بین المللی

قدردانی مقامات افغانستان از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در این کشور

خبرمهم: مقامات عالیرتبه دولت افغانستان در دیدار هیأت ایرانی از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در چارچوب جمهوریت و قانون اساسی قدردانی کرده و خواستار تداوم این راهبرد و مشورت و رایزنی مستمر و منظم دو کشور شدند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، محمدابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در رأس هیأتی در سفر چند روز پیش خود به کابل با مقامات عالیرتبه دولت جمهوری اسلامی افغانستان از جمله محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، خانم لیونز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و برخی از رهبران سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر هیأت ایرانی به کابل در راستای پیگیری سیاست‌ اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اهمیت برقراری ثبات پایدار با تاکید بر قانون اساسی و به منظور رایزنی با مقامات ارشد افغانستان صورت گرفت و در همه دیدارها بر ضرورت وحدت کلمه و وفاق ملی نیروهای سیاسی افغانستان  و اهمیت برقراری صلح به عنوان مقدمه امنیت و توسعه پایدار و قابل محاسبه تأکید شد.

مقامات عالیرتبه دولت افغانستان به خصوص رئیس جمهور این کشور از مواضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در چارچوب جمهوریت و قانون اساسی قدردانی و تشکر کرده و خواستار تداوم این راهبرد و مشورت و رایزنی مستمر و منظم بین مقامات دو کشور شدند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان نیز در دیدار با نماینده ویژه کشورمان از حمایت جمهوری اسلامی ایران از نقش سازمان ملل در کمک به روند صلح افغانستان در چارچوب گفت‌وگوهای بین الافغانی  تقدیر کرد و خواستار تداوم  تقویت نقش کشورهای منطقه به خصوص همسایگان افغانستان در عرصه‌های مختلف و حمایت از دولت و مردم این کشور شد.

پیش از این نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در خصوص این سفر بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: سیاست اصولی ایران در قبال افغانستان بر حمایت از دستاوردهای دو دهه اخیر این کشور قرار داشته و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان قویا پشتیبانی و پس از برگزاری انتخابات در جهت حل اختلافات پیش آمده بین رقبای سیاسی و ایجاد تفاهم بین آن‌ها، بیشترین تلاش را به عمل آورد.در مقطع مهم کنونی که موضوع شکل‌گیری چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی با هدف دستیابی به صلح پایدار در افغانستان در جریان است، هیأت جمهوری اسلامی ایران در راستای پیگیری همان سیاست‌ اصولی یعنی بقای ساختار جمهوریت و قانون اساسی به منظور رایزنی با مقامات ارشد افغانستان، به کابل سفر کرد.

در بیانیه مذکور آمده بود که در همه این دیدارها، بر ضرورت وحدت کلمه نیروهای سیاسی افغانستان برای حراست از این دستاوردها و به ویژه حفظ حقوق اساسی اقوام این کشور و همزیستی موثر و مسالمت‌آمیز بین آنان در آینده تاکید شد.

محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اخیرا در اظهاراتی با ابراز نگرانی از گسترش ناامنی‌ها در افغانستان و به ویژه انفجارها در کابل، اظهار داشت: برقراری صلح و استقرار ثبات نه تنها مطالبه عمومی مردم، دولت و جریانات مختلف افغانستان بوده، بلکه یک نیاز در مسیر توسعه همکاری های منطقه ای و دستیابی به امنیت جمعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات لویه جرگه اخیر مشورتی صلح در افغانستان، ضرورت مساعد کردن برگزاری مذاکرات بین الافغانی را با هدف دستیابی به توافق مورد تاکید قرار داد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را به منظور ارائه همکاری در برگزاری این مذاکرات اعلام کرد./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا