بین المللی

تمرکز بر دوران «پساانتخابات» در آمریکا

خبرمهم: طی روزهای اخیر، نظرسنجی های متعددی در سطوح ملی و ایالتی با هدف سنجش محبوبیت ترامپ و بایدن در ایالات حساس ( موسوم به ایالات خاکستری) منتشر شده است. چنانچه از نظرسنجی‌ها بر می‌آید، این بار گردش آرای انتخاباتی در وقت اضافه، حداقل تا الان، به سود ترامپ و جمهوری‌خواهان نبوده و منجر به عقب افتادن وی در ایالاتی مانند فلوریدا، کارولینای شمالی و اوهایو شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در مقابل، ترامپ و همراهانش در صددند به هر نحو ممکن از شمارش بخشی از آرای پستی در انتخابات ممانعت به عمل آورند.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در آرای پستی( بر خلاف آرای حضوری)، اختلاف بایدن – ترامپ به طرز قابل توجهی به سود نامزد حزب دموکرات می‌باشد. از این رو رئیس جمهور آمریکا سعی دارد از ظرفیت‌های حقوقی و ظاهرا قانونی در آمریکا مانند دیوان عالی این کشور، در راستای جلوگیری از شمارش بخش زیادی از آرای پستی استفاده کند و در مقابل، بر روی اصالت  آرای حضوری که در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان ماه) اکثرا به سود جمهوری‌خواهان به گردش در می‌آید، تأکید کند!

محصول این فرآیند، چیزی جز تضعیف شدید  بنیان و حاکمیت سیاسی آمریکا نیست! به عبارت بهتر،ما شاهد تمسخر علنی دموکراسی، رأی مردم و جمهوریت در کشوری هستیم که  خود بارها دیگر کشورهای دنیا را با این کلید واژه ها مورد عتاب و تهدید  قرار داده است! امروز در کنار ساختار انتخاباتی پیچیده و تقلب محور «کالج الکترال»، ما شاهد زد و بند رسمی سران دو حزب سنتی آمریکا با نهادهای ایالتی و قانونی جهت «جلوگیری از شمرده شدن آرا» یا « ابطال آرا پس از رای گیری» می‌باشیم. نام این پدیده را می توان «تقلب» در «تقلب» گذاشت! تقلب اول مربوط به ساختار انتخاباتی معیوب و مضحکانه آمریکا و تقلب دیگر، مربوط به تلاش جهت نادیده‌گرفتن و ابطال آرای شهروندان این کشور می‌باشد.

در چنین شرایطی کاملا نگرانی استراتژیست‌ها، جامعه شناسان و تحلیلگران آمریکایی درخصوص وقوع شورش و بحران های مزمن امنیتی و داخلی در این کشور کاملا قابل درک است. منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که برخی شهروندان  ثروتمند در منطقه «منهتن» در نیویورک  اقدام به استخدام نگهبان‌های مسلح برای محافظت از ساختمان‌های خود کرده‌اند. در ایالت مریلند نیز  نگرانی‌ها درباره احتمال اعلام پیروزی زودهنگام از سوی ترامپ در شب انتخابات افزایش پیدا کرده است.چنین نگرانی‌هایی در سایر ایالات آمریکا، خصوصا در ایالات کلیدی (که رای آنها در تعیین رئیس جمهور بسیار مهم است) نیز قابل مشاهده است.

امروز قطعات پازل «شورش در آمریکای پسا انتخابات» با سرعتی بی سابقه در کنار یکدیگر چیده شده است. خشم و عصبانیت طرفداران دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از یکدیگر نیز این روند را تسریع و تکمیل می‌کند. اکنون، طرفداران حزب دموکرات به هیچ عنوان توان تحمل چهارساله دوباره ترامپ در کاخ سفید را ندارند و در مقابل، بسیاری از نژادپرستان طرفدار ترامپ نیز اسلحه‌های خود را برای درگیری خیابانی در صورت شکست وی در انتخابات آماده کرده اند!

امروز زمان تمرکز بر«انتخابات آمریکا» نیست! امروز زمان تمرکز بر «آمریکای پساانتخابات» و ترسیم ابعاد، مختصات و مؤلفه‌های دخیل در شکل‌دهی آن می‌باشد. در این معادله، اساسا دیگر موضوعیتی ندارد که چه کسی رئیس جمهور آمریکا شود، بلکه آنچه اهمیت دارد آمریکایی است که ضریب آسیب‌پذیری داخلی و بین‌المللی آن نسبت به هر زمان دیگری افزایش می‌یابد.

بزودی در مورد «آمریکای جدید» بیشتر سخن خواهیم گفت …/رسالت

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا