اجتماعیاقتصادی

پیش شرط زنگنه برای حضور در نشست کرونایی اوپک؛ نشست وزرا فقط با کاهش تولید اوپک و غیراوپک گردهم می‌آیند

خبرهای فوری: گروه اقتصادی یک تماس از رئیس دوره‌ای نشست‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با وزارت نفت؛ «محمد عرقاب» پشت خط است. او در حال پیگیری برنامه برگزاری نشست پیش از موعد و اضطراری اوپک و اوپک پلاس با موضوع گسترش ویروس کروناست. با شیوع این بیماری و تعطیلی بخش‌هایی از اقتصاد چین، تقاضا برای نفت کم شده و این موضوع بر قیمت‌ها در بازارجهانی نفت خام اثر گذاشته است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، وزیر نفت پاسخ تماسش را می‌دهد. بیژن زنگنه می‌گوید: «ایران در صورتی موافق برگزاری جلسه اوپک، زودتر از نیمه اسفند ماه است که مطمئن شویم اعضا آمادگی کاهش تولید را دارند. اما اگر قرار باشد مذاکره کنیم، جلسه لازم نیست و می‌توانیم منتظر جلسه اسفند ماه بمانیم.»
پاسخ زنگنه به اعتقاد کارشناسان منطقی است. اگر نشست اضطراری برگزار شود و هیچ اقدام جدیدی صورت نگیرد، ناامیدی ایجاد شده بین تاجران می‌تواند قیمت نفت را پایین‌تر ببرد. اوپک به تازگی کاهش بیشتر تولید را اعلام کرده است و نشست زودهنگام این گروه ممکن است، بی‌نتیجه بماند. به گزارش ایرنا، وزیر نفت می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا در چین بر مصرف انرژی تأثیر گذاشته زیرا فعالیت برخی کارخانه‌ها و حمل‌ونقل متوقف شده و برخی شهرها قرنطینه هستند که باعث شده تا تقاضا برای نفت کم شود. زمانی که تقاضا کم شود اما عرضه ثابت باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. بازار نفت تحت فشار است و قیمت‌ها به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است و باید تلاش شود تا به تعادل برسد. اما با توجه به شرایط تحریم نفتی ایران، ‌ما در هیچ کدام از بحث‌های کاهش تولید وارد نمی‌شویم و معاف هستیم.» در حالی که وزیر نفت روز گذشته جزییات این مکالمه را به زبان می‌آورد،رویترز به نقل از منابع اوپک نوشت که کمیته فنی مشترک اوپک و غیر اوپک قرار است در چهارم و پنجم فوریه (فردا و پس‌فردا) در وین نشستی برای بررسی تأثیر ویروس جدید کرونای چین بر تقاضای نفت برگزار کند. البته این نشست وزرا نیست اما حساسیت اوپک و اوپک پلاس در مورد آینده تقاضا در چین جدی است. چراکه چین ۷۰ در صد از نفت خام مصرفی خود را از کشورهای عضو اوپک وارد می کند.
کرونا و افت قیمت نفت
روز گذشته در زمان تنظیم این گزارش، قیمت نفت خام برنت با ۰.۶۷ درصد کاهش به بشکه‌ای ۵۶.۲۴ دلار رسید. درحالی که قیمت‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا در محدوده ۶۳ دلار قرار داشت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز در زمان تنظیم این گزارش بشکه‌ای ۵۱.۴۵ بود که ۰.۲۱ درصد کاهش داشت. البته ۴ هفته است که قیمت نفت کاهشی است. پس از آنکه شرکت‌های هوانوردی اقدام به لغو پروازهای خود به مقصد چین کردند، قیمت نفت هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی کاهشی بود. زنجیره‌های عرضه در دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مختل شده است. تقاضای پالایشگاه‌های این کشور به نصف رسیده و مصرف سوخت جت نیز بشدت کاهش یافته است. رویترز در این رابطه می‌نویسد: «همزمان با تداوم نگرانی‌ها از کاهش تقاضا برای نفت در چین به‌دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت روز دوشنبه نیز روند کاهشی خود را ادامه داد. ثبت سفارش صادرات در چین کاهش یافته و فعالیت‌های کارخانه‌ای این کشور مختل شده است. تحلیلگران انتظار دارند آمارها در ماه فوریه شاهد افت قابل توجهی باشد. در همین حال بانک مرکزی چین قصد دارد برای جلوگیری از افت بیشتر اقتصاد این کشور اقدام به تزریق بیشتر نقدینگی نماید.» مایکل مک کارتی، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام سی مارکتس در این باره می‌گوید: «تعطیلی فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای انرژی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.» به‌همین خاطر اوپک و متحدانش می‌خواهند برای بحث در خصوص تأثیر ویروس کرونا بر بازار نفت، نشست خود را از ماه مارس به فوریه موکول کنند. این نشست در کمیته فنی مشترک اوپک و غیر اوپک است./ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا