بین المللی

افزایش فشار برای توقف جنگ یمن

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، یک روز بعد از گام عملی وزارت خزانه‌داری دولت جدید امریکا برای حذف رسمی نام گروه انصارالله یمن از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی»، وزارت خارجه امریکا از این گروه خواسته است تا برای آغاز گفت‌وگوهای صلح حسن نیت نشان دهد و عملیات نظامی برای تسلط بر شهر مارب را متوقف کند. شهر مارب، واپسین سرزمین در شمال یمن است که همچنان در اختیار نیروهای دولت مستعفی عبدالربه منصور هادی قرار دارد. طی روزهای گذشته، نیروهای وفادار به انصارالله عملیات تهاجمی به سمت مرکز استان مارب را تشدید کرده‌اند و از قصد خود برای تسلط بر این شهر کلیدی سخن گفته‌اند. امریکا و سازمان ملل متحد اما از انصارالله خواسته‌اند تا برای تسهیل آغاز گفت‌وگوهای سیاسی برای حل بحران یمن، این عملیات را متوقف کند. سازمان ملل می‌گوید که استان مارب مامن صدها هزار نفر از شهروندانی است که در صورت سلطه انصارالله بر آن ممکن است آواره شوند. ایالات متحده امریکا نیز معتقد است که درگیری‌ها در مارب باید متوقف تا تعهد انصارالله به گفت‌وگو عملا ثابت شود. درخواست‌ها از انصارالله برای توقف درگیری‌های نظامی در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی و متحدانش در جنگ یمن، هیچ تعهدی برای توقف درگیری‌ها ندارند و تاکنون آمادگی خود را برای آتش‌بس اعلام نکرده‌اند. وزارت خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای از انصارالله خواسته است که حملات به شهر مارب را متوقف کند. در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است: «زمان برای توقف این درگیری فرارسیده است، هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد.» این بیانیه ادامه می‌دهد: «این اقدام‌ها، اقدام گروهی نیست که به صلح و پایان جنگی که به رنج مردم یمن انجامیده است، متعهد باشد.» در این بیانیه آمده است: «اگر حوثی‌ها در مورد مذاکره و راه‌حل سیاسی جدی هستند باید تمامی پیشروی‌ها نظامی را متوقف کنند و از هرگونه اقدام بی‌ثبات‌کننده و کشنده، از جمله حملات فرامرزی به عربستان سعودی، خودداری کنند.» پیش از این بیانیه، تیموتی لندرکینگ، فرستاده جدید امریکا در امور یمن هم در گفت‌وگویی نسبت به استمرار عملیات تهاجمی انصارالله علیه مارب ابراز نگرانی کرد. این دیپلمات امریکایی گفته است: «اگر حوثی‌ها رفتار غیرقابل قبول‌شان را تغییر ندهند، رهبران این گروه همچنان زیر فشار شدید امریکا و جامعه بین‌الملل باقی خواهند ماند. حوثی‌ها باید به وضوح تعهد دهند که آماده پیوستن به تلاش‌ها برای پایان دادن به این رنج و جنگ هستند. پایان دادن به این جنگ از طریق یک راه‌حل سیاسی تنها ابزار برای پایان دادن دایمی به بحران بشری است که مردم یمن را امروز گرفتار خود کرده است.»

اهمیت مارب

استان مارب بعد از عدن، مهم‌ترین منطقه از خاک یمن است که همچنان در کنترل دولت مستعفی عبدالربه منصور هادی و هوادارانش قرار دارد. صنعا بزرگ‌ترین منابع نفت و گاز طبیعی در یمن را در اختیار دارد و تقریبا تمامی گاز طبیعی مصرفی یمن را در شرایط محاصره کامل اقتصادی در مناطق تحت کنترل دولت صنعا، تامین می‌کند. شهر مارب در ۱۲۰ کیلومتری صنعا پایتخت یمن واقع شده و نزدیک به مرزهای عربستان است. علاوه بر اهمیت استراتژیک مارب در مرکز خاک یمن، تسلط بر این شهر می‌تواند برای انصارالله در مذاکرات احتمالی آینده برای حل و فصل سیاسی بحران یمن یک اهرم فشار بسیار قدرتمند باشد. انصارالله اگر زمان آغاز مذاکرات بخش‌های بیشتری از خاک یمن را در اختیار داشته ‌باشد، به ویژه بر منطقه‌ای که به لحاظ منابع اقتصادی و انرژی از ثروتمندترین نقاط این کشور محسوب می‌شود، می‌تواند امید داشته ‌باشد که در مذاکرات سهم بیشتری از قدرت را در اختیار بگیرد. مارب در طول سال‌های ابتدایی جنگ یمن یک محل نسبتا امن بود که با حمایت قبایل محلی و موافقت با طرفین درگیر در جنگ، از حملات در امان مانده ‌بود. اما از زمستان گذشته، نیروهای وفادار به انصارالله و دولت نجات ملی در صنعا، تصمیم گرفتند این منطقه را از سلطه نیروهای وابسته به دولت مستعفی در یمن خارج کنند. پیشروی نیروهای دولت مستعفی با حمایت عربستان و امارات به سمت بندر حدیده، مهم‌ترین پایانه ارتباطی منطقه تحت سلطه انصارالله با جهان خارج، یکی از دلایلی بود که باعث شد، تلاش برای تصرف مارب توسط این نیروها افزایش پیدا کند.

اولویت در سیاست خارجی امریکا

به نظر می‌رسد که پایان دادن به درگیری‌ها در یمن و جنگ ویران‌کننده‌ای که از ۶ سال پیش توسط دولت عربستان علیه یمن آغاز شده است، یکی از اولویت‌های مهم دولت جو بایدن باشد. او از نخستین سخنرانی سیاست خارجی‌اش اعلام کرده ‌بود که قصد دارد تمام حمایت‌های نظامی در عملیات تهاجمی عربستان علیه یمن را متوقف کند. دولت امریکا همچنین اجرای تعدادی از قراردادهای نظامی برای فروش تسلیحات و مهمات به عربستان سعودی را که در دوران دونالد ترامپ منعقد شده‌ بودند، متوقف کرده است. هر چند وزیر خارجه و رییس‌جمهور امریکا، در صحبت‌های خود تاکید کرده‌اند که آماده هستند از امنیت عربستان سعودی در مقابل حملات خارجی حمایت کنند، اما کمک‌های خود را به عملیات عربستان علیه یمن پایان خواهند داد. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا همچنین با تعیین تیم لندرکینگ دیپلمات با سابقه امریکایی، به عنوان فرستاده ویژه امریکا در امور یمن تاکید کرد که قصد دارد در مذاکرات دیپلماتیک برای یافتن راه‌حل سیاسی در جنگ یمن، نقش فعال‌تری داشته ‌باشد.

ریاض آماده است یا نه؟

در حالی که فشارهای امریکا برای پایان جنگ در یمن ادامه پیدا می‌کند، دولت عربستان سعودی، هر چند سیگنال‌هایی مبنی بر آمادگی برای همکاری با امریکا ارسال کرده، اما هنوز رسما موضع مشخصی در مورد جنگ یمن نگرفته است. عربستان از روزی که نتیجه انتخابات امریکا به نفع جو بایدن مشخص شد، تکاپوی خود را برای تغییر رویکرد آغاز کرده است. نخستین گام ریاض، برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس در شهر العلا بود. در این نشست عربستان و متحدانش بعد از سه سال و نیم، محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قطر را پایان دادند و با این همسایه عرب خود و متحد امریکا اعلام آشتی کردند. عربستان در ادامه اقدام‌های خود برای نرم کردن دل واشنگتن، چند روز پیش، لوجین هذلول، دختر دانشجوی زندانی فعال حقوق زنان را نیز بعد از نزدیک به ۳ سال حبس از زندان به خانه فرستاد. خانم هذلول به دلیل ورود به خاک عربستان پشت فرمان خودرو بازداشت شده ‌بود.

روند سیاسی زمانی آغاز می‌شود که حمله به یمن پایان یابد

سخنگوی جنبش انصارالله یمن به اقدام امریکا در حذف نام این جنبش از لیست تروریستی واکنش نشان داد. به گزارش مهر به نقل از روسیا الیوم، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش همواره به دنبال تحقق راهکار سیاسی در یمن بوده است. او در واکنش به اقدام امریکا در حذف نام این جنبش از لیست تروریستی تاکید کرد: پس از توقف کامل تجاوزات و رفع محاصره یمن، روند سیاسی در این کشور آغاز خواهد شد. عبدالسلام ادامه داد: تجربیات گذشته به ما نشان داده که هیچ روند سیاسی، زیر آتش جنگ و محاصره به نتیجه نخواهد رسید. او گفت: در ابتدا برای حل بحران، طرف متجاوز باید حمله و محاصره را متوقف کند و ما آمادگی تعامل مثبت با این موضوع را داریم. روز گذشته وزارت خزانه‌داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که انصار‌الله یمن را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده است. این وزارتخانه همچنین خواهان آغاز روند سیاسی در یمن شد/اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا