اقتصادی

پازوکی، اقتصاددان: FATF والفجر مقدماتی برای ارتباط با سیستم بانکی دنیاست.

خبرمهم: پازوکی، کارشناس اقتصادی: اگر مقام معظم رهبری از دولت حمایت کند و دولت نیز بتواند از لحاظ کارشناسی به مقام معظم رهبری نشان دهد با تفکر تندروها اسلام از مرز تهران هم خارج نخواهد شد، دیگر تندورها نمی‌توانند مانع حل مشکلات شوند.

پازوکی، کارشناس اقتصادی: جمهوری اسلامی در ابتدا باید نسبت به FATF تکلیف خودش را روشن کند که آیا می‌خواهد به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند یا خیر، بدون FATF می‌توانیم با طالبان و کشورهای عقب مانده دنیا تجارت کنیم. امیدوارم دکتر پزشکیان با درایت مسئله FATF را حل نماید. /حتی تندروهای وطنی هم با وجود مخالفت‌شان منفعت‌های FATF را می‌فهمند اما نمی‌خواهند پیروزی حل FATF به نفع دولت مخالفشان تمام شود. /ارتباط با ایالت متحده آمریکا به نفع منافع ملت ایران و به ضرر رقبا منطقه‌ای مثل امارات، قطر، عربستان، ترکیه و … خواهد بود. از طرفی به معنای پایان ارتباط با شرق نیست بلکه باعث کیفیت بهترِ روابط با شرقی‌ها خواهد شد. /قطر یک سوم هرمزگان است ولی در معاملات بین‌المللی به مراتب نقشش از جمهوری اسلامی بیشتر است، حتی جام‌جهانی برگزار کرد در‌حالی که ما با تفکر محدود تندروها حتی نمی‌توانیم بازی‌های آسیایی را در کشور برگزار کنیم. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در پاسخ به این سوال که آیا امکان حل FATF وجود دارد یا خیر، گفت: جمهوری اسلامی در ابتدا باید نسبت به FATF تکلیف خودش را روشن کند که آیا می‌خواهد به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند یا خیر، چون اگر نمی‌خواهد نیاز به پذیرش آن نیست و می‌تواند دور ایران را هم سیم خاردار بکشد. ولی اگر قرار بر مراودات تجاری است باید سیستم بانکی ما با سیستم بانکی کشورهای هدف کار کرده و گشایش اعتبار کند. البته اینکه ما FATF را بپذیریم به معنای حل مشکلات اقتصادی نیست چون اقتصاد ما برمی‌گردد به سیاست‌گذاری بخردانه ما در همه موارد از جمله FATF. شرکای عمده تجاری ما عضو اصلی FATF هستند درحالیکه ما قرار نیست عضو اصلی باشیم و قرار است عضو همکار باشیم.  بنابراین من فکر می‌کنم FATF والفجر مقدماتی است برای اینکه سیستم بانکی ما بتواند با دنیا کار کند. حتی تندروهای وطنی هم با وجود مخالفت‌شان اما منفعت‌های FATF را می‌فهمند اما نمی‌خواهند پیروزی حل FATF به نفع دولت مخالفشان تمام شود. 

وی ادامه داد: FATF در جهت مبارزه با فساد است و جلوی پولشویی را می‌گیرد. کشورهایی مثل لبنان و سوریه هم قوانین FATF را پذیرفتند فقط ایران و کره شمالی و یک کشور آفریقایی آن را نپذیرفتند. بنابراین اقتصاد ایران اگر بسته باشد هیچ کاری نمی‌توان انجام داد. شما حتی اگر بهترین اقتصاد‌دان‌های عالم را هم به تهران دعوت کنید با یک اقتصاد بسته نمی‌توانید کاری انجام دهید. تندروهای وطنی منافع ملی را نمی‌فهمند و متوجه منافع ملت ایران نیستند. امروز بنده با صراحت به عنوان کارشناس اقتصادی می‌گویم ارتباط ما با ایالت متحده آمریکا به نفع منافع ملت ایران و به ضرر رقبا منطقه‌ای مثل امارات، قطر، عربستان، ترکیه و … خواهد بود. از طرفی به معنای پایان ارتباط با شرق نیست بلکه باعث کیفیت بهترِ روابط با شرقی‌ها خواهد شد. 

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: کاهش و یک رقمی شدن تورم در دولت اول روحانی به علت سیاست وزارت اقتصاد و دولت نبود بلکه به خاطر کاهش انتظارات تورمی برای پذیرفتن برجام و مذاکراتی بود که با قدرت‌های جهانی داشتیم. من تاکید می‌کنم باید خط قرمز ما منافع ملت ایران باشد. هرکس به این منافع تعدی کرد ما باید در مقابلش بایستیم حالا چه شرق باشد و چه غرب. بنابراین همانطور که گفتم FATF والفجر مقدماتی برای ارتباط با سیستم بانکی دنیاست، در‌غیر این صورت می‌توانیم با طالبان و کشورهای عقب مانده دنیا تجارت کنیم. حتی به طور مثال در فرودگاه‌های دنیا فقط چمدان‌های ایرانی‌ها را می‌گردند تا ببینند چقدر پول خارج می‌کنند ولی به سایر کشورها کاری ندارن خب باید منزلت شهروند ایرانی در دنیا برآورده شود. من امیدوارم آقای پزشکیان با درایت FATF را حل نماید. 

مهدی پازوکی، اقتصاددان در پایان نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده بوسیله تفکر تندروهای داخلی گفت: اگر مقام معظم رهبری از دولت حمایت کند و دولت نیز بتواند از لحاظ کارشناسی به مقام معظم رهبری نشان دهد با تفکر تندروها اسلام از مرز تهران هم خارج نخواهد شد، مشکلات حل می‌شود. الان قطر یک سوم هرمزگان است ولی در معاملات بین‌المللی به مراتب نقشش از جمهوری اسلامی بیشتر است و در مسائل بین‌المللی، فلسطین و حوزه خلیج فارس نقش بازی می‌کند. تازه توریست زیادی هم در سال وارد قطر می‌شود و توانست بازی‌های جام جهانی را در کشورش برگزار کند. ولی ما به دلیل تفکر محدود تندروها حتی نمی‌توانیم در کشور بازی‌های آسیایی را برگزار کنیم. ما زمانی که انقلاب کردیم قطر یک بندر نداشت اما الان خطوط هوایی قطر یکی از بزرگترین خطوط هوایی دنیاست که سالانه ایرانی‌ها حتی میلیاردها دلار این خطوط استفاده می‌کنند. ما به مراتب از قطر موقعیت ژئوپلیتیکی خیلی بهتری داریم اما از نظر عقلانیت دچار مشکل هستیم و امیدوارم این عقلانیت بوجود بیاید و ما بتوانیم در جهت منافع ملت ایران حرکت کنیم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا