اقتصادی

درودیان: رسالت بانک مرکزی نباید در کنترل تورم محدود شود/سیاست شناور ارزی برای کار نکردن است!

خبرهای فوری: مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید براینکه نباید رسالت بانک مرکزی را در کنترل تورم محدود کرد، گفت: نظام شناور مدیریت شده هم برای کنترل تورم در این طرح دیده شده و بعبارتی این موارد برای کار نکردن است!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، نشست ارزیابی طرح بانکداری مجلس از منظر سیاست های پولی با حضور موافقان و مخالفان این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

حسین درودیان مدرس اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که در شرایط خاص و فعلی اقتصاد ایران چه هدفی برای بانک مرکزی باید تعیین شود، گفت: بانک‌های مرکزی نوعا نجات دهنده بانک‌های خصوصی بودند به عبارتی بانک‌های مرکزی بعد از بحران‌هایی که برای بانکهای خصوصی شکل گرفت، ایجاد شدند.

وی با تأکید براینکه کارکرد بانک مرکزی ثبات و ایجاد آرامش در اقتصاد است، گفت: نباید فراموش کرد که هدف اقتصاد با نهادهای مهم اقتصادی رشد و توسعه و اشتغال پایدار است و اگر اقتصادی به این اهداف برسد یعنی به خوبی عمل کرده است.

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه هدف‌گذاری تورم پایین یک گذاره از نئولیبرالیسم است، افزود: بهترین راهبرد در حوزه تولید خروج دولت از اقتصاد و بانک مرکزی است. بنابراین اگر اقتصاد باثبات شود خودش مسیر رشد و توسعه را پیدا می‌کند.

طرح جدید بانکداری برای “کار نکردن” نوشته شده است

درودیان در ادامه با طرح این پرسش که چرا باید نظام ارزی شناور مدیریت شده در قانون تعریف شود، گفت: این ساختار قانونی فقط برای ساختار کنترل تورم درنظر گرفته شده است. به عبارتی درج این موارد در قانون برای این است که کاری انجام نشود.

وی گفت: اگر قرار است کاری شود رهبری بالا در سطح مدیریت بانک مرکزی را می‌خواهد و ابزار کنترل تورم دست بانک مرکزی نیست.

نباید رسالت بانک مرکزی را در کنترل تورم محدود کرد

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: نباید مدام بانک مرکزی را به کنترل تورم ملزم کرد تا در نهایت تشدید رکود را داشته باشیم؛ اینکه رسالت توسعه‌ای بانک مرکزی را در تورم محدود کنیم غلط است.

درودیان اضافه کرد: ساختار طراحی شده در طرح بانکداری مجلس به نفع اولویت بندی تورم تعریف شده است که این می‌تواند تشدید رکود را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ابزارهای لازم برای تحقق اهداف بانک مرکزی در طرح جدید بانکداری وجود دارد یا خیر، گفت: از حیث ابزارهای سیاستی که در طرح آمده برخی از ابزارها قید شده و برخی نیز به بانک مرکزی واگذار شده است.

مقامات حقوقی قدرت تصمیم گیری بانک مرکزی را محدود کرده اند

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران تأکید کرد: دست بانک مرکزی برای تحقق اهدافش باز است البته نحوه چینش مسئولان در شوراهای تصمیم گیری مهم است که هم اکنون قدرت تصمیم گیری و عمل را در بانک مرکزی محدود کرده است.

وی گفت: مهمترین فعالیت بانک مرکزی به طور خاص در ایران این است که زمانی که بانک‌ها خلق پول می‌کنند تضمین دهد این پول صرف تشکیل سرمایه می‌شود در غیر این صورت اختلال در اقتصاد ایجاد خواهد شد.

درودیان گفت: اگر بانک مرکزی هدف توسعه ای و رشد را دنبال کند می‌تواند به سایر اهداف هم برسد. اما باید مدیریت کند تا پول جدید صرف تشکیل سرمایه شود و اگر این اتفاق بیفتد تورم هم کنترل خواهد شد./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا