بین المللی

حل بحران منطقه خلیج فارس محور نشست العلا/ سفیر کویت: نشست العلا در فضایی مثبت برگزار می‌شود

خبرمهم: سفیر کویت در عربستان تاکید کرد که نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری فارس که شهر العُلا میزبان آن است، در فضایی برادرانه و مثبت برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود حل بحران منطقه خلیج فارس در راس دستور جلسه نشست روز سه‌شنبه سران کشورهای عربی در عربستان باشد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، علی الخالد الصباح، سفیر کویت در عربستان در گفت‌وگو با روزنامه “الرأی” کویت با اشاره به اینکه نشست سران کشورهای منطقه خلیج فارس در فضایی برادرانه و مثبت در شهر العُلا برگزار می‌شود، اظهار کرد: این فضای برادرانه مسؤولیت‌پذیری و باور راستین شرکت‌کنندگان به اهمیت تقویت همبستگی میان یکدیگر جهت مقابله با چالش‌های مشترک و برقراری صلح و ثبات به نفع دولت‌ها و ملت‌های عضو شورای همکاری را نشان می‌دهد.

الصباح با اشاره به اینکه منطقه خلیج فارس با مسایل و چالش‌های اقتصادی، توسعه‌ای و سیاسی بزرگی مواجه است، گفت: سران کشورهای شورای همکاری در این نشست تمامی این مشکلات و چالش‌ها را با رویکردی مشترک برگرفته از باور خود به سرنوشت مشترک و تاکیدشان به حفظ منافع کشورها و ملت‌های منطقه بررسی خواهند کرد.

سفیر کویت در عربستان ضمن اشاره به اهمیت بالای چهل و یکمین دور نشست شورای همکاری خلیج فارس با توجه به تحولات سیاسی منطقه گفت: این نشست در حالی برگزار می‌شود که ما یکی از ستون‌های این شورا یعنی شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح (امیر فقید کویت) را از دست دادیم، کسی که همواره برای همبستگی و وحدت کشورهای حوزه خلیج (فارس) و منافع ملت‌های اعضای شورای همکاری تلاش می‌کرد.

کویت اوایل دسامبر گذشته از دستیابی به نتایجی مثبت برای حل بحران منطقه خلیج فارس خبر داد. این کشور از ابتدا میانجیگری میان قطر از یک سو و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین ومصر از سوی دیگر را بر عهده گرفت.

پیش‌بینی می‌شود حل این بحران که موجب قطع روابط میان قطر و چهار کشور عربی شده، روز سه‌شنبه در راس دستور جلسه نشست سران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در شهر العلا واقع در شمال غرب عربستان باشد به ویژه که نشانه‌هایی از تمایل دوحه و ریاض برای حل این اختلافات دیده شده است.

اما هنوز مشخص نشده آیا تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست روز سه‌شنبه حضور خواهد یافت یا نه، در حقیقت سطح حضور قطر در این نشست نشانه‌ای درست از روند امور است و اگر امیر قطر در این نشست حضور پیدا کند، نشانه یک همگرایی واقعی است.

در همین راستا نایف فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر و دعوت از امیر این کشور برای حضور در نشست العلا به دوحه سفر کرد. البته قطر آخرین کشور از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود که عربستان از آن برای نشست مذکور دعوت کرد.

برخی منابع در کشورهای حوزه خلیج فارس احتمال می‌دهند که نشست العلا به توافق طرف‌ها برای آغاز یک گفت‌وگو و در پیش گرفتن اقداماتی جهت اعتمادسازی همانند گشودن حریم هوایی منجر شود و به نظر می‌رسد توافق کامل برای بازگرداندن روابط به حالت عادی خود هنوز آماده نیست.

آندریاس کریگ، استادیار دانشگاه “کینگز کالج” در لندن اظهار کرد: احتمالا در حضور امیر (قطر) توافق موقتی را با او اعلام خواهند کرد، بحرین نیز همچنان تلاش می‌کند پیش از توافق نهایی با قطر، درباره اختلافاتی که با این کشور از جمله در مورد ماهیگیری و مرزهای دریایی دارد، به راه‌حل‌هایی برسد.

برخی کارشناسان با اشاره به انتقادهای شدید امارات از قطر و سران این کشور از زمان آغاز اختلاف‌ها، نسبت به اینکه احتمالا امارات در هر آشتی منطقه‌ای بازیگر اصلی باشد، هشدار دادند.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه این کشور در ماه جاری میلادی توییت کرد: فضای سیاسی و اجتماعی منطقه خلیج (فارس) به اتمام بحران قطر چشم دوخته و به دنبال بهترین راهکار برای تضمین پایبندی دوحه به توافقی است که اهداف خوبی برای منطقه دارد، اما به نظر می‌رسد رسانه‌های قطری به دنبال تضعیف هر گونه توافقی هستند.

پیش از قرقاش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت که هم‌پیمانان کشورش در مورد حل بحران منطقه خلیج فارس در همان محور هستند و به زودی توافقی در این خصوص حاصل خواهد شد.

از آن زمان مصر و امارات آشکارا از مذاکرات حمایت کردند اما برخی منابع دیپلمات اظهار کردند، امارات در امتیازدهی‌ها تردید دارد.

در حالی نشانه‌هایی از حل بحران منطقه خلیج فارس مشاهده می‌شود که کشورهای عضو شورای همکاری که روابط بسیار خوبی با دولت رو به پایان دونالد ترامپ داشتند، برای تعامل با دولت جدید آمریکا آماده می‌شوند.

احمد ناصر المحمد الصباح، وزیر خارجه کویت نیز تاکید کرد: تمامی طرف‌ها تمایل خود را برای رسیدن به توافقی نهایی در مذاکراتی نتیجه‌بخش با حضور آمریکا ابراز کردند. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا