اجتماعیاستانیاصفهاناقتصادیتبریزتهرانخراسانسیاسیفارسقممازندران

سفره مردم یک ماه پس‌از سهمیه‌بندی

خبرهای فوری: جام‌جم وضعیت قیمت کالاهای اساسی مردم در اولین ماه پس از گران شدن بنزین را بررسی کرده است

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، با گذشت یک ماه از اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بررسی بازار کالاهای اساسی حکایت از افزایش قیمت بسیاری از کالاها دارد. برای ارزیابی تاثیر گرانی بنزین،‌به بازار مواد غذایی سر زدیم و قیمت‌های فعلی را با قیمت‌های قبل از اجرای گرانی بنزین (۲۴ آبان) مقایسه کرده‌ایم. بررسی بازار نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت را در میوه‌جات و برنج شاهد بوده‌ایم. برخی مواد غذایی هم ارزان شده اند. فعالان صنفی معتقدند علت گرانی‌ها، افزایش قیمت بنزین بوده، چراکه هزینه حمل بار برای آنها بالا رفته است. البته این‌که افزایش نرخ کرایه‌ها قانونی بوده یا خیر، مشخص نیست، اما آنچه در بازار رخ داده، گرانی‌هایی است که به بهانه افزایش قیمت بنزین ایجاد شده است.

برنج

قیمت برنج داخلی و خارجی در یک ماهی که از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین می‌گذرد، صعودی شده است. برنج‌های خارجی همچنان با تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند، بنابراین گرانی آنها به تحولات داخلی مربوط است. علت اصلی افزایش قیمت برنج، بالا رفتن نرخ کرایه بار است. از آنجا که عمده برنج‌های داخلی از شمال کشور با وانت و نیسان به شهرهای دیگر منتقل می‌شود، افزایش سه برابری قیمت بنزین بر قیمت برنج هم اثر گذاشته است.
در حالی که قیمت برنج درجه یک در تهران به ۲۴ تا ۳۵ هزار تومان رسیده است، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج کشور می‌گوید: اکنون در استان‌های شمالی، قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک تولید داخل بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم انواع برنج ایرانی درجه یک‌هاشمی و صدری در بازار تهران بین ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان، برنج دودی‌هاشمی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، برنج قهوه‌ای بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان و برنج خارجی بین هشت تا ۱۱ هزار تومان شده است. رحیم زارع، نماینده مردم بوانات در مجلس نیز از افزایش ۲۰درصدی قیمت برنج وارداتی در سراسر کشور خبر داده است.
قیمت برنج در آذربایجان غربی نسبت به بازه زمانی قبل از گرانی بنزین با افزایش ۹ هزار تومانی روبه‌رو بوده است.
یکی از فروشندگان برنج ایرانی می‌گوید: در ماه‌های اخیر به دلیل بالا بودن قیمت برنج ایرانی بخشی از مشتریان ما به سمت خرید برنج خارجی سوق داده شده‌اند که همین امر منجر شده با افزایش تقاضا برای برنج خارجی، قیمت هر کیلوگرم برنج هندی درجه یک به ۱۱ هزار تومان برسد.
البته افزایش قیمت برنج هندی درجه یک تأمل‌برانگیز است، زیرا طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۹۶۰ هزار تن برنج وارد کشور شده، بنابراین نه تنها با کمبود برنج مواجه نیستیم، بلکه با مازاد برنج وارداتی نیز روبه‌رو هستیم.
جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌وگو  با ایرنا گفت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، تولید برنج کشور از لحاظ کمی و کیفی شرایط مطلوبی داشته تا جایی که طبق آمار استان‌های کشور حدود دو میلیون و  ۶۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است. وی نیاز سالانه کشور به برنج را سه میلیون تن عنوان کرد و افزود: بنابراین کشور دارای ۴۰۰ هزار تن کسری برنج است، در حالی که بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است.
شایق آمار تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی را صحیح ندانست و تصریح کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی اواسط مهر امسال تولید برنج
دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن تخمین زده و گفته شد در تولید این محصول به خودکفایی رسیده‌ایم.
دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: درواقع طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی کسری برنج کشور تنها ۵۰ هزار تن بوده است، اما بیش از ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که علت مازاد واردات چندان مشخص نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت برنج در استان‌های شمالی کشور از جمله گیلان، مازندران و گلستان که تولیدکنندگان اصلی این محصول استراتژیک هستند روند عادی دارد، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، برنج پرمحصول کیفی بین ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان و برنج پرمحصول معمولی بین ۸۰۰۰ تا ده هزار تومان است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج با بیان این‌که وضعیت اقتصادی حاکم بر‌کشور ناشی از تحریم‌ها روی قیمت برنج اثرگذار است، گفت: با وجود متعادل بودن نرخ برنج در استان‌های شمالی کشور، نرخ این محصول در دیگر استان‌ها از جمله تهران، شیراز و اصفهان با وجود پایین بودن کیفیت برنج متفاوت است به طوری که قیمت برنج به انصاف مغازه‌داران بستگی دارد. علیزاده شایق بیان کرد: برنجی که در شهرهای بزرگ عرضه می‌شود به‌طور حتم کیفیت برنج عرضه شده در شمال کشور را ندارد و با نرخ‌های غیرمنصفانه بیش از ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها علیه ایران و گفته برخی مسؤولان برای واردات برنج به منظور حفظ ذخایر استراتژیک، واردات بی‌رویه این محصول نه تنها به نفع تولید داخلی نیست بلکه به دلیل مدت‌زمان یک‌ساله ماندگاری این محصول غذایی، منافع ملی نیز به دلیل خروج ارز از کشور با مخاطره مواجه می‌شود.

گوشت قرمز

در یک ماهی که از تصمیم دولت برای گران کردن بنزین گذشته، بازار گوشت قرمز واکنش جالبی داشته است. در حالی که گوشت گوسفندی در یک ماه اخیر گران شده، گوشت گاو روند نزولی طی کرده است.
این در حالی است که مسؤولان صنفی می‌گویند به علت افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در یک سال اخیر، قدرت خرید مردم کاسته شده و تقاضا برای گوشت قرمز پایین آمده است. به همین دلیل، گوشت قرمز روی دست تولیدکنندگان باقی‌مانده است.
پس از گرانی بنزین، قیمت گوشت قرمز در استان مازندران با افزایش
ده ‌هزار تومانی نسبت به قبل از گرانی بنزین روبه‌رو شده است.
در همین خصوص سید کاظم سیداصغری‌نژاد، رئیس اتحادیه قصابان مرکز مازندران با تأیید این خبر بیان کرد: چون حمل و نقل گوشت در کشور با بنزین ارتباطی ندارد؛ افزایش قیمت بنزین نباید تاثیری در افزایش قیمت گوشت قرمز داشته باشد، لذا با این موضوع به شدت برخورد خواهیم کرد. گزارش‌ها حاکی است در استان خراسان شمالی نیز نرخ دام سبک زنده با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده، از طرف دیگر قیمت این محصول در آذربایجان غربی با افزایش ۱۵درصدی مواجه شده است.
سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران در این زمینه گفت: در حالی که قیمت دام زنده سنگین و سبک برای تولیدکنندگان کاهش یافته است، سودجویان و دلالان اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار را نمی‌دهند. وی با بیان این‌که همچنان در کشور با ازدیاد دام زنده مواجه هستیم، افزود:   به دلیل افزایش تولید دام، قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی باید برای مصرف‌کنندگان ۸۰ هزار تومان باشد، اما بیش از این قیمت‌ها به فروش می‌رسد.
وی با بیان این‌که تولید گوشت قرمز در کشور از وضعیت خوبی برخوردار است، گفت: نرخ گوشت قرمز به آن اندازه که برای دامداران کاهش یافته، در بازار کاهش نیافته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: عده‌ای سودجو و دلال، محصول را با ارزان‌ترین قیمت‌ها از تولیدکنندگان خریده و با حلقه‌های واسط به گران‌ترین قیمت‌ به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند که سود خوبی طی مدت کوتاهی نصیب‌شان می‌شود، در حالی که تولیدکننده و مصرف‌کننده نه تنها سودی نمی‌برند، بلکه همیشه در حاشیه ضرر و زیان قرار دارند. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم    در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین در گوشت قرمز   گفت: چون حمل‌ونقل گوشت در کشور با بنزین مرتبط نیست، افزایش قیمت بنزین تاثیری در افزایش قیمت گوشت قرمز ندارد. وی گفت: قیمت گوشت گوسفندی در هفته‌های گذشته به ۸۰ هزار تومان رسیده بود و قیمت هر کیلو گوشت تحویل داده شده به مغازه‌دار ۸۳هزار تومان بود، اما امروز تحویل درمغازه به ۹۳ هزار تومان رسیده که مغازه‌دار با ۱۰درصد افزایش آن را به دست مشتری می‌دهد.

تخم‌مرغ

قیمت تخم‌مرغ در روزهای ابتدایی پس از گرانی بنزین با نوسان زیادی مواجه شده بود.
فعالان صنفی افزایش قیمت بنزین و مشکلات حمل‌ونقل ناشی از وقوع بارش برف و باران را از دلایل گرانی تخم‌مرغ در روزهای ابتدایی آذر عنوان کردند؛ اما اقدام دولت در جلوگیری از صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه، موجب افزایش عرضه در بازار داخل شد و در نهایت کاهش قیمت این ماده خوراکی را در دو هفته اخیر به دنبال داشت. در روزهای اخیر دوباره تخم‌مرغ گران شده و هر کیلوی آن به بالای ده هزار تومان هم رسیده است.  با توجه به این‌که حمل‌ونقل کارتن و تخم‌مرغ توسط وانت‌بارها انجام می‌شود از این رو با افزایش قیمت بنزین راننده‌ها قیمت حمل‌ونقل را بالا بردند که این امر در قیمت تمام‌شده و شرایط بازار تاثیر گذاشته است. ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران دلیل افزایش قیمت را در روزهای اخیر افزایش تقاضا عنوان کرد و افزود: فعلاً تخم‌مرغ از تمام محصولات پروتئینی ارزان‌تر است و تقاضا برای آن بالا رفته به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت به همین صورت باقی بماند و اتفاق خاصی در بازار این محصول رخ ندهد.

لبنیات

واکنش لبنیات پس از گرانی بنزین، متفاوت بوده است، برخی مواد لبنی در یک ماه اخیر گران شده و برخی ارزان شده‌اند.
بررسی قیمت لبنیات در چند هفته گذشته حاکی از آن است که بهای این کالا در پی جهش نرخ بنزین تغییر زیادی نکرده است.  از آنجا که لبنیات در لیست کالا‌های اولویت‌دار طرح نظارت بر قیمت‌ها قرار گرفته، بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد برخلاف برخی اجناس مانند گوجه و تخم‌مرغ که طی چند هفته گذشته با افزایش سه برابری نرخ بنزین گران شده‌اند، قیمت لبنیات ثابت مانده یا تغییرات آن شدید نبوده است.
گزارش‌ها حاکی است قیمت لبنیات در استان قزوین با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است، به همین دلیل مسؤولان قضایی این استان به این موضوع ورود کرده‌اند.
در تهران نیز شیر در یک واحد صنفی به ازای هر کیلو ۲۸۰۰ تومان، در واحد بعد ۳۲۰۰ تومان و در واحد دیگر ۳۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. بنده در تلویزیون دیدم که دارند نظارت میکنن و هیچ چیز گران نمی‌شود
    ایکاش کاخ نشینان هم حداقل یکماه مثل این مردم عادی زندگی میکردند و مثل یه کارگر یا یه کارمند با چندرغاز حقوق و ۳شیفت کار کردن بلکه به درد مردم رسیدگی کنند که این چیزها رو من توی خواب هم نمی‌بینم و به عمر من حداقل جواب نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا