اقتصادی

طلافروشان و پزشکان در لباس کارگر ساختمانی!

خبرهای فوری: از شفاف سازی بازرسی ها و پالایش سامانه ‌کارگران ساختمانی

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، هر جا بحث پرداخت یارانه یا امتیازی است فساد و سوءاستفاده نیز دیده می‌شود. این بار این مسأله به حوزه بیمه‌های اجتماعی کشیده شده آن هم بیمه ضعیف‌ترین قشر جامعه یعنی کارگران ساختمانی. در این بیمه دولت به‌منظور حمایت از کارگران ساختمانی حق بیمه آنها را با کمترین مبلغ تعیین کرده است. هر کارگر ساختمانی بعد از دریافت کارت مهارت می‌تواند با پرداخت ۷ درصد حق بیمه، خود و خانواده‌اش را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد اما افردای در برخی از مشاغل به‌منظور استفاده از این امتیاز در پوشش کارگر ساختمانی خود را بیمه کرده‌اند. مثلاً وکلایی بودند که بیمه آنها تحت عنوان کارگر ساختمانی رد می‌شد. یا برخی از طلا فرو‌شان نیز خود را به‌عنوان بنا یا گچ کار معرفی کردند؛ باور چنین اخباری در تصور نمی‌گنجد ولی متأسفانه صحت داشت. حدود ۱۸ وکیل در پایتخت برای خود، بیمه کارگرساختمانی رد می‌کردند یا مثلاً دندانپزشکی برای پرداخت حداقل حق بیمه، در قالب کارگرساختمانی همین تخلف را مرتکب شده بود.
رئیس هیأت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با تأیید خبر فوق  می‌گوید: تا قبل از سال ۱۳۹۱ از قانون بیمه کارگران ساختمانی سوء‌استفاده‌های زیادی می‌شد تا اینکه در آن سال از سوی فعالان حوزه کارگران درخواست شد که قانونی تحت عنوان رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی تصویب شود. این اتفاق هم افتاد و هم‌اکنون کارگروهی که در آن دستگاه‌هایی همچون وزارت کشور، وزارت کار که مشتمل بر سازمان فنی و حرفه‌ای و سازمان تأمین اجتماعی است، نمایندگان مجلس، دو نماینده از کانون کارفرمایان و دو نماینده از کانون انجمن‌های صنفی ساختمانی کارگران، حضور دارند، تشکیل شده است. معاونت این کارگروه نیز با احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
اکبر شوکت، در ادامه با اشاره به سوء‌استفاده‌های فراوانی که طبق قانون قبل می‌شد، می‌افزاید: از آن جایی که در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، افراد فقط ۷ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند این نوع حق بیمه همیشه مورد سوء‌استفاده برخی سودجویان قرار می‌گرفت. از این رو درصدد برآمدیم تا روال جدیدی برای پالایش بیمه کارگران پیش بگیریم. در روند جدید، افراد ابتدا باید وارد سامانه خدمات رفاهی ایرانیان شده و پس از آن وارد سامانه پالایش کارگران ساختمانی شوند. بعد از شناسایی و تأیید مشخصات فردی، صنف مورد نظر مشخص می‌شود. در این بانک اطلاعاتی مشخصات کلیه افرادی که کارت بهداشت دارند، اعضای سازمان نظام مهندسی، اعضای سازمان نظام پزشکی و حتی افرادی که کارت بازرگانی دارند ثبت شده است.
شوکت با بیان اینکه این بانک اطلاعاتی همان بانکی است که برای یارانه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: با درج کدملی، سامانه، فرد را شناسایی می‌کند و در مرحله بعدی بازرسی انجام می‌شود.  برای اینکه تخلف‌ها به حداقل برسد برنامه‌ای روی گوشی‌های موبایل بازرس‌ها نصب شده که دارای جی پی اس است و از طریق آن محل اشتغال کارگر نیز مشخص است. بازرسان استانی پس از انجام بازرسی و تأیید نهایی لیست را در اختیار شعبه قرار می‌دهند تا کارهای نهایی انجام شود.
به‌گفته او، با شروع به کار این سامانه از حدود ۵۰۰ هزارنفری که قبلاً بیمه شده بودند، بیمه نزدیک به ۱۸۰نفر قطع شده زیرا این افراد به تشخیص سامانه کلاً کارگر ساختمانی نبودند. نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر هم متقاضی جدید داشتیم که در سامانه ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر تأیید شده و بقیه حذف شدند. این سامانه سال گذشته یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شناخته شد.
رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه اضافه می‌کند: از ابتدای سال ۱۳۹۶ این سامانه در نکا، ساوه، ازنا و خرمشهر به‌صورت پایلوت اجرایی شد و در طول یک سال مشکلات شناسایی شدند و از ابتدای سال ۱۳۹۷ هم در سطح کشور اجرایی شد.
در حال حاضر این سامانه قویترین، سامانه احراز هویت در سطح کشور است که نه تنها بحث بیمه کارگران ساختمانی بلکه سایر بیمه‌ها مانند قالیبافان و رانندگان و مشاغلی از این دست را نیز پوشش می‌دهد. در حال حاضر با کمک این سامانه آمار دقیق و جامعی از کلیه کارگران ساختمانی که بیمه شده هستند یا در نوبت بیمه قرار دارند در سطح شهرها و حتی بخش‌ها در اختیار داریم.

معرفی ۵۶ هزار نفر در مرحله جدید به شعب

به‌گفته شوکت، درجلسه‌ای که هفته گذشته با آقای سالاری، مدیرعامل تأمین اجتماعی داشتیم، مشخص شد در مرحله جدید ۵۶ هزار نفر به شعبه‌ها معرفی شده‌اند. حدود ۴۰ هزار نفر هم در نوبت هستند که تا ماه‌های آینده معرفی خواهند شد. حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز افرادی هستند که از قبل بیمه شده‌اند ولی هنوز در سامانه ثبت‌نام نشده‌اند و در حال شناسایی هستند.
رئیس هیأت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه می‌افزاید: در میان این افراد هنگام شناسایی به موارد غیرقابل باوری برخوردیم. به‌عنوان مثال فردی که واردکننده کلان خودرو بود یا فردی که در طول یک سال بیش از ۵۰ معامله ملک انجام داده بود و به قولی می‌توانیم بگوییم که انبوه ساز بوده و برای خود بیمه کارگرساختمانی رد می‌کردند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا وکلا هم در حیطه افراد مذکور بودند، می‌گوید: بله، حدود ۱۸ نفر از افرادی که دارای پروانه وکالت بودند، بیمه کارگران ساختمانی دریافت می‌کردند. در طول دو سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تخلف در این حوزه دیده شد. نمونه عجیب دیگر فردی بود که قبل از گرانی‌های مسکن ساکن ملکی معادل ۱۷ میلیارد تومان در یکی از شهرستان‌ها بود.
شوکت با بیان اینکه با کمک سامانه همه این افراد شناسایی و حق بیمه آنها حذف شده، ادامه می‌دهد: سوء‌استفاده‌کنندگان جدید نمی‌توانند از طریق این سامانه به هدف خود برسند این در حالی است که کارگرانی که در حقیقت در این شغل هستند از زمان ثبت‌نام تا تأیید ظرف مدت یک ماه بیمه می‌شوند.

هر کارگر ساختمانی بعد از دریافت کارت مهارت می‌تواند با پرداخت ۷ درصد حق بیمه، خود و خانواده‌اش را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهد اما افرادی در برخی از مشاغل به‌منظور استفاده از این امتیاز در پوشش کارگر ساختمانی خود را بیمه کرده‌اند
رئیس هیأت مدیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور دراین باره می‌گوید: در میان این افراد هنگام شناسایی به موارد غیرقابل باوری برخوردیم. به‌عنوان مثال فردی که واردکننده کلان خودرو بود یا فردی که در طول یک سال بیش از ۵۰ معامله ملک انجام داده بود و به قولی می‌توانیم بگوییم که انبوه ساز بوده اما برای خود بیمه کارگرساختمانی رد می‌کردند. /خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا