اقتصادی

۴ انتظار از دولت

خبرمهم: از چین بیاموزیم: درد گرفتیم ولی درس نه. کرونا می گیریم ولی درس نه.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در بین کشورهای جهان کشوری که تقریبا ۲۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، یعنی از هر ۵ نفر در جهان یک نفر در آن جا زندگی می کند و تقریباً۲۰ درصد از اقتصاد جهان را نیز در اختیار دارد یعنی یک پنجم از GDP دنیا در آن کشور تولید می شود.
چین که سهم ۳۳ درصد در رشد اقتصادی جهان را نیز دارد، این روزها به خاطر شیوع ویروسی به نام کرونا در صدر اخبار جهان قرار گرفته است. از روزهای ابتدایی تاثیرات این ویروس به اقتصاد جهان می گذرد و امروز ما باید از چین بیاموزیم که چطور در اوج بحران با ساختن بیمارستانی فقط در ۱۰ روز قدرت توسعه اش را به رخ جهانیان می کشد، کاری که از کمتر کشوری بر می آید؛ و این هفته با ورود این ویروس به کشور ما ایران، باعث شد که بیشتر به این مهم پی ببریم.
خاطرم هست که در نمایشگاه عرب هلث بسیاری از تجار ایرانی به دلیل ورود برخی از چینی ها، سفر را کنسل کرده و یا در نمایشگاه گلفود دبی که خود اینجانب نیز شرکت کردم به ندرت شاهد چینی ها بودم که نشان از رعایت و کنترل این موضوع از جانب دولت چین است.
این شرح حال بسیاری از تجار و فعالین اقتصادی است که برای محافظت از خودشان مجبور شده اند که از سفرهای تجاری به مقاصد چین یا کشورهای دیگر صرف نظر کنند و قطعا این موضوع در صادرات ما تاثیر بسزایی خواهد داشت و با نگاهی ساده می توان فهمید که این ویروس تاثیر به سزایی در روابط تجاری ما خواهد گذاشت.
اگرچه زود است برای تصمیم گیری و به طور قطع اظهار نظر کردن اما نمی شود از تاثیرات و خسارات اقتصادی این ویروس چشم پوشی کرد.
سقوط قیمت نفت، بورس های آسیایی که موتور رشد اقتصادی جهان به شمار می رود و اینکه ذخایر نفت آمریکا افزایش پیدا کرده نشان از تاثیر اقتصادی این ویروس دارد که در روزهای ابتدایی شاهد آن بودیم.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در چین اعلام کرد در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر انتقال این ویروس از طریق کالا ها نیست و معمولا از طریق دستگاه تنفسی است.
خسارت های اقتصادی فراگیر شدن بیشتر این ویروس نه فقط برای چین بلکه برای کشورهای دیگر و در کل اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است.
ووهان ۳۱۹میلیون گردشگر در سال میلادی گذشته داشته است که در آمدی ۳۵۷ میلیارد دلاری نصیب چین کرده است که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی چین و همچنین رشد اقتصادی جهان خواهد گذاشت و حال کل این شهر در قرنطینه به سر می برد.
لغو سفرهای مسافرتی، پرواز ها به چین، بسته شدن مراکز اقامتی مثل هتل ها و مراکز تفریحی تا سقوط ارزش سهام در بورس. درآمد بعضی کشور های توریست پذیر از محل گردشگران چینی تحت الشعاع قرار گرفته است.
به گزارش بلومبرگ در شیوع ویروس کرونا دولت از بانک های این استان درخواست کرد تا در رابطه با وام های بدهکار، از سختگیری خود کاسته و اهداف سودآوری را کاهش دهند.
طبق گزارش مجمع جهانی اقتصادی تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند و نزدیک به ۲۶۳۰ نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند. میلیون ها چینی برای اولین بار از خانه کارهای مرتبط با ساکنان خود را انجام می دهند.
برخی شهرها تعطیل و برخی دیگر نیمه تعطیل. کارگران از شهرهای خود به محل کار باز نگشته اند و از آنجا که چین بزرزگترین شریک تجاری ما محسوب می شود قطعا در اقتصاد ما نیز تاثیر فراوان خواهد گذاشت و با کاهش صادرات نفت، کاهش ۵۰۰-۲۵۰ میلیون دلاری در ماه برای ما خواهد داشت و در بخش داخلی نیز کسب و کارهای ما دچار کسادی خواهند شد. کسب وکارهایی که یکسال چشم خود را به شب عید دوخته بودند و حال با این اوضاع رکود آنها می شویم. امثال دیگر بخش گردشگری، حمل و نقل، هتل ها، پوشاک و خیلی دیگر از اصناف تحت الشعاع قرار خواهند گرفت.
انتظارات از دولت؛
۱. اقدام عاجل، جدی و سختگیرانه برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس
۲. کنترل قیمت های اجناس ضروری مردم در این بحران
۳. اقدام برای تنفس مالیاتی برای صنوف تحت الشعاع قرار گرفته
۴. اقدام حمایتی برای واحدهای بدهکار بانکی در کسر سودهای بانکی/خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا