اقتصادی

تجربه‌های موفق در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت از طریق بازار سرمایه

خبرمهم: معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس گفت: صنعت نفت این ظرفیت را دارا است که در حوزه انتشار اوراق در بازار بورس به یک بازیگر فعال تبدیل شود، ما در این حوزه تجربه‌های موفقی داشتیم که می‌تواند در توسعه این بازار به ما کمک کند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس امروز در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با اشاره به ظرفیت سازمان بورس و اوراق بهادار برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت گفت: در انتشار اوراق در بازار سرمایه هنوز جای رشد بسیاری وجود دارد، در سال‌ ۹۴ حجم معاملات در بورس ایران ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که اکنون به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که حجم تسهیلات بانکی در سال ۹۸ حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه مسیر زیادی برای رشد و توسعه دارد.

وی افزود: ۸۰ درصد از سهم اوراقی که در شرکت فرابورس منتشر می‌شود، مربوط به بخش دولتی است که از این مقدار ۴۴درصد تأمین مالی از طریق اسناد خزانه اتفاق افتاده است که نقش دولت در این موضوع را نشان می‌دهد.

معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس در ادامه اظهار داشت: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی این ظرفیت را دارا است که در حوزه انتشار اوراق در بازار بورس به یک بازیگر فعال تبدیل شود، در این حوزه تجربه‌های موفقی داشتیم که می‌تواند در توسعه این بازار به ما کمک کند.

غلامعلی‌پور گفت:  برای مثال یکی از تجربه‌ها در انتشار اوراق مشارکت برای پالایشگاه تهران اتفاق افتاد که ارزش این اوراق ۵۰ میلیارد تومان بود، همچنین در سال‌های اخیر نیز شرکت نفت پارس ۱۰۴ میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرد که دارای عقد اجاره جهت خرید تجهیزات صنعتی بود/فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا