بین المللی

تهدید آمریکا علیه چین به دلیل تفاهم همکاری با ایران

خبرمهم: یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم چین برای توافق جامع همکاری با ایران، این کشور را تهدید به تحریم کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  «استیون بیگن»، معاون وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به تصمیم چین مبنی بر توافق جامع همکاری اقتصادی با ایران، این کشور را تهدید به تحریم کرد.

بیگن طی نشستی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مدعی شده که همکاری اقتصادی ایران و چین نقض قوانین آمریکاست.

این نشست با موضوع رقابت آمریکا و چین برگزار شده و معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان آن گفته است: این موضوع که این توافق حاصل شده ناقص و شتاب‌زده است. ایران و چین مدتی است که در حال رایزنی در این باره هستند، اما هنوز توافق ۲۵ ساله میان این کشور‌ها حاصل نشده است.

بیگن در پاسخ به این سوال که آمریکا چه راهبردی را این زمینه در نظر گرفته، ادعا می‌کند: در قبال ایران ما راهبردی جامع داریم که این راهبرد در قبال چین نیز اعمال خواهد شد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری ادعا کرد: اگر چین وارد تعامل اقتصادی با ایران شود این امر نقض قوانین آمریکا خواهد بود.

اخیرا ایران خبر رسمی توافقنامه‌ای با چین را منتشر کرده است؛ این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» به ثبت رسیده و حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت‌های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و دیگر بخش‌ها را شامل می‌شود.

مهمترین بخش این توافق، تجارت با ارز‌های ملی است. همچنین بخش بسیار مهم این سند تاکید موکد چین بر طرحی بزرگ با نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) است که ایران می‌تواند علاوه بر مشارکت فعال در این طرح جهانی، از منافع اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره‌مند شود.

بر اساس این توافق چین به وارد کننده ثابت نفت از ایران تبدیل می‌شود و ایران نیز به چین برای سرمایه‌گذاری در کشورش حقوقی اعطا می‌کند.
افزایش همکاری میان بانکی، مالی و بیمه‌ای و افتتاح شعبات بانک‌های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین از جمله دیگر مفاد این سند است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا