اقتصادی

پرواز  را  به خاطره بسپار !

خبرهای فوری: افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیمامردم را وادار به سفرهای جاده‌ای کرده است

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در سال‌های قبل افراد متوسط جامعه هم می‌توانستند در روزهای خلوت مثل وسط هفته، بلیت هواپیمای مسیر تهران-مشهد را با نرخ‌هایی حتی کمتر از صد هزار تومان و معادل قیمت بلیت اتوبوس تهیه کنند و راهی مشهد شوند؛ اما امسال دیگر خبری از این نرخ‌ها نیست و حتی در خلوت‌ترین روزها هم بلیت این مسیر زیر ۳۵۰ هزار تومان نیست. در سال جاری با قیمت‌های عجیب و غریبی در پروازهای داخلی مواجه شده‌ایم، به طور مثال، بلیت تهران – مشهد برخی روزها از مرز یک میلیون تومان هم تجاوز کرده که این موضوع اعتراض بسیاری از مردم را به دنبال داشته است، در مقابل مسؤولان صنعت هوایی تنها با اعلام این‌که هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته، گران شدن بی‌رویه و غیرمعقول بلیت پروازها را توجیه می‌کنند.

بلیت پرواز تهران – ارومیه در یک سال اخیر بیش از ۳ برابر شده است

سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که استراتژی سازمان هواپیمایی عامل گرانی بلیت پروازهاست، گفت: در شرایط کنونی، شرکت‌های هواپیمایی تنها اقداماتی که به نفع خودشان است را عملیاتی می‌کنند.

به گزارش تسنیم، بهادری با بیان این‌که استراتژی امروز سازمان هواپیمایی، شناور کردن نرخ بلیت پروازهای هوایی است، یعنی آن‌که قیمت بلیت در زمان‌های خاص و ایام پرمتقاضی بالا می‌رود، اظهار کرد: شناور شدن قیمت بلیت هواپیما یکی از ابزارهای شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای مدیریت بازار پروازهای هوایی است، حال سؤال پیش می‌آید که آیا تمام اقدامات ما در این حوزه به‌مانند کشورهای خارجی است که شناور شدن نرخ بلیت مانند آنها باشد؟ وی با انتقاد از عدم ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در پروازهای هوایی داخلی، افزود: متأسفانه با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما، کیفیت خدمات تغییر مثبتی نکرده است، از طرفی بی‌نظمی شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات افزایش یافته است. یکی از عوامل نارضایتی مسافران از پروازهای هوایی، بروز تأخیرهای چندساعته پرواز و معطل ماندن مسافران است که متأسفانه این مشکل هنوز ادامه دارد.بهادری به مثالی درباره گرانی بلیت اشاره کرد و با بیان این‌که نرخ بلیت پرواز تهران – ارومیه در یک سال اخیر بیش از سه برابر شده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی مردم برای این پرواز یک‌ساعته باید مبلغی حدود ۶۰۰ هزار تومان را پرداخت کنند، از این‌رو سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی باید یک بار برای همیشه بازار فروش بلیت هواپیما را ساماندهی کنند.

کاهش مسافر با محدود شدن چارتر

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد نتایج محدود شدن پروازهای چارتری گفت: پروازهای چارتری به دلیل این‌که بلیت‌های سیستمی بیشتری در اختیار مسافران قرار بگیرد محدود شد اما در برخی مسیرها همچنان پروازهای چارتری ادامه دارد و باید توجه داشت افرادی که اقدام به فروش بلیت چارتری می‌کنند باید در قالب بسته سفر در مناطق گردشگری کیش، قشم و مناطق نفت خیز باشد.
وی با بیان این‌که پروازهای چارتری قابل حذف نیست افزود: بلیت‌های چارتری محدود شده و تنها در مسیرهای گردشگری فروخته می‌شود. حذف بلیت‌های چارتری در برنامه سازمان هواپیمایی کشوری نیست اما محدود شدن آن جزو برنامه‌هایمان بود که قرار شد فروش بلیت همراه با ارائه بسته‌های مختلف  باشد که این موضوع به‌خوبی اجرا می‌شود.
جعفرزاده درباره این‌که از زمان محدود شدن بلیت‌های چارتری همه صندلی‌های پروازها پر می‌شود یا خیر پاسخ داد: پر شدن صندلی‌های هواپیما به زمان پرواز بستگی دارد. اگر در زمان پیک (تقاضای زیاد) باشد همه صندلی‌ها پر می‌شود اما اگر در زمان غیرپیک باشد برخی از صندلی‌ها خالی است که البته این موضوع در همه وسایل نقلیه وجود دارد و حمل‌ونقل هوایی هم از آن مستثنا نیست.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دلیل حذف بلیت‌های چارتری را خدمت به مسافران هوایی دانست و تاکید کرد: بلیت باید قابلیت استرداد و تغییر را داشته باشد اما بعضا شاهد بودیم در برخی فروش‌های بلیت چارتری، اعلام می‌شد غیرقابل استرداد است و این برخلاف حقوق مسافران هوایی بود. همچنین در زمان‌های پیک، پروازهای چارتری تعیین‌کننده نرخ بلیت می‌شدند و در همان زمان بلیت به دست مسافران نمی‌رسید. لازم به یادآوری است، بلیت‌های چارتری یک قابلیت خوب داشت و آن هم بلیت ارزان در زمان غیرپیک بود اما با تعیین کف و سقف نرخ بلیت این امتیاز از مسافران گرفته شد و عملا بلیت هواپیما گران شد که سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره تصریح کرد: با شروع مهرماه ارقام بلیت بسیار کاهش می‌یابد و تقریبا به کف قیمتی نزدیک می‌شود. برای تعیین کف و سقف قیمت بلیت هزینه تمام‌شده یک صندلی پرواز محاسبه می‌شود و ما برای نظارت در هر مسیر اجازه نمی‌دهیم شرکت هواپیمایی از سقف قیمتی در زمان پیک عبور کند.
جعفرزاده ادامه داد: بلیت مسیر تهران به مشهد از ۲۰۰ هزار تومان تا ۷۵۰ هزار تومان است و ما هیچ تکلیف قیمتی برای آنها تعیین نکردیم. وی در مورد تغییر نرخ بلیت هواپیما گفت: به دلیل این‌که نرخ ارز ثابت شده و قیمت بلیت‌ها براساس هزینه تمام‌شده صندلی‌های پرواز محاسبه می‌شود تغییری در نرخ بلیت‌ها نداریم.

راهکاری برای ارزان شدن بلیت

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که محدود کردن پروازهای چارتری به زیان مردم بود به خبرنگار ما گفت: چارتر یکی از روش‌های توزیع و فروش بلیت پروازها است که می‌تواند موجب توسعه گردشگری در کشور شود که در همین ارتباط پیشنهاد‌هایی از سوی انجمن به سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر برقراری و فروش بلیت چارتری در برخی مسیرهای پرتردد کشور داده شد اما هنوز در این مورد قانع نشده اند.
وی افزود: رایزنی‌های زیادی برای برقراری فروش بلیت چارتری در مسیر مشهد به شهرهای دیگر صورت گرفته و در آن توضیح داده‌شده که چارتر با همین شرایطی که در مسیرهای گردشگری اجرا می‌شود در مسیر مشهد هم به اجرا دربیاید تا در زمان غیرپیک مسافران بتوانند با نرخ ارزان‌تری سفر کنند.
اسعدی سامانی به شرایط فروش بلیت چارتری در مسیرهای گردشگری اشاره کرد و گفت: کیش، قشم و مناطق نفت خیز می‌توانند بلیت چارتر در قالب یک بسته سفر به فروش برسانند که در مورد مسیر سوم تکلیف روشن است و تنها مهندسان و کارکنان وزارت نفت از آن استفاده می‌کنند؛ اما اگر در مسیر مشهد این بلیت‌ها فروخته شود و هتل و گردش‌های یک‌روزه و یا تورهای تفریحی دیگر کنار آن در نظر گرفته شود می‌تواند بسیار مفید باشد و مهم‌ترین بخش سفر که هزینه پرواز است بسیار کاهش می‌یابد.
وی به فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بعد از محدودسازی بلیت چارتری اشاره کرد و افزود: از زمانی که بلیت چارتری تنها در مسیرهای مذکور فروخته می‌شود، قیمت بلیت در برخی مسیرهای پرتردد مانند مشهد بسیار گران‌تر شده و همه اقشار نمی‌توانند از آن بهره ببرند. این در حالی است که برخی پروازها همه صندلی‌ها دارای مسافر نیستند که در صورت فروش بلیت‌های چارتری این موضوع حل خواهد شد.
این مقام صنفی تاکید کرد: در گذشته برخی افراد با چارتر کردن کل بلیت‌های یک مسیر، تعیین‌کننده قیمت آن می‌شدند، اما اگر مسیرهای پرتردد را برای این کار در نظر گرفت هم امکان نظارت آن وجود دارد و هم بلیت با نرخ ارزان‌تری به دست مردم خواهد رسید.
اسعدی‌سامانی تصریح کرد: کسانی که هتل و بلیت را برای یک سال چارتر می‌کنند هزینه تمام‌شده آنها بسیار پایین می‌آید و می‌تواند موجب سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه حمل‌ونقل هوایی شود.
وی با بیان این‌که حذف یا محدود کردن چارتر به نفع مردم نخواهد بود، گفت: از زمانی که چارتر حذف‌شده مردم نفعی از فروش‌های سیستمی ندارند ضمن این‌که سود اصلی آن به شرکت‌های هواپیمایی می‌رسد اما باید توجه داشت که سود اصلی این شرکت‌ها به فروش بیشتر بلیت است. از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری کف و سقفی برای فروش بلیت مسیرها تعیین کرده که می‌توان چارتر را در این بخش گنجاند و کف آن را حذف کرد، اما سقف قیمتی وجود داشته باشد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که نرخ بلیت هواپیما تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: نرخ‌هایی که اکنون برای بلیت هواپیما تعیین می‌شود بر اساس دلار ۱۲ هزار تومانی است و تغییر نرخ ارز نیمایی هم تأثیر چندانی روی نرخ بلیت هواپیما ندارد. اگر نرخ نیمایی فاصله زیادی با نرخ ۱۲ هزار تومانی که اکنون در نظر گرفته می‌شود، پیدا کند شاید درخواست افزایش نرخ به سازمان هواپیمایی کشوری برود اما بعید است این اتفاق بیفتد.
وی در مورد کف و سقف قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: غالبا سقف قیمت بلیت هواپیما در زمان پیک (پرتقاضا) تعیین می‌شود اما به طور معمول نرخ بلیت هواپیما به صورت میانگین محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال اگر سقف قیمت یک مسیر ۷۰۰ هزار تومان است غالبا بلیت با نرخ ۳۵۰ هزار تومان به دست مسافران می‌رسد.

افزایش ۳ برابری هزینه پرواز به مشهد

هم‌اکنون در روزهای وسط هفته هم یک خانواده چهارنفره برای استفاده از بلیت رفت و برگشت پرواز تهران – مشهد،‌ باید حدود سه تا چهار میلیون تومان هزینه کند؛ این در حالی است که همین خانواده سال گذشته می‌توانست در روزهای خلوت با هزینه کمتر از یک میلیون تومان با استفاده از مسیرهای هوایی به مشهد برود و برگردد.
افزایش شدید قیمت بلیت هواپیما بر قیمت مسیرهای ریلی هم اثر گذاشته و نرخ بلیت قطار در مسیرهای پرتردد مثل تهران – مشهد را هم نسبت به سال قبل مضاعف کرده است.
با این وضعیت قیمت‌ها به‌خصوص در مسیرهای هوایی، دیگر می‌توان گفت خرید بلیت هواپیما فقط در توان ثروتمندان است و اقشار متوسط از این پس باید با خودروی سواری راهی سفر شوند که مخاطرات خود را دارد.
علت این وضعیت را باید در تعیین کف قیمت برای مسیرهای هوایی دانست. به گفته علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، خطوط هوایی مجاز هستند برای پروازهای خود حداکثر و حداقل قیمت تعیین کنند. مشخصا تعیین حداقل قیمت موجب شده تا حتی در روزهای خلوت هم قیمت‌ها پایین نیاید.
مهم‌ترین توجیه شرکت‌های هواپیمایی برای گران کردن نرخ بلیت، افزایش هزینه‌های ارزی است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند اگر با این هزینه‌های ارزی که شرکت‌ها هم می‌گویند نرخ بلیت را محاسبه کنیم، قیمت‌ها باید خیلی کمتر از نرخ‌های فعلی باشد، اما شرکت‌های هوایی برای جبران زیان‌های انباشته و بدهی‌های خود که به جای مانده از قبل و مدیریت‌های غلط است، می‌خواهند این هزینه‌ها را از جیب مردم و مسافران خود
درآورند.
البته شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند دلیل افزایش قیمت در شرایط کنونی این است که تعداد زیادی از هواپیماهای شرکت ایران ایر پروازهای حج را انجام می‌دهند بنابراین به اجبار تعدادی از پروازهای داخلی باطل شده‌اند و این بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته، اما نگاهی به قیمت پیش‌فروش بلیت‌ها حتی برای مهرماه هم نشان از تداوم گرانی‌ها دارد.

نظارت بر قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی وجود ندارد

 جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، درباره افزایش زیاد قیمت پروازهای داخلی و تأثیر آن بر جامعه و کمتر شدن این نوع پرواز گفت: سوءاستفاده از مصوبه آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی منجر به تخلف شرکت‌های هواپیمایی در قیمت‌گذاری بلیت‌ها شده است. به گزارش خانه ملت، وی تاکید کرد: یک ضرورت جدی در این حوزه از سوی سازمان هواپیمایی، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت راه و شهرسازی بر قیمت‌گذاری شرکت‌ها لازم است. نماینده مردم لارستان با بیان این‌که عدم نظارت باعث بروز هرج و مرج در قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی شده است، گفت: عدم وجود نظارت جدی بر قیمت بلیت پروازهای داخلی باعث این نوسانات شده است. وی افزود: این شرکت‌ها در ایام خاص و پرتردد قیمت‌ها را به گونه‌ای غیرمعقول افزایش داده و هم‌میهنان را در تهیه بلیت و ترددهای بین‌شهری دچار مشکل کنند. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: هزینه‌های سنگین دولت جهت تجهیز ناوگان هوایی کشور باید امکان تردد هوایی را در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهد. وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت پروازهای داخلی امکان استفاده از حمل و نقل هوایی را در اختیار یک گروه خاص قرار می‌دهد، گفت: نتیجه افزایش قیمت بلیت‌ها این است که امکان تردد هوایی تنها برای اقشار ثروتمند فراهم می‌شود و ناوگان هوایی باری از میزان تردد زمینی که امکان خطرات جانی بیشتری را برای مردم ایجاد می‌کند، برنمی‌دارد. نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: دلالان و گروه‌های قدرتمند غیررسمی نقش زیادی در افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم دارند.

نرخ بلیت‌ها واقعی نیست

آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی نیز در این خصوص گفت: سیاست‌های رایج برای توزیع صندلی‌های پرواز در سراسر کشورهای جهان بر اساس کشش بازار (میزان عرضه و تقاضا) مشخص می‌شود ولی با این حال به اعتقاد بنده قیمت‌های اعلام‌شده برای کف و سقف بلیت‌های داخلی خصوصا مسیر مشهد واقعی نیست.
وی افزود: هزینه‌های پرواز در کشور خصوصاً هزینه صندلی‌ها همواره ثابت است و به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی واقعی نبوده و حداکثر قیمت بلیت
تهران-مشهد باید ۲۵۰ هزار تومان باشد، نه ۷۰۰ هزار تومان، بنابراین باید شرکت‌های هواپیمایی در اعلام نرخ قیمتی کف و سقف خرید بلیت هواپیما تجدیدنظر کرده و آن را بردارند. این کارشناس صنعت هوایی در خصوص شاخص‌های تعیین نرخ صندلی هواپیماها تصریح کرد: معمولاً نرخ صندلی هواپیماها بر اساس نوع و حجم هواپیما، نرخ ارز و شرکت هواپیمایی متفاوت است با این حال شرکت‌های هواپیمایی باید با حمایت‌های دولتی هزینه‌های خود را مهندسی کرده تا آسیب‌های ناشی از تحریم به آنها وارد نشود و تأثیری بر آنها نگذارد.  بیات گفت: متاسفانه در سالیان اخیر سود خرید بلیت عمدتاً در جیب چارتر کنندگان رفته و شرکت‌های هواپیمایی و مردم از این امر منتفع نگشته‌اند به همین دلیل معتقدم شرکت‌های هواپیمایی خود باید نرخ بلیت را تعیین کنند.
وی در خصوص عوامل تاثیرگذار در بحث عرضه صندلی نیز گفت: زیرساخت‌های عملیاتی شرکت هواپیمایی، زیرساخت‌های فرودگاهی، تعداد ناوگان هوایی و تعمیراتی بودن بسیاری از این خطوط سبب شده همواره نرخ بهره‌وری در ناوگان هوایی پایین بوده و همواره تقاضا از عرضه بیشتر باشد. /روزنامه جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا