بین المللی

ظریف: ایران ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌ مسدود شده در ژاپن و کره جنوبی دارد

خبرمهم: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنار وزیر خارجه ژاپن در نشست سال ۲۰۱۹ در توکیو؛ عکس آرشیوی

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  وزیر خارجه ایران می‌گوید ژاپن و اتحادیه اروپا دولت جدید آمریکا را متقاعد کنند تا تحریم‌های اقتصادی سنگین علیه ایران را که در دوران دونالد ترامپ به اجرا گذاشته شد، لغو کند.

محمدجواد ظریف روز یکشنبه ۲۶ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو، تاکید کرد جمهوری اسلامی از دولت ژاپن انتظار دارد که به‌ویژه در زمینه اجرای قوانین بین‌المللی، «مانند یک دوست» رفتار کند.

وزیر خارجه ایران افزود: «از آن‌جا که دولت آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است، بهترین نقشی که ژاپن می‌تواند ایفا کند این است که به آمریکایی‌ها نشان بدهد ژاپن تصمیم‌های غیرقانونی واشینگتن را اجرا نخواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری کیودو، آقای ظریف به طور مشخص از ژاپن خواسته است دارایی‌های ایران را که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های ژاپنی مسدود شده‌اند، آزاد کند.

به گفته او، مجموع دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن و کره جنوبی حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

کل دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن که اساسا درآمد حاصل از فروش نفت ایران به آن کشور است حدود سه میلیارد دلار برآورد شده است.

وزیر خارجه ایران همچنین اظهار داشت که این مبالغ را می‌توان برای تامین هزینه خرید مواد غذایی و دارو، از جمله واکسن کرونا صرف کرد.

در مورد نقش اروپا، آقای ظریف تاکید کرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، باید روند و زمان‌بندی بازگشت آمریکا و ایران به اجرای تمامی تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را تنظیم کند.

وزیر خارجه ایران در عین حال مذاکره مستقیم با دولت جو بایدن را رد کرد.

او تصریح کرد: «آقای بورل در زمینه مشورت با ایران و آمریکا می‌تواند جدول زمانی بازگشت کامل دو طرف به برجام را مشخص کند. کاملا مشخص است که آمریکا باید گام اول را بردارد».

«وقتی واشینگتن گام‌هایش را برداشت و نتیجه آن را دیدیم، ما نیز بلافاصله گام‌های خود را برمی‌داریم. تنظیم این گام‌ها برعهده آقای بورل است».

با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، امید به کاهش تنش در مناسبات واشینگتن و تهران افزایش یافته است.

ایران می‌گوید نامه توقف «اجرای اقدامات داوطلبانه در برجام» را به آژانس داده است

با وجود این، هر دو کشور بارها تاکید کرده‌اند که ابتدا، طرف مقابل باید گام نخست را بردارد.

آمریکا خواستار توقف غنی‌سازی اورانیوم و اجرای کامل تعهدات ایران در قبال برجام است. واشینگتن در عین حال می‌خواهد شروط توافق هسته‌ای با ایران را محکم‌تر کند و از مذاکرات در این زمینه برای رفع سایر نگرانی‌ها از جمله برنامه موشکی ایران استفاده کند.

اما به گفته جواد ظریف، ایران به‌هیچ‌وجه حاضر نیست در مورد تغییر مفاد و شروط توافق مذاکره کند.

او خاطرنشان کرد که فرصت چندانی برای حل این معضل باقی نمانده است، زیرا مصوبه مجلس ایران از اوایل اسفند ماموریت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود می‌کند.

مجلس ایران در مصوبه‌ ۱۱ آذر امسال خود که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا