بین المللی

اتفاق‌های مثبتی رخ می دهد؛ در همین چند هفته

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، روز گذشته نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی گفت که تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام یک رویکرد درست و واقع‌بینانه است و آمریکایی‌ها در این زمینه یک رویکرد بسیار مسئولانه اتخاذ کرده‌اند. آنها اکنون آماده رایزنی درباره بازگشت به برجام به همان شکلی که بود، هستند. این، تصمیمی صحیح، عاقلانه و واقع‌بینانه است. او همچنین بر این باور بود که تنها راه پیشرفت در این زمینه، همزمان کردن گام‌های عملی به گونه‌‌ای است که هیچ‌کس فکر نکند وجهه خود را از دست داده است. او در خبری دیگر عنوان کرد که طرف‌های فعلی توافق هسته‌ای با ایران و ایالات‌متحده احتمالا یک نشست غیررسمی برگزار می‌کنند. آنچه این روزها می‌توان از صحبت‌های دیپلمات‌های درگیر در برجام می‌توان دریافت این است که شانس برگزاری مذاکرات بسیار بالاست و شاهد یک موقعیت کاملا خاص هستیم که وحدت، در آن هدف است؛ زیرا ایران و ایالات‌متحده خواهان بازگشت به اجرای کامل برجام هستند. در راستای بررسی این مساله  گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.

در روزهای اخیر ایران و طرف‌های غربی گام‌هایی در راستای پیشبرد دیپلماسی برداشتند، چه عواملی در این عرصه موثر بود؟ سفر گروسی و فعالیت‌های سیاسی او در این عرصه نقش موثری داشتند. همان توافق‌های بی‌تاثیر در پس گرفتن طرح ضد ایرانی کشورهای اروپایی و آمریکا در شورای حکام نبود. علاوه بر این اقدامات دیگری نیز در حوزه دیپلماتیک رقم خورده است که از جمله مهم‌ترین آنها گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس‌جمهوری کشورمان بوده است. قطر نیز همچنان در این عرصه فعال است و پیام‌هایی را انتقال می‌دهد و بیشتر به دنبال این است تا نظر آمریکا را جلب کند و گفت‌وگوهایی را نیز انجام می‌دهند و تماس‌هایی در سطح وزرا داشته‌اند تا تنش را کاهش دهند. مجموع این اتفاقات در کنار آزادسازی پول‌های ایران در عراق و کره‌جنوبی و فعالیت‌های اخیر هندوستان، نشان از این دارد که ایالات‌متحده چراغ‌های سبزی به این کشورها نشان داده است. وضعیت امروز ما نسبت به هفته گذشته بهتر است و در هفته‌های آتی نیز این فضا مساعدتر خواهد شد و احتمالا اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد. هنوز نتیجه‌ای بزرگ حاصل نشده اما فضا کاملا مثبت است و در مصاحبه‌های طرفین برجام نیز مقوله منفی مشاهده نمی‌شود.

تمدید وضعیت اضطرار ملی علیه ایران توسط بایدن می‌تواند به این فضای مثبت خدشه‌ای وارد کند؟ این یک اتفاق سالانه است و مربوط به مشکلات دیگر ایران و ایالات‌متحده است و ارتباطی با برجام و مسائل هسته‌ای ندارد. حدود ۲۵ سال است که این وضعیت تمدید می‌شود و ارتباطی با مشکلات و تحریم‌های امروز ندارد. این اتفاقی است که از زمان کلینتون کلید خورد و اگر بایدن بخواهد آن را علیه ایران لغو کند باید وارد فاز گفت‌وگو با داخل کشور خود شود. آنها مدعی هستند اقدامات و سیاست‌‌های ایران همچنان تهدیدی فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات‌متحده است و به همین علت آن را تمدید می‌کنند و ارتباطی با احیای برجام ندارد.

بایدن در ادامه سیاست گام‌به‌گام خود در نظر دارد تا چه اقداماتی را انجام دهد؟ این احتمال زیاد است که با خوب کار کردن واسطه‌ها و کشورهای میانجی همچون اوایل دولت بایدن، ایران بتواند به ۷ کشور نفت خود را به فروش برساند و درآمدهایی را به دست آورد. مسیر دیپلماتیک نشان می‌دهد که این اتفاق احتمالا به‌زودی رقم بخورد و پالس‌های مثبتی در این خصوص در حال دریافت شدن است. باید توجه داشت که بایدن علاقه‌مند است زودتر تحریم‌ها برداشته شود؛ زیرا به‌شدت درخصوص غنی‌سازی ایران حساس است و نمی‌خواهد این رقم افزایش یابد. اورانیوم فلزی نیز یکی دیگر از حساسیت‌های آنهاست و نمی‌خواهند ایران به سمت آن حرکت کند؛ بنابراین آنها نیز تمایلی به افزایش تنش‌ها ندارند و قصد لغو تحریم‌ها را دارند. در این میان ایران می‌خواهد که تحریم‌ها یک مرتبه برداشته شود اما آنها سیاست گام‌به‌گام را مدنظر قرار داده‌اند. ایران به دنبال منافع اقتصادی است اما باید توجه داشت که برخی از این تحریم‌ها مربوط به کنگره است و بایدن به تنهایی نمی‌تواند آنها را لغو کند. در مجموع آنچه به نظر می‌رسد این است که در حال حرکت به سمتی هستند که در دو یا سه مورد تحریم‌ها لغو شود و ایران نیز این اقدامات را در مقابل انجام دهد. در ادامه نیز تحریم‌های دیگر برداشته شود و ایران نیز این میزان متعهد شود. این‌گونه هم نگرانی‌های آنها برطرف می‌شود و هم ایران می‌تواند اقتصاد خود را سر و سامان دهد. در این میان مشکلاتی در داخل ایران و آمریکا وجود دارد. برخی در داخل ایران می‌خواهند تا زمان انتخابات اتفاق خوبی نیفتد و برخی نیز در سنا و مجلس آمریکا نیز مخالف احیای برجام هستند. باید توجه داشت بایدن می‌خواهد مشکل را حل کند اما نمی‌خواهد آن را علنی اعلام کند. /آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا