بین المللی

هیچ تصمیمی برای تردد زائران ایران و عراق در شرایط کرونایی اتخاذ نشده است

خبرمهم: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق گفت:با توجه به شرایط سخت کرونا در ۲ کشور عراق و ایران فعلا هیچ تصمیمی برای تردد مسافران، گردشگران و زائران عتبات عالیات بین دو کشور گرفته نشده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، احمد سیاهپوش روز دوشنبه در جریان تحویل زندانیان ایرانی در کشور عراق از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون توافق جزئی بین ۲ کشور انجام شده که به برخی از بیماران عراقی که برای درمان در ایران درخواست دارند مجوز ورود داده می‌شود ولی تردد گردشگر و زایر بین ۲ کشور ممنوع است.

وی در خصوص ممنوعیت صادرات برخی از کالاها به کشور عراق افزود: ممنوعیت ورود برخی از کالاها به کشور عراق بر اساس توافق بین ۲ کشور به صورت فصلی انجام می‌شود.

سیاهپوش به رایزنی‌های انجام شده به منظور گسترش و رونق اقتصادی و تجارت در عراق گفت: رایزنی‌های زیادی برای توسعه صادرات و تجارت در عراق انجام شده و در تلاش هستیم موانع کاری را به مرور مرتفع کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به موافقت کشور عراق برای ایجاد منطقه آزاد مشترک گفت: منطقه آزاد مشترک ایران و عراق جزو تصمیمات آینده این ۲ کشور است و با رایزنی انجام شده دولت عراق موافقت کرده منطقه آزاد را در بصره ایجاد کرده و آن را با منطقه آزاد اروند گسترش دهد که امیدواریم به زودی عملی شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق به توافق ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق برای تبادل زندانی‌ها افزود: این اقدام مرهون تلاش سفارت جمهوری اسلامی در بغداد و همکاری نمایندگی جمهوری اسلامی در بصره است.

وی  ادامه داد: این تبادل درراستای رفع نگرانی ها و جو روانی حاکم بر خانواده های زندانی‌های ۲ کشور انجام شده و انشاءالله تلاش می‌شود هر زندانی در زندان‌های کشور خود دوره محکومیتش را سپری کند.

۲۲ زندانی در کشور عراق روز دوشنبه با حضور مقام‌های عراقی در مرز شلمچه تحویل مقامات قضایی ایران شدند.

مرز شلمچه در ۱۵ کیلومتری خرمشهر قرار دارد. قانون تبادل زندانیان میان ایران و عراق سال ۹۱ مصوب و به وزارت دادگستری ابلاغ شد.

بنا بر این توافقنامه پس از گذراندن بخشی از محکومیت امکان انتقال زندانیان هر ۲ طرف به کشورشان امکان‌پذیر است/ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا