هیچگونه وجهه قانونی ندارد و او هرگز با رأی مردم ونزوئلا انتخاب نشده است. دخالت‌های مستقیم آمریکا این بحران را از پایان سال گذشته تاکنون افزایش داده است.

دخالت‌های خارجی از بارزترین نشانه‌های بحران ادامه‌دار ونزوئلاست. آمریکا مداخله‌های خود را با به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا آغاز کرد. سپس تحریم‌هایی را علیه دولت ونزوئلا ِاعمال کرد تا بحران در این کشور را گسترده‌تر کند.

همزمان واشنگتن به طور تلویحی از دخالت نظامی نیز سخن به میان آورد و به صورت غیرمستقیم به آن اشاره کرد مانند زمانی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در حال سخنرانی تصاویری را نشان داد که در آن نوشته شده بود نظامیان آمریکایی خود را برای اعزام به کلمبیا آماده می‌کنند. همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز تلویحا به استفاده از گزینه نظامی اشاره کرده است.

خبرنگار شبکه المیادین در ادامه اظهار داشت: نشانه‌های دخالت‌های آمریکا زمانی نمایان‌تر شد که پنجاه کشور از هم‌پیمانان واشنگتن نیز گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت شناختند. کاخ سفید در عین حال تلاش کرد کمک‌هایی به گوایدو و هوادارانش از طریق کلمبیا ارسال کند که البته تا به امروز همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است.

در مقابل دخالت‌های آمریکا، کشور‌هایی همچون روسیه و چین از دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا حمایت کردند. این حمایت‌ها در شورای امنیت با ممانعت از تصویب قطعنامه‌هایی که آمریکا تلاش می‌کرد ضد کاراکاس به تصویب برساند قابل مشاهده بود.

کمک‌های روسیه به ونزوئلا نیز از بارزترین واکنش‌های بین‌المللی در برابر دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا بود؛ چرا که نشان از آمادگی روسیه در ایفای نقش فعال در ونزوئلا و سایر کشور‌های جهان است و همین مسئله نیز باعث خشم و ناراحتی مقامات آمریکایی شده است.

از سوی دیگر دولت ونزوئلا در داخل این کشور فعالیت‌هایی را آغاز و تصمیماتی را در حمایت از اقتصاد کشور به رغم بحران در فروش نفت ونزوئلا اتخاذ کرد. برجسته‌ترین این تصمیمات افزایش حداقل دستمزد کارگران بود. شکست تلاش‌های کودتای اخیر در ونزوئلا نشان از شکست توطئه‌های داخلی با کارگردانی واشنگتن است تا دولت قانونی نیکلاس مادورو سرنگون شود.

در همین حال از بارزترین نشانه‌های عقب‌نشینی‌های آمریکا افزایش اظهارنظر‌های مقامات این کشور در خصوص ایجاد راه حل سیاسی برای بحران ونزوئلاست. همچنین موضع اتحادیه اروپا که از راه حل سیاسی برای حل بحران در ونزوئلا حمایت کرده بیانگر این مطلب است.

خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا که چند ماه پیش با چراغ سبز دولت آمریکا خودش را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. لحظاتی بعد دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد کودتایی کوچک را در این کشور خنثی کرده است.

[irp posts=”16198″ name=”یک سفارتخانه در ونزوئلا تعطیل شد + عکس”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا