اجتماعیاقتصادی

پاداش برای مشترکان کم مصرف برق

خبرمهم: مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مرکزی از پاداش برای مشترکان کم مصرف برق به شرط صرفه جویی در ساعت پیک خبرداد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مرکزی درباره صرفه جویی در مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی ها تابستان هشدار داد .

اله داد در نشست با اصحاب رسانه با تشکر از همراهی مردم و مسئولان در خصوص اجرای پروژه صفر ۹۸ افزود:: پس از خاموشی‌های ایجاد شده در سال ۹۷، طرح صفر ۹۸ (خاموشی صفر در سال ۹۸) در وزارت نیرو کلید خورد که با کمک مردم و حمایت مسئولان این خاموشی صفر در استان مرکزی محقق شد.تقریبا ۸۵ درصد مردم جز خوش مصرف ها بوده و الگوی مصرف را در سال ۹۸ رعایت کردند.
او با بیان اینکه در پیک سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد ریال پاداش همکاری به صنایع پرداخت شد افزود: ۳۴۹ مشترک صنعتی با صرفه جویی ۹۷ مگاوات انرژی برق ۴۴.۷ میلیارد ریال و هزار و۲۸ مشترک کشاورزی با ۱۶.۷ مگاوات صرفه جویی ۵.۱ میلیارد ریال از طریق بخشودگی صورت حساب ها پاداش دریافت کردند و همچنین ۱۵۷ مشترک اداری و ۴۷ مشترک با استفاده از ژنراتورهای اضطراری در ساعات پیک مشمول دریافت پاداش شدند.
مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: بخشودیگ برای کشاورزان به این قرار بود که در صورتیکه کشاورزان یک روز از ساعات روز بین ۱۳ تا۱۷(اوج مصرف برق در کشور) موتور آب را خاموش کنند، بخشودگی یک روز برای آنها حساب می‌شود.
اله داد اضافه کرد: با گذر اسفند و فروردین و اردیبهشت وارد پیک سال ۹۹ شده‌ایم که در این راستا برنامه ۰۰۹۹ برای پیک روبرو تعریف شده و بنا داریم در تابستان خاموشی نداشته باشیم البته این کار مقداری سخت است چراکه طبق اعلام هواشناسی استان در پیک پیش رو حداقل یک درجه افزایش دما خواهیم داشت و در کشور به ازای افزایش یک درجه ای دما ، ۸۰۰ مگاوات پیک بار افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم دغدغه‌ای در خصوص افزایش مصرف ایجاد کرده است.
او گفت: در سه ماهی که برخی صنایع و صنوف به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند ممکن است این تعطیلی را در تابستان جبران کنند که این موضوع نیز دغدغه‌ای دیگری در خصوص افزایش مصرف در تابستان است.
مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی با اشاره به تورم و افزایش قیمت ایجاد در سبدخانوار ادامه داد: با توجه به تورم و افزایش ۷ درصدی نرخ برق، پول برق در سبد خانوار کمتر مورد توجه است و این پایین بودن نرخ ممکن است سبب بی توجهی مردم به مصرف شود که امیدواریم با هوشمندی مردم با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.
اله داد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۲ مگاوات مدیریت پیک مصرف انجام شده گفت: اگر بنابود این میزان صرفه جویی انجام نشود و در ازای آن با سرمایه گذاری و ایجاد نیروگاه تولید انجام شود، ضمن نیاز به زمان طولانی، به ازای هر کیلووات ۱۵۰۰ دلار هزینه سرمایه گذاری در بخش تولید نیاز بود.
وی در خصوص پیک بار در سال گذشته گفت: سال گذشته پیک بار در ۳۱ تیر ماه با ۹۱۹ مگاوات مصرف برق رخ داد که تا پیش از آن چنین عددی ثبت نشده بود(البته این رقم ویژه مشترکین توزیع برق است) پیک بار در ۱۵ روز از سال و در ساعات مشخص اتفاق افتاد که در این روز بیشترین رقم را داشت که این موضوع نشان دهنده این است که با توجه به استفاده از سرمایه های کشور در بخش تولید و نامگذاری سال جاری با عنوان “جهش تولید” این منابع باید استفاده در بخش تولید ذخیره شوند.
مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی افزود: سال گذشته، ۸۲ درصد مشترکین خانگی، چهار درصد عمومی، یک درصد کشاورزی، یک درصد صنعتی و ۱۱ درصد سایر مصارف بوده‌اند که مشترکان خانگی ۲۳ درصد سهم مصرف، عمومی شش درصد مصرف، کشاورزی ۲۲ درصد وصنعت ۴۴ درصد سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.
اله داد میزان مطالبات معوق شرکت توزیع براق را ۱۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود ۴۵ میلیارد تومان مطالبات شرکت از بخش خانگی است که سبب بروز چالش هایی شده است و از این نظر وضعیت خوبی نداریم به ویژه اینکه از اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، برخی پرداخت ها به تعویق افتاد و حتی افرادی که مشکلی در تامین هزینه ها نداشتند نیز پرداخت ها را به تعویق انداختند، البته با توجه به اتمام مهلت پرداخت امروز به اتمام رسیده و از فردا وصول مطالبات به صورت جدی انجام خواهد شد.
او اضافه کرد: همچنین میزان مطالبات از بخش عمومی ۲۹ میلیارد تومان، کشاورزی ۳۰ میلیارد تومان، صنعت ۴۸ میلیارد تومان و تجاری و سایر مصارف ۲۳ میلیارد تومان است.
مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی در خصوص انرژی های نو بیان کرد: علیرغم میزان برخورداری از آفتاب(بیش از ۳۰۰ روز در سال) حدود ۷۰ نیروگاه خورشیدی در استان وجود دارد که بزرگترین آن نیروگاه یک مگاواتی در ابتدای جاده خمین است، اما در حوزه نیروگاه‌های میکروتوربین برقابی (انرژی سبزی که از انرژی فشار آب لوله های انتقال از سد تولید می‌شود) ۲۰ ساختگاه میکرو توربین‌ در استان مرکزی شناسایی شده و تاکنون پنج میکروتوربین با ظرفیت ۱۶ و ۲ دهم مگاوات برق در  استان به بهره‌برداری رسیده است. ۲۵
اله داد گفت: در راستای اجرای زمین پاک، تاکنون ۸۰۰ نفر روز کارگر با دستمزد روزانه ۱۰۰ هزار تومان در راستای پاکسازی جاده‌های استان بکارگیری شدند./ضداوسیما

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا