بین المللی

مذاکرات فنی ایران و آژانس در وین

خبرمهم: خبرنگار ارشد روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که برنامه مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مسائل پادمانی تغییر کرده و از امروز (دوشنبه) در کنار مذاکرات برجام در وین آغاز شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  این مذاکرات قرار بود در ماه جاری میلادی (آوریل) در ایران برگزار شود اما لارنس نورمن در توئیتی ادعا کرد که ایران با اشاره به این نکته  که کارشناسان امور هسته‌ای برای شرکت در مذاکرات کارشناسی در وین به سر می‌برند خواستار تعویق گفت‌وگوها شده بود.یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه گفته است که آژانس و ایران امروز روند متمرکزی را با هدف شفاف کردن موضوعات پادمانی آغاز کرده‌اند. این گفت‌وگوها بر اساس توافقی بود که در ماه مارس میان «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بوده است.

وی افزود: این مذاکرات در حالی پیگیری می‌شود که کارشناسان ایرانی سرگرم شرکت در جلسات مربوط به برجام در نقطه دیگری از پایتخت اتریش هستند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پایان نشست فصلی شورای حکام اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل برخی اختلافات پادمانی ابتدای ماه آوریل نشست فنی در ایران برگزار شود.

وی در گفت وگو با خبرنگاران در وین ابراز امیدواری کرد که نتیجه این مذاکرات فنی رضایت بخش باشد و تا پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود. گروسی همچنین گفته بود: این امکان وجود دارد که با گفت‌وگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.

گروسی هفته گذشته مذاکرات نشست کمیسیون مشترک برجام و احیای تعهدات این توافق را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود که ماحصل این گفت‌وگوها تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس و ایران در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای خواهد داشت.

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه سال گذشته در راستای اجرای ماده ششم قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» نظارت‌های فراپادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا