بین المللی

سازمان ملل از ارمنستان و آذربایجان خواست به تنش پایان دهند

خبرمهم: دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با رؤسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از آن‌ها خواست به جای درگیری به میز گفت‌وگوها بازگردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان، از آن‌ها خواست به درگیری‌های اخیر مرزی پایان دهند.

«استیفان دوگاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش» چهارشنبه شب اعلام کرد که وی در تماس تلفنی با «الهام علی‌‌اوف» و «نیکول پاشینیان»، از درگیری و تنش اخیر بین باکو و ایروان ابراز نگرانی کرده و از دو طرف خواسته هرچه سریعتر به این درگیری‌ها پایان دهند و به میز مذاکرات بازگردند.

وزارت دفاع آذربایجان یکشنبه هفته گذشته طی بیانیه‌ای از کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای خود در حمله ارتش ارمنستان به منطقه مرزی «تووز» (واقع در شمال غربی آذربایجان) خبر داد و گفت که در پاسخ به این حملات، مواضع نیروهای ارمنی را هدف حمله قرار داده است.

این درگیری‌ها برای چند روز نیز ادامه داشت و طی آن، چند تن از نیروهای مسلح دو طرف کشته یا زخمی شدند. از دیروز پنجشنبه از شدت این تنش‌ها کاسته شد و به جای آن، مقامات نظامی دو طرف به لفاظی و تهدید متقابل روی آوردند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو طرف را به خویشتن‌داری و حفظ آرامش دعوت و بر موضع ثابت خود مبنی بر این که مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی ندارد تأکید کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز بی‌نتیجه بوده است./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا