بین المللی

نماینده ایران در سازمان ملل: نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شروع خوبی برای دولت بایدن نیست

خبرمهم: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: آمریکا همچنان با مجازات‌های غیرقانونی علیه ایران، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند که شروع تازه خوبی نیست.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  مجید تخت‌روانچی روز پنج‌شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت:دولت جدید آمریکا به حمایت ازچندجانبه گرایی وانمود می‌کند اما از رد اعتراضش در دیوان بین‌المللی دادگستری(مبنی بر عدم صلاحیت دیوان) در پرونده تحریم‌های ایران ابراز ناامیدی دارد.

وی افزود: آمریکاهمچنان بامجازات های غیرقانونی علیه ایران،قطعنامه٢٢٣١ رانقض می کند. شروع تازه خوبی نیست.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هم روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دیوان بین‌المللی دادگستری اکنون تمام موارد استدلالی مخالفت‌ مقدماتی ایالات متحده در پرونده مطروحه از جانب ایران در خصوص تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده را رد کرد. این یک پیروزی حقوقی دیگر برای ایران پس از حکم ۳ اکتبر ۲۰۱۸ است.»

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «ایران همواره و به صورت کامل قوانین بین‌المللی را محترم شمرده است. زمان آن فرارسیده است که ایالات متحده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند شود.»

بر اساس گزارش سفارت ایران در هلند، دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) امروز، ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ قاطعانه اعتراض‌های اولیه ایالات متحده آمریکا را در پرونده نقض عهدنامه ۱۳۳۴ رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به نقض تعهدات ایالات متحده آمریکا نسبت به اتباع، شرکت‌ها و دولت ایران وفق عهدنامه مزبور، احراز کرد.

دیوان بین‌المللی لاهه قبلاً در این پرونده، طی قرار موقتی به اتفاق آراء، دولت آمریکا را ملزم کرده بود که طبق تعهدات بین‌المللی خود وفق عهدنامه ۱۳۳۴، هر نوع مانع ناشی از اقدامات اعلام شده در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ را در ارتباط با صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام غذایی و کشاورزی و قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تأمین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی به جمهوری اسلامی ایران، برطرف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از صدور رای صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری در پرونده نقض‌های عهدنامه مودت ۱۹۵۵ در لاهه خبر داد و گفت: دیوان با رد ایرادات مقدماتی آمریکا، خود را صالح به رسیدگی به دعوی اقامه شده علیه دولت ایالات متحده دانست و به این ترتیب پرونده وارد رسیدگی ماهوی خواهد شد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا