۲۰۲۰؛ تروری که نفس را در سینه جهان حبس کرد

خبرمهم: جهان در سال ۲۰۲۰ رویدادهای تکان دهنده‌ و بعضا مرگباری را تجربه کرد که مهمترین آن با شیوع جهانی یک ویروس رقم خورد اما یک ترور ، نفس را در سینه جهان حبس کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، کووید–۱۹ یکی از رویدادهایی بود که در این سال جهان را به لرزه درآورد، اما پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جنش ضدنژادپرسی از دیگر وقایعی بود که ۲۰۲۰ را به سالی خاص تبدیل کرد و ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش در بغداد توسط دولت آمریکا، نفس را در سینه جهان حبس کرد.

خبرگزاری فرانسه نگاهی به مهمترین رویدادها و تحولات جهان در سال ۲۰۲۰ انداخته است که در زیر می خوانیم.

ظهور ویروس وحشی

۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۱ دی ۹۸)، کمتر از دو هفته پس از هشدار درمورد شیوع مواردی از ذات الریه به دلایلی نامعلوم، پکن اولین مرگ ناشی از یک بیماری را اعلام کرد که به کووید –۱۹ مشهور شد.

در ماه مارس (اسفند ۹۸) بود که همه گیر بودن این بیماری گزارش شد و یک ماه بعد، نیمی از جوامع انسانی برای جلوگیری از شیوع این ویروس قرنطینه شدند.

برنامه های کمکی دولت ها برای نجات مشاغل اجرا شد اما با این وجود، صندوق بین المللی پول از رکودی به واسطه کاهش رشد اقتصاد جهانی به میزان ۴.۴ درصد خبر داده است.

در ماه نوامبر (آبان)، شرکت های داروسازی نتایج مثبت آزمایش چند واکسن را در حالی که موج دوم کرونا جهان را فرا گرفت، اعلام کردند.

از حدود یک ماه پیش واکسیناسیون کرونا در برخی نقاط جهان شروع شد اما تا کریسمس امسال حدود ۱.۷ میلیون نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که آمریکا بیشترین ضربه را از این بحران متحمل می شود.

ترور سردار سلیمانی

پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه در حمله پهپادی آمریکا در عراق در روز ۳ ژانویه (۱۳ دی ۹۸)، نفس در سینه جهان حبس شد.

ایران این ترور را با حمله موشکی به پایگاه  آمریکا در عراق پاسخ داد.

در این میان، تنش در پایان ماه نوامبر (آذر) با ترور محسن فخری زاده دانشمند ارشد هسته ای ایران بالا گرفت و تهران، رژیم صهیونیستی را مسئول آن داست.

عملیات نهایی برگزیت

انگلیس در سال ۲۰۲۰ به اولین کشوری تبدیل شد که اتحادیه اروپا را ترک کرد. اما مذاکرات درمورد آینده مناسبات و روابط تجاری این کشور با این اتحادیه ماه ها ادامه یافت.

اگرچه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در این مورد ادعای پیروزی کرد، نیکولا استروژن رهبر ضد برگزیتی اسکاتلند گفت که آینده کشورش، مستقل و اسکاتلند، کشوری اروپایی است.

توافق آمریکا وطالبان

آمریکا و طالبان ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند ۹۸) توافقی را منعقد کردند که به موجب آن، همه نیروهای خارجی باید تا ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) پس از نزدیک به دو دهه جنگ، افغانستان را ترک کنند.

مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتامبر (َشهریور) آغاز شد، اما درگیری ها پس از حملات طالبان و ترور شخصیت های جامعه مدنی این کشور ادامه یافت.

پنتاگون قرار است تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی)، ۲ هزار تن از ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

قتل جورج فلوید

قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی در روز ۲۵ ماه می (۵ خرداد)، موجی از اعتراض های ضد نژادپرستی را در آمریکا به راه انداخت و الهام بخش تجمعات اعتراضی مشابه در سراسر جهان شد.

جنبشی موسوم به «زندگی سیاهان مهم است»، مباحث گسترده ای را پیرامون نژادپرسی به راه انداخت و منجر به سرنگونی مجسمه های مرتبط با برده داری و استعمار در آمریکا شد.

انفجار بیروت

انفجار مهیب ۴ اوت (۱۴ مرداد) بخش های زیادی از بندر بیروت را تخریب و قسمت وسیعی از پایتخت لبنان را ویران کرد، حادثه ای که بیش از ۲۰۰ کشته و دستکم ۶ هزار و ۵۰۰ زخمی برجا گذاشت.

این انفجار که در انبار نیترات آمونیوم رخ داد، اقتصاد متزلزل و اعتبار نخبگان حاکم لبنان را از بین برد.

آتش سوزی و طوفان

سال ۲۰۲۰، صحنه رویداد بلایای طبیعی بود که با آتش سوزی های گسترده در استرالیا و سوختن مناطق وسیعی در سانفرانسیسکو و دیگر مناطق ساحل غربی آمریکا رقم خورد.

همچنین در ماه نوامبر (آبان)، دو طوفان مهیب آمریکای مرکزی را درنوردید و بیش از ۲۰۰ کشته برجا گذاشت.

جنجال منتقد کرملین

«الکسی ناوالنی» منتقد کرملین پس از بیمار شدن، در حالی که در کما بود به برلین انتقال یافت. آزمایش ها روی ناوالنی نشان داد که با گاز اعصاب مسموم شده است. ناوالنی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را به تلاش برای کشتن خود متهم کرد.

بحران در بلاروس

پیروزی الکسادر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت (۱۹ مرداد)، چهار ماه اعتراض های ضد دولتی در این کشور را رقم زد. رهبران گروه مخالف بلاروس زندانی و تبعید شدند.

سازش برخی اعراب با اسرائیل

امارات متحده عربی و بحرین ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) مناسبات خود با رژیم صهیونیستی را عادی کردند، اما فلسطینی ها این اقدام را محکوم کردند و آن را خنجر خوردن از پشت دانستند.

یک ماه بعد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از پیوستن سودان به این دو کشور خبر داد و در ماه نوامبر (آبان) گزارش هایی از سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان، گمانه زنی هایی درمورد احتمال عادی سازی روابط ریاض و تل آویو را مطرح کرد.

در تحولی دیگر، کشور مغرب ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر) روابط خود با رژیم صهیونیستی در ازای موافقت آمریکا با ادعای مالکیت سودان بر صحرای غربی آفریقا را از سر گرفت.

تنش بین چین و آمریکا

در سال ۲۰۲۰، روابط چین و آمریکا به شدت تنزل یافت، به طوری که ترامپ کووید – ۱۹ را «ویروس چینی» خواند و پکن را مسئول مرگ و میر گسترده در سراسر جهان بر اثر ابتلا به این بیماری دانست.

این دو همچنین در مورد مساله اقلیت اویغور در منطقه سین کیانگ چین و قانون امنیت ملی تحمیل شده به هنگ کنگ، درگیر شدند.

پیروزی بایدن، شکست ترامپ

آمریکایی های به شدت دوپاره شده، در انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب یک نفر از میان ترامپ و بایدن شرکت کردند و بایدن در نهایت به کاخ سفید راه یافت. ترامپ مساله تقلب در انتخابات را بدون ارائه مدرک و سند مطرح کرد و همچنان در برابر قبول شکست خود مقاومت می کند.

مناقشه قره باغ

امسال درگیری های شدیدی در منطقه قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان روی داد. این منطقه پس از جنگ سال های ۱۹۹۰ از جمهوری آذربایجان جدا شد.

کرملین میانجیگری کرد، اما تا قبل از پادرمیانی روسیه، چند هزار نفر در جریان این درگیری کشته شدند. /ایرنا

خروج از نسخه موبایل