بین المللی

با قرارگرفتن سپاه در لیست گروههای تروریستی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خبرهای فوری: آمریکا مانع ورود هر شهروندی می‌شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، روز قبل ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

از چند روز قبل برخی رسانه ها از جدی شدن تصمیم دولت ایالات متحده مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروه تروریستی خبر داده بودند اما این اتفاق به صورت رسمی در روز دوشنبه به وقوع پیوست.

در این میان پرسش بسیاری این است که اکنون چه اتفاقی رخ خواهد داد و عواقب قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی آمریکا چیست؟
الجزیره‌ قطر در گزارشی به این موضوع پرداخت. از نظر نویسنده‌ گزارش این سایت عربی، به طور کلی این اتفاق، دو نتیجه‌ محتمل و موثر خواهد داشت. یکی از این نتایج در حوزه‌ اقتصاد و دیگری مرتبط به روابط بین الملل خواهد بود.

شرکتهای اروپایی و آسیایی در خطر؛ آیا شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود؟

به نقل از الجزیره، اگر نام گروهی در لیست سیاه تروریستی آمریکا قرار بگیرد، تمام شرکتها و کمپانی‌های دنیا از شراکت و خرید و فروش با آن گروه یا اعضایش ممنوع می‌شوند. 

در حقیقت، آمریکا مانع ورود هر شهروندی می‌شود که از طریق برندش با سپاه پاسداران همکاری کرده یا فعالیت تجاری داشته است. این امر مرتبط به همه‌ نهادهای حقوقی یا افراد حقیقی است و ربطی به ملیت آن شرکت هم ندارد. هر شرکتی (حتی کمپانی های آسیایی و اروپایی) که با سپاه فعالیت و رابطه‌ تجاری داشته باشند، توسط آمریکا تحریم می‌شوند.

این طرح احتمالا ترس شرکتهای اروپایی و آسیایی را که تا کنون با سپاه همکاری داشته اند(به خصوص تحت طرحهای حمایتی جدید اتحادیه اروپا) افزایش خواهد داد و ممکن است مانع ادامه‌ فعالیت تجاری شرکتهای بیشتری با ایران شود. با این حال، احتمال اینکه آمریکا با بسیاری از شرکتهای اروپایی بر سر تجارت با ایران دچار چالش شود هم زیاد است.

[irp posts=”14426″ name=”آمریکا رسما نام سپاه پاسداران را در لیست ترویستی خود قرار داد”]

آمریکا و چالش دولتهای خاورمیانه

الجزیره همچنین معتقد است ورود نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، روابط دیپلماتیک آمریکا با برخی کشورهای مهم خاورمیانه از جمله عراق و لبنان را هم به هم می‌ریزد چرا که مقامات این کشورها با ایران و سپاه ارتباط وثیق دارند و نیروهای سپاه به صورتهای مختلفی به این کشورها کمک کرده اند.

این امر در مورد عراق جدی تر است چرا که سپاه پاسداران نقشی جدی را در مبارزه‌ عراق علیه داعش ایفا کرد و همچنین این سازمان در جهات مختلفی به دولت عراق کمک کرده است. مشخص است که قطع همکاری عراق و لبنان با ایران و سپاه ممکن نیست و به همین دلیل، احتمالا آمریکا وارد چالش جدیدی با دولتهای منطقه خاورمیانه شود.

نباید فراموش کرد که پنتاگون تهدیدات بسیاری را علیه مقامات سیاسی خارجی که با سپاه ملاقات داشته و قرارداد بسته اند، کرده است. بنابراین، احتمال اینکه برخی کشورهای منطقه و آمریکا دچار اختلاف نظر شوند زیاد است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. وقتی داری در مورد تصمیمات کاخ سفید صحبت میکنی باید با فکر باز تری به ماجرا نگاه کنی ، چرا که توی اتاق فکر های اون ها برنامه های ۵۰ ساله ی آینده دنیا رو میزه بدون اینکه مو لای درزش بره ، همین الان ببینید امریکا با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنه ولی با برنامه ریزی به تمام اهدافشون رسیدن و خواهند رسید، ما باید خیلی باهوش تر عمل کنیم چون هیچ برگ برنده ای هم جز حرف مفد مسئولین نداریم که شده بلای جان مردم و هی نفت رو اتیش میریزند اتیشی که تهش یقه ی خودمون رو میگیره ، ما باید بفهمیم که با جنگ لفظی رو به امریکا باختیم و میبازیم ، پس سکوت کنیم و در خفا تلاش برای به دست اوردن برگی که بتونه سرنوشتمون رو تغییر بده ؟ لطفا سیاست هاتون رو تغییر بدید اگر قرار بود نتیجه بده تاحالا داده بود ، این مسیر ، مسیر خطرناکیه هیچیش معلوم نیس ، ای کاش رهبر معظم انقلاب دستور یه خونه تکونیه اساسی رو صادر کنند ، از صفر تا صد مسئولین مفد خور فاسد رو که دیگه اشکارا با گردن کلفت خون مردم رو میمکند و اعتقادات مردم از اسلام و انقلاب از بین بردن رو علنی محاکمه کنند و به جای اون ها از نیروهای جوان مستعد و با استعدادی که سرتاسر کشورم هست استفاده کنند ، هزاران هزار مسئول و مدیر و خواهر زاده و برادر زاده و داماد و باجناق پسر و پدر و صیغه ای و ساعتی و دوست و همسایه با لابی و رانت سر پست و منصب کوچیک و بزرگ هستند که همونا از دم همشون فاسد هستند ک با هر فساد یک ضربه به پیکره ی بی جان اسلام و نظام میزنند و متاسفانه خیلی ها هم که نون و نمک نظام و اسلام رو میخورند و خوردند با سکوت حمایت و خیانت میکنند. من به عنوان یک ایرانی این روز ها در بدترین و حساس ترین روزهای عمرم هستم ، ایا تا به حال به این فکر کردید که ما هم انسان هستیم و احساس داریم ؟ چندین ماهه که هر روز استرس از جنگ و تنش هر روز حرص خوردن از دست اختلاص های هزاران میلیاردی ، هر روز ترس هر روز غصه هر روز غم هر روز گریه ، اخه این چه زندگیه ما چه گناهی داریم ، تغسیر ماست که توی ایران شما به دنیا امدیم ؟ نباید میومدیم! حالا امدیم باید مثل برده باهامون رفتار بشه ؟ باید نتونیم ازدواج کنیم ؟ یا اگه کردیم مثل حیوان ها زندگی کنیم ؟ ما نباید بتونیم در طول زندگیمون دو تا مسافرت خارجی بریم ؟ اگه اره فقط سوریه کربلا ؟ ما نباید بتونیم ماشین بخریم؟ اگه اره فقط پراید قسطی ؟ ما نباید بتونیم خونه و ویلا داشته باشیم ؟ اگه اره فقط تو بهشت زهرا ؟ این رو خدمت تون عرض بکنم که من منافق و مزدور نیستم اتفاقا برعکس من هم یک بسیجی هستم اما نه مثل شما ، مثل بقیه ی بچه محلام تو محرم مسجد محلمونو سیاه میکنیم و ولادت رژه میبندیم ، نه پولی میگیریم نه تروریستیم، همه ی واسه ی دلمونه واسه حضرت عشقمونه واسه امام حسین واسه حضرت علی اصغر واسه خدا و واسه ی بنده ی خدا .
    به امید خدا..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا