بین المللی

روسیه: دولت بایدن به وعده خود برای بازگشت به برجام عمل کند

خبرمهم: آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا گفت: امیدواریم دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن به وعده های انتخاباتی خود در وهله نخست در مورد بازگشت به برجام عمل کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  آنتونف امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: امیدواریم که دولت جدید آمریکا از حرب دمکرات به وعده هایی که که در دوره پیش از انتخابات داده است عمل کند و در وهله نخست این موضوع مربوط به بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک و عمل به تعهدات خود در این توافق می شود.

وی افزود: انتظار داریم که این امر موجب ازسرگیری گفت و گوهای سیاسی و کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات و راه یافتن به کاخ سفید امکان بازگشت به برجام را بدون هرگونه پیش شرط بررسی کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین، نیز امروز گفت: با توجه به عملگرا بودن دولت جدید آمریکا احتمال پیشرفت و بازگشت به توافق هسته ای ایران (برجام) وجود دارد.

اولیانوف درشبکه تلویزیونی روسیه-۲۴ تصریح کرد: نگرش ایالات متحده به توافق هسته ای ایران می تواند عمل گرایانه ارزیابی شود و این بدان معناست که احتمال پیشرفت وجود دارد.

آمادگی روسیه برای گفت و گو با آمریکا درباره ممنوعیت استقرار موشک های میان برد

آنتونف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه برای گفت و گو با دولت جدید آمریکا درباره مساله موشک های هسته ای کوتاه و میان برد آمادگی دارد.

وی افزود: اگر دولت جدید آمریکا علاقه مند برای جستجوی راهکارهای جدید برای حل اختالافات موشکی است، پیشنهاد مسکو برای منع متقابل استقرار این نوع موشک ها به قوت خود باقی است.

پیمان اقدامات مربوط به کاهش و محدودیت بیشتر سلاح های استراتژیک تهاجمی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد  پیمانی است که در سال ۱۹۸۷میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد.

این پیمان در واشنگنن دی. سی.  بین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ ( ۱۷ اذر ۱۳۶۶) امضا شد.  مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ می ۱۹۸۸ میلادی (۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷) تصویب کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد). این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد.  در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند.

امریکا در ماه اوت سال ۲۰۱۹ بطور یکجانبه از این پیمان خارج شد و به دنبال آن روسیه نیز پیمان موشکی را ترک کرد تا بطور کامل فسخ شود.

آمادگی مسکو برای همکاری با واشنگتن در مساله سوریه   

سفیر روسیه در امریکا اعلام کرد مسکو و واشنگتن می‌توانند در سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم، بازگشت پناهندگان به کشور خود و کمک‌های بشردوستانه همکاری کنند.

وی ادامه داد: ارتش روسیه برای ممانعت از وقوع حوادث تروریستی در سوریه به ارتباطات منظم خود با این کشور ادامه خواهد داد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا