اجتماعیبین المللیسلامت

آغاز آزمایش بالینی دومین واکسن کرونا در روسیه

خبرمهم: بعد از نتایج موفقیت آمیز آزمایش نخستین واکسن تولید شده در روسیه علیه ویروس کرونا، موسسه تحقیقاتی "وکتور" این کشور نیز امروز واکسن تولیدی خود را به گروهی از داوطلبان تزریق می‌کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، سرویس فدرال خدمات بهداشتی و رفاه انسانی روسیه اعلام کرد که موسسه تحقیقاتی “وکتور” از امروز دوشنبه، ۲۷ جولای (۶ مرداد ماه)، آزمایشات بالینی به روی واکسن تولید شده در این مرکز علیه ویروس کرونا را آغاز می‌کند.

بر اساس این اطلاعات، این موسسه جمعه گذشته مجوز مربوط به انجام آزمایشات را دریافت کرده است و نخستین داوطلبان در تاریخ ۲۷ جولای، در چارچوب پروتکل آزمایشات بالینی، واکسینه خواهند شد.

در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه)، “رینات مقصودوف” مدیر کل موسسه “وکتور” اعلام کرده بود که ۳۰۰ داوطلب در آزمایشات بالینی واکسن علیه ویروس کرونا شرکت می کنند و این افراد از قبل انتخاب شده و دوره قرنطینه برای اطمینان از عدم آلودگی آنها به این عفونت، به زودی آغاز خواهد شد.

وی همچنین گفته بود که این واکسن پیش از این، طبق توصیه دانشمندان، به روی چهار گونه از حیوانات، نه دو گونه، با موفقیت آزمایش شده است.

پیش از این “میخائیل میشوستین” نخست وزیر روسیه در سخنرانی در صحن  دومای دولتی اعلام کرده بود که ۱۷ سازمان علمی در این کشور بیش از ۲۶ نوع واکسن علیه ویروس کرونا را تولید کرده‌اند که تاکنون چهار مورد از آنها، ایمنی خود برای بدن انسان را ثابت کرده‌اند.

سپس، در همین رابطه، “میخائیل موراشکو” وزیر بهداشت روسیه نیز اثر بخشی و ایمن بودن نخستین واکسن روسی علیه عفونت کووید-۱۹ که بطور مشترک توسط مرکز تحقیقات ملی “گامالی” و وزارت دفاع روسیه ساخته شده، را مورد تأیید قرار داد.

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده است که واکسن تولید شده توسط مرکز تحقیقات ملی گامالی که زیر نظر وزارت دفاع روسیه فعالیت دارد، به احتمال زیاد در دهه نخست ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) گواهی ثبت دریافت کرده و سپس اقدامات برای تولید انبوه این واکسن آغاز شود. به گفته موراشکو، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در روسیه بصورت داوطلبانه انجام خواهد شد./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا