بین المللی

ایران ‘غرامت هواپیمای اوکراینی را از صندوق توسعه پرداخت خواهد کرد

خبرمهم: هواپیمای مسافربری اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای پرداخت غرامت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برداشت خواهد کرد.

این روزنامه از قول یک کارشناس اقتصادی نوشته دولت ایران به دلیل محدودیت منابع ارزی خود، مجبور به استفاده از این صندوق است.

یک کارشناس بودجه هم به این روزنامه گفته است چون شرکت‌های بیمه در ایران توان پرداخت چنین غرامتی را ندارند، تصمیم گرفته شده تا پول آن از این صندوق پرداخته شود.

روزنامه شرق از این تصمیم دولت آقای روحانی انتقاد کرده و گفته است این تصمیم با قوانین و مقررات صندوق توسعه نمی‌خواند.

هواپیما، ۸ ژانویه، (۱۸ دی) پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در جنوب تهران با دو موشک سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران “به خاطر خطای انسانی” این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

ایران با پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراین موافقت کرده اما هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

صندوق توسعه ملی ایران در سال ۱۳۸۹ جایگزین حساب ذخیره ارزی (صندوق ذخیره ارزی) شد.

این صندوق برای سرمایه‌گذاری بلندمدت درآمدهای نفتی و کم کردن وابستگی دولت به نفت در هزینه‌های جاری ایجاد شده و قرار بوده “حداقل ۳۰ درصد” از درآمدهای نفت و گاز ایران به این صندوق واریز شود.

اما به دنبال تحریم‌های سفت و سخت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دولت با کاهش درآمدهای خود به خصوص درآمد نفتی مواجه شده است.

امسال آقای روحانی پس از کسب موافقت آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران ۱ میلیارد یورو از این صندوق با هدف مبارزه با ویروس کرونا برداشت کرد.

در دولت محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق هم از این صندوق برداشت شده بود./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا