اقتصادی

تب بنزینی تورم افتاد

خبرهای فوری: گرمای تنور تورم 2.1 درجه کمتر شد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، تورم بنزینی که در آذرماه با ۳.۲ درصد رشد خود را نشان داد، پس از گذشت یک ماه فروکش کرد. در حالی که افزایش ۵۰ درصدی بنزین سهمیه‌ای (از هزار به هزار و ۵۰۰ تومان) و ۲۰۰ درصدی بنزین آزاد (۳ هزار تومان) باعث رشد ۱.۶ درصدی تورم ماهانه و ۸ دهم درصدی تورم نقطه‌ای شده بود، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در دی ماه با فروکش کردن آثار افزایش قیمت بنزین، تورم ماهانه دراین ماه به ۸ دهم درصد رسید که ۲.۴ درصد از تورم آذرماه کمتر است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۰.۹ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۲.۱ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۰.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین تورم نقطه‌ای (نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز با افت ۱.۵ درصدی به ۲۶.۳ درصد رسید. اما این تغییر مسیر شاخص تورم روی کالاهای خوراکی بیشتر محسوس است. درنخستین ماه پس از اصلاح قیمت بنزین یعنی آذر تورم ماهانه کالاهای خوراکی ۴.۱ درصد بود که این نرخ در دی ماه با کاهش ۴.۴ درصدی به منفی ۳ دهم درصد رسید. البته کالاهای غیرخوراکی هم از این کاهش جا نماند و تورم ماهانه ۲.۸ درصدی آذر با ۱.۴ درصد افت به ۱.۴ درصد در دی ماه رسید. پیش‌از این نیز بسیاری از اقتصاددانان اعتقاد داشتند که تورم افزایش قیمت بنزین بلندمدت نیست و درکوتاه مدت فروکش می‌کند، اتفاقی که تنها پس‌از گذشته یک ماه رخ داد. در همین زمینه اغلب صاحبنظران پیش‌بینی می‌کنند با ثبات شرایط فعلی روند نزولی نرخ تورم در دو ماه باقی مانده سال نیز ادامه داشته باشد.
میوه پیشتاز افزایش قیمت
براساس گزارش مرکز آمار ایران، تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.
کاهش ۱.۵ درصدی تورم نقطه‌ای
نرخ تورم نقطه‌ای که میزان تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، در دی ماه امسال در مقایسه با ماه قبل ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است. در آذرماه این نرخ ۲۷.۸ درصد بود که در دی به ۲۶.۳ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز با کاهش ۴ واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۳ واحد درصدی به ۲۷.۴ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۶.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۹ واحد درصد کاهش داشته است.
کاهش نرخ تورم سالانه شتاب گرفت
پس‌از یک دوره کاهش نرخ تورم ماهانه و سپس نقطه‌ای از مهر ماه امسال نرخ تورم سالانه نیز روند نزولی به خود گرفت. اما در دی ماه میزان کاهش این بخش که شاخص اصلی تورم محسوب می‌شود شتاب بیشتری به خود گرفته است به طوری که در دی ماه این شاخص ۱.۴ درصد کمتر شده است. براین اساس درحالی که تورم سالانه در آذرماه ۴۰ درصد اعلام شد این نرخ برای دی ماه به ۳۸.۶ درصد رسید.
نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری نیز ۳۸ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش داشته است. این نرخ برای خانوارهای روستایی هم ۴۲.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۶ واحد درصد کاهش داشته است.
نکته جالب این است که نرخ تورم سالانه برای گروه کالاهای خوراکی ۳.۶ درصد کاهش یافته است. در آذر این نرخ ۵۵.۷ درصد بوده که در دی به ۵۲.۱ درصد رسیده است. درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه دی دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ۱۳۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸.۱ درصد برای دهک اول تا ۴۰.۳ درصد برای دهک دهم است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا