بین المللی

سفر عجیب داماد ترامپ به عربستان

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، فریدون مجلسی دیپلمات اسبق سفر کوشنر به عربستان و قطر را بررسی کرده استآفتاب یزد ـ رضا بردستانی: چند روز پس از ترور و شهادت محسن فخری‌زاده، جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ به عربستان سعودی و قطر سفر می‌کند. برایان هوک، رئیس پیشین گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز کوشنر را در این سفر همراهی می‌کند. تلاش‌های جرد کوشنر در خاورمیانه برای دولت ترامپ چند دستاورد بزرگ داشته است. از آن‌جمله می‌توان به توافق صلح امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل اشاره کرد. سودان نیز گام‌هایی در عرصه عادی‌سازی مناسبات خود با اسرائیل برداشته است. کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در همراهی با برایان هوک و آوی برکویتز ـ مردی که به تعبیر رسانه‌ها زمانی برای داماد ترامپ قهوه سرو می‌کرد! ـ این هفته راهی دو کشور عربستان و قطر می‌شود. خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از واشنگتن و به نقل از مسئولان کاخ سفید، از سفر کوشنر به دو کشور یاد شده خبر داده است.
گفته می‌شود موضوع بر سر کسب توافق‌های دیپلماتیک بیشتر در منطقه است. بدیهی است که تنش‌زدایی در مناسبات عربستان سعودی و قطر می‌تواند یکی از اهداف سفر کوشنر به این دو کشور باشد. کوشنر در این سفر قرار است با محمد بن سلمان، ولیعهد و به باور کارشناسان “حاکم واقعی” عربستان دیدار و گفت‌وگو کند. افزون بر آن نشریه وال استریت جورنال به احتمال طرح مباحث دیگری در جریان این دیدار نیز اشاره کرده است. دو موضوع مهم به باور گزارشگر خبرگزاری فرانسه می‌تواند در ارتباط با این سفر مطرح باشد:
ـ نخست اینکه این سفر چند روز پس از شهادت فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد.
ـ دوم اینکه برایان هوک، رئیس پیشین گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا نیز کوشنر را در این سفر همراهی می‌کند. به این ترتیب، می‌توان حدس زد که جمهوری اسلامی یکی از محورهای اصلی مذاکرات کوشنر در منطقه خواهد بود.
از سوی دیگر، گسترش توافق صلح ابراهیم نیز می‌تواند مطرح باشد. دیدار روز ۲۳ نوامبر محمد بن سلمان با بنیامین نتانیاهو در شهر نیوم عربستان سعودی به گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با توافق صلح احتمالی دو کشور دامن زده بود. رسانه‌های اسرائیل خبر از عادی‌سازی مناسبات این کشور با بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه داده‌اند.

هر احتمالی قابل بررسی است

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل سیاسی و دیپلمات اسبق با تاکید بر این مسئله که اساساً در این روزهای آخر نمی‌شود سر از کارها و تصمیمات و اقدامات ترامپ و اطرافیان او درآورد می‌گوید: مدت‌ها است بهانه‌ای دست آمریکا نداده‌ایم که بخواهد دست به اقدامی بزند، اما سه روز پس از ترور دانشمند هسته‌ای ایران؛ فهمیدن این مسئله که برای تبلیغات است، تضعیف روحیه است یا پشت پرده اتفاقاتی در حال رخ دادن است، اندکی سخت است.
مجلسی ضمن تایید تئوری «زمین مین‌گذاری شده» پیش روی بایدن خاطرنشان می‌کند: در هر صورت عربستان حامی بلامنازع ترامپ است و بعید نیست این دو کشور دست به اقداماتی تخریبی علیه دولت آینده ی آمریکا بزنند گو این که محافل غربی نیز چنین مسائلی را محتمل و قابل پیش‌بینی دانسته اند.
این دیپلمات اسبق ادامه می‌دهد: این که ترامپ خواسته باشد پیش دستانه، عادی شدن روابط دوحه ـ ریاض را به نام خود تمام کند نیز بخشی از سناریوی این سفر می‌تواند باشد . چون روابط عربستان و قطر به خودی خود عادی خواهد شد و چه خوب که این عادی شدن به نام ترامپ و دامادش رقم بخورد اما همراهی برایان هوک، نکته ی انحرافی ماجرا است زیرا پست قبلی هوک می‌گوید بخشی از این سفر، باید یا حداقل می‌تواند تهران و مسائل منطقه‌ای مرتبط با تهران باشد./آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا