اقتصادیبین المللی

تلاش آمریکا برای دزدی ۱.۷ میلیارد دلار دارایی ایران در اروپا/ بانک مرکزی: پیگیری‌ حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه در دست اقدام است

خبرمهم: بانک مرکزی در واکنش به شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی بانک مرکزی در اروپا تاکید کرد پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه یاد شده که بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده و نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ است در دست اقدام است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: آمریکایی ها باتوجه به شکست‌های چندباره حقوقی در لوکزامبورگ، با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا، در تلاش برای الزام موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند، اما همچنان پیگیری‌های حقوقی جدی برای مقابله با این امر و نیز آزادسازی وجوه یاد شده که بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار است در جریان است.
معاون حقوقی بانک مرکزی درخصوص اخبار انتشار یافته مبنی بر شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی این بانک در بورس آلمان گفت: این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است که نزد موسسه «کلیراستریم» در لوکزامبورگ باقیمانده و ارتباطی به کشور آلمان ندارد.
طیبی فرد با بیان اینکه تاکنون آمریکایی‌ها اقدامات قضایی متعددی را به منظور توقیف این وجوه در لوکزامبورگ انجام داده‌اند، تصریح کرد: با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی متقابل ایران که طی چند سال اخیر با هماهنگی مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری انجام شده، آمریکایی‌ها موفق به توقیف و مصادره آن نشده‌اند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیز خواهان‌های آمریکایی با توجه به شکست‌های چندباره حقوقی در لوکزامبورگ، با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا، در تلاش برای اخذ دستوربه منظور الزام موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند، که پیگیری‌های حقوقی جدی برای مقابله با این اقدامات نیز در دست اقدام است.
معاون حقوقی بانک مرکزی در توضیح علت شکست آمریکایی‌ها در دادگاه‌های لوکزامبورگ گفت: علت اصلی شکست آمریکایی‌ها در دادگاه‌های لوکزامبورگ و سایر پرونده‌های مفتوحه در دادگاه‌های اروپا، توجه به استقلال دارایی بانک مرکزی از دولت و پیروی از قاعده حقوقی بین‌المللی مصونیت قضایی اموال و دارایی بانک مرکزی ایران از اقدامات قضایی و اجرایی بوده و این امر در رأی دادگاه یاد شده مورد تصریح قرار گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه یاد شده را که بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار است در دست اقدام دارد./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا