بین المللی

پدیده استثنایی انتخابات ۲۰۲۰: پشت کردن جمهوری خواهان به ترامپ

خبرمهم: شکاف بین دونالد ترامپ و شماری از اعضای حزب جمهوری خو‌اه و حتی برخی از سناتورهای پرنفوذ این حزب در حال گسترش است. چنین پدیده‌ ای بی سابقه است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، بسیاری از اعضای ارشد حزب جمهوری‌ خواه با پذیرش احتمال پیروزی حزب دموکرات در انتخابات آتی، به دنبال فاصله گرفتن از «دونالد ترامپ» برای حفظ اکثریت خود در سنای آمریکا هستند.

در تازه ترین مورد یکی از اعضای رهبری جمهوری خواهان در سنای آمریکا رابطه خود با دونالد ترامپ را به «ازدواج» تشبیه کرده و گفته است که «او شاید مانند بسیاری از زنانی باشد که ازدواج می کنند و قصد تغییر همسر خود را دارند ولی معمولا موفق نمی شوند.»

اظهارنظر «جان کورنین» سناتور ایالت تگزاس آخرین نمونه از یک جمهوریخواهی است که تحت فشار انتخاباتی است و می خواهد از یک رئیس جمهور غیرمردمی و نامحبوب فاصله بگیرد، زیرا روز رای گیری نزدیک است. دموکرات ها ترجیح می دهند سنا را تصاحب کنند، که به طور بالقوه منجر به تشکیل دولت واحد در واشنگتن می شود.

کورنین گفت: «من فکر می کنم آنچه ما متوجه شدیم این است که ما نمی توانیم رئیس جمهور ترامپ را تغییر دهیم. او همان است که هست. شما یا او را دوست دارید یا از او متنفر هستید و چیزدیگری در این میان نیست. آنچه که من سعی کردم انجام دهم، این نیست که وارد درگیری های عمومی شوم و با او درگیر شوم، زیرا همانطور که مشاهده کردم، این موارد معمولاً پایان خوبی ندارند.»

ترامپ آخر هفته را در یک جنگ علنی لفظی با سناتور «بن ساس» گذراند. «بن ساس» سناتور جمهوری ‌خواه هشدار داد عملکرد رئیس ‌جمهور آمریکا در مقابله با همه ‌گیری کرونا و بیگانگی رای ‌دهندگان با وی می ‌تواند منجر به «حمام خون جمهوری ‌خواهان» در سنای آمریکا در ماه نوامبر شود.

سناتور «بن ساس» از ایالت «نبراسکا» در تماس تلفنی با شرکت ‌کنندگان در انتخابات از عملکرد ترامپ در قبال متحدان و دشمنان آمریکا انتقاد کرده است.

او گفته است که ترامپ با «دیکتاتورها مماشات می ‌کند»، «به رنج مسلمانان ایغور در چین بی توجه است» و «هیچ حمایتی از مردم و معترضان در هنگ‌کنگ از خود نشان نداده است».

وی اظهار داشت رئیس جمهور آمریکا «پای دیکتاتورها را می ‌بوسد» و «با نژادپرستان معتقد به برتری سفیدپوستان عشقبازی می ‌کند».

بن ساس گفته است: «ما تحت رهبری دونالد ترامپ به جای هدایت و رهبری متحدان ‌مان در جهان، عملا آنها را دور می‌ زنیم و به بازی نمی ‌گیریم.»

وی گفت: اکنون احتمال به راه افتادن حمام خون (حزب) جمهوری‌ خواه در سنا وجود دارد و به همین خاطر هرگز سوار قطار ترامپ نشدم. برای همین موافقت نکردم که در کمیته انتخاب مجدد او باشم و به همین دلیل برای او تبلیغ نمی ‌کنم.

او در ادامه شکست ترامپ در انتخابات ۳ نوامبر را محتمل دانست و گفت خطر سونامی آبی (رنگ انتخاباتی حزب دموکرات) آنها را تهدید می‌ کند.

این سناتور که تکلیف کرسی خودش هم در ۳ نوامبر تعیین خواهد شد، از سیاست خارجی ترامپ هم انتقاد کرد و گفت او متحدان را رانده و حقوق بشر را نادیده گرفته است.

در صوتی که از اظهارات ساس به دست «واشنگتن اگزمینر» رسیده، او ترامپ را عامل اصلی تمایل جوانان به کاندیداهای دموکرات در انتخابات‌ های آینده آمریکا دانسته است.

بن ساس ۴۸ ساله به عنوان کسی که چشم به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ دارد، تلقی می‌ شود.

ساس در صحبت هایش همچنین از ترامپ به دلیل برخورد با بحران همه گیری کرونا «همچون یک بحران روابط عمومی» انتقاد کرد. او اظهار داشت: خانواده ترامپ با ریاست جمهوری همچون یک فرصت تجاری رفتار کرده ‌اند.

ترامپ همچون روال همیشگی خود با الفاظ توهین آمیز پاسخ بن ساس را داد. ترامپ در توئیتی بن ساس را با الفاظ «کوچک»، «کم اثرترین سناتور از ۵۳ سناتور جمهوری خواه»، «نسبتا احمق و نفرت انگیز» و «مایه شرمساری ایالت بزرگ نبراسکا» توصیف کرد.ترامپ در خاتمه توئیتش نوشت: «به غیر از همه اینها، او فقط یک فرد شگفت انگیز است!»

شماری از سناتورهای حزب جمهوری خواه آشکارا لب به انتقاد از برنامه و عملکرد دونالد ترامپ گشوده‌ اند. حتی یکی از سناتورهای پرنفوذ حزب جمهوری خواه گفته است که هنوز تصمیم نگرفته رای خود را به چه کسی بدهد. برخی دیگر از اعضای حزب جمهوری خواه حتی گفته ‌اند که به ترامپ رای نخواهند داد.

روی برتافتن سناتورهای جمهوری خواه از کاندید حزب خود آن هم دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی است که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی در آمریکا را متوجه خود ساخته است.

البته رابطه دونالد ترامپ با جمهوری خواهان از همان ابتدا نیز بدون مشکل نبوده است.

سناتور «سوزان کالینزٰ» گفته است: تصمیم قطعی نگرفته که در انتخابات رای خود را به سود چه کسی به صندوق بریزد.

«لری هوگان» یکی دیگر از فرمانداران جمهوری خواه از «مریلند» گفت: به نفع کسی که اصلا کاندیدا نیست یعنی رونالد ریگان فقید، رای خواهد داد که به سبب چشم انداز امیدوار کننده خود از آمریکا به عنوان «یک شهر درخشان بر روی یک تپه» یاد کرد.

به نظر می ‌رسد برخی جمهوری خواهان رئیس جمهور را از قبل بازنده می‌ دانند و اکنون در حال نشان دادن تصویر استقلال سیاسی و آماده شدن برای یک واشنگتن بدون ترامپ هستند.

یکی از قانونگذاران سابق جمهوری خواه که تخمین می ‌زند فقط «۵ تا ۱۰ درصد، احتمال پیروزی ترامپ در دوره دوم وجود دارد» گفت: «برای برخی افراد، فقط مسئله بقاء، مطرح است. برای دیگران، مسئله موضع گیری موقعیت جهانِ پس از ترامپ مطرح است.»این تغییر لحن، یک تغییر پر خطر برای حزب جمهوری خواه است.

این شکاف‌ ها در کنگره نیز دیده می ‌شوند. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه از ایالت کنتیکات، یکی از نزدیکان ترامپ، این هفته اذعان کرد کاخ سفید ممکن است در اختیار دموکرات‌ ها قرار گیرد و «میچ مک کانل» رهبر اکثریت مجلس سنا نیز از بررسی یک لایحه محرک مالی اضطراری عظیم که مورد علاقه رئیس جمهور است، خودداری می ‌کند.

اکنون تحلیلگران می ‌پرسند: چگونه است که دو هفته پیش از انتخابات، انتقادها نسبت به عملکرد دونالد ترامپ در صفوف حزب جمهوری خواه افزایش یافته است؟

نگاهی به پرونده مشاجرات سیاسی

مشاجره و اختلاف نظر بین جمهوری خواهان و دونالد ترامپ از همان سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در تابستان سال ۲۰۱۶ شماری از جمهوری خواهان صاحب نفوذ ترامپ را «فریبکار، دروغگو و افراطی» خوانده بودند.

دونالد ترامپ هم نگاه دوستانه ‌ای به رهبری حزب جمهوری خواه نداشت. او حتی رهبری این حزب را به عنوان بخشی از مشکلات کشور می‌ دانست.

پیروزی ترامپ در انتخابات روز ۹ نوامبر سال ۲۰۱۶ و موفقیت جمهوری خواهان برای کسب اکثریت در هر دو سنا و مجلس نمایندگان باعث تغییر در رویکرد ترامپ نسبت به جمهوری خواهان و تغییر رویکرد رهبری این حزب نسبت به ترامپ شد.

به‌ رغم آن، برخی از سناتورها و چهره ‌های پرنفوذ جمهوری خواه همچنان به مخالفت خود با سیاست‌ های ترامپ ادامه دادند. از آن جمله می‌ توان  به انتقادهای شدید سناتور «جان مک‌ کین» اشاره کرد. سناتور «جف فلک» از ایالت «آریزونا» نیز تبدیل به یکی از منتقدان جدی ترامپ شده بود.

ترامپ در حمله خود به این سناتورها تنها به نشر پست‌ های توئیتری خود اکتفا نکرده بود. او حتی در برخی از سخنرانی ‌های خود زبان به انتقاد و حمله به آنان گشوده بود. از آن جمله می ‌توان به برخورد ترامپ به جف فلک اشاره کرد. ترامپ او را فردی «سازش کار و متمایل به بزهکاری» خوانده بود.

فلک نیز از جمهوری خواهان درخواست کرده بود، در برابر ترامپ ایستادگی بکنند. او حتی گفته بود کسی که در برابر عملکرد ترامپ  سکوت کند، تبدیل به «همدست»  او می ‌شود.

تغییر رویکرد جمهوری خواهان

رویکرد جمهوری خواهان پس از طرح و اجرای اصلاحات مالیاتی آمریکا تغییر کرد. سخنرانی «پال رایان» در باغ رز کاخ سفید در دسامبر ۲۰۱۷ را باید نقطه عطفی در مناسبات رهبری حزب جمهوری خواه و دونالد ترامپ دانست.

رایان خطاب به ترامپ گفته بود: «اجرای چنین سیاست قاطعانه ‌ای [اصلاحات مالیاتی] بدون رهبری عالی شما ممکن نبود.»

پس از آن، رهبری حزب جمهوری خواه در چهره ترامپ، تضمینی برای حفظ قدرت سیاسی می‌ دید. به‌ ویژه پس از پیروزی دموکرات ‌ها در کسب اکثریت کرسی‌ های مجلس نمایندگان  در سال ۲۰۱۸، جمهوری خواهان چاره ای جز پشتیبانی از ترامپ نداشتند.

اما اکنون، بحران کرونا و عملکرد مناقشه‌ برانگیز ترامپ برای مقابله با این بحران باعث کاهش محبوبیت او و همچنین تضعیف موقعیت جمهوری خواهان در آمریکا شده است.

به ‌ویژه آن دسته از نمایندگان حزب جمهوری خواه در کنگره که نگران انتخاب مجدد خود هستند، تصمیم گرفته‌ اند تا با فاصله گرفتن از مواضع ترامپ، موقعیت خود را بیش از پیش به مخاطره نیاندازند.

روند ابتلا به کرونا در آمریکا در حال افزایش است به طوری که از ۵۰ ایالت آمریکا، ۴۸ ایالت گزارش داده اند که آمار هفتگی ابتلا در آنها افزایش یافته است. برخی از این ایالت ها، همان ایالت‌ هایی هستند که دونالد ترامپ در آنجا میتینگ های انتخاباتی برگزار می ‌کند و می‌کوشد آرای بیشتر انتخاباتی را با خودش همراه کند. این در حالی است که نتایج نظرسنجی ‌ها نیز نشان دهنده افزایش میزان بخت «جو بایدن» دموکرات برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر است.

در عین حال می‌ بینیم در تجمع ‌های انتخاباتی ترامپ، فاصله گذاری اجتماعی بسیار کم است و شمار بسیار اندکی از افراد ماسک می ‌زنند. از سوی دیگر می ‌بینیم که تقریبا همه کارشناسان حوزه بهداشت و درمان التماس می ‌کنند که مردم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بزنند. اما به نظر می‌ رسد رئیس جمهور آمریکا به این حرف ‌ها گوش نمی ‌دهد.

اینها همه موجب روی برتافتن سناتورهای جمهوری خواه از کاندید حزب خود شده است. چنین پدیده‌ای دو هفته پیش از برگزاری انتخابات سرنوشت ‌ساز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) در آمریکا پدیده ‌ای استثنایی است. کم کم دارد آشکار می ‌شود که این انتخابات به هیچ ‌وجه شبیه انتخابات‌ های سابق نیست.

با توجه به سرخوردگی مردم آمریکا از ساختار سیاسی این کشور و جلوه گر شدن آن در اعتراضات نژاد پرستی و … ممکن است کاهش حمایت جمهوری خواهان تاثیری در آرای عمومی نداشته باشد ولی می‌ تواند در آرای الکترال تاثیرگذار باشد./جماران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا