اقتصادی

رکود مسکن عمیق تر شد/ قیمت تا کانال ۱۲ میلیون عقب رفت

خبرهای فوری: بانک مرکزی نوشت: جهش شدید قیمت مسکن در سال گذشته که در پی افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی در بازارها رخ داد، باعث شده است تا سال جدید دوره کاهش قابل توجه تعداد معاملات و رکود در بازار باشد که به تبع آن کاهش قیمت مسکن نیز به صورت تدریجی و آرام آغاز شده است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد در شهریور ماه سال جاری، تعداد معاملات بازار مسکن شهر تهران دو هزار و ۷۸۷ واحد مسکونی ثبت شده است که نسبت به ماه گذشته ۱۵.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ۹۷) ۷۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین در این گزارش عنوان شده است که در شهریورماه ۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معادل ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۶.۶ درصد کاهش یافته است.

در بازار مسکن در شهریور ماه، بیش از ۴۰ درصد سهم معاملات به واحدهای تا پنج سال ساخت رسیده که البته نسبت به ماه قبل کاهش داشته و در مقابل سهم خانه‌های شش تا ۱۰ سال ساخت از ۱۵.۳ به ۱۹.۷ درصد رسیده است. هم‌چنین منطقه ۵ تهران با سهم ۱۵.۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

 بنا بر این گزارش در کل شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد معاملات به ۳۲.۴ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۶ درصد کاهش یافته است. در این دوره شش ماهه متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی به ۱۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان بالغ شده که نسبت به همین مدت در سال ۹۷ معادل ۸۸.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که بازار در حال فرورفتن در رکود است. کاهش شدید تعداد معاملات باعث شده است که قیمت‌ها از خرداد ماه سال جاری، پس از یک جهش بلند، به طور تدریجی روندی کاهشی در پیش بگیرند. در شهریور ماه جاری ۱۳ منطقه از ۲۲ منطقه شهر تهران با کاهش متوسط قیمت نسبت به ماه قبل مواجه بوده‌اند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. اصلا معلوم نیست اوضاع چجور میگذره یک جا مینویسند مسکن رفت بالای ۱۴ میلیون اینجا نوشتند اومده تا پایین ۱۲ میلیون.ولی اونچه که مسلم است عدم توان قدرت خرید مردم اجازه نه تنها بالا رفتن مسکن را نمیدهد بلکه برعکس باعث رکود شدید و عقب گرد قیمت حبابی مسکن خواهد داشت.( قدرت خرید مردم را جدی بگیرید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا