ایران در چنگال دو بحران خاموش؛ خشکسالی و فرونشست زمین

خبرمهم: این دو بحران که به هم ‌پیچیده و مرتبط هستند، تهدیدی جدی برای آینده ایران و مردم ایران به شمار می‌روند.

ایران، سرزمینی با تمدن چند هزار ساله، امروزه در جدالی سخت با دو بحران زیست‌محیطی عظیم، یعنی خشکسالی و فرونشست زمین دست و پنجه نرم می‌کند. این دو بحران که به هم ‌پیچیده و مرتبط هستند، تهدیدی جدی برای آینده ایران و مردم ایران به شمار می‌روند. 

به گزارش بخش حوادث سایت خبرمهم، صابره خلیلی در یادداشتی برای گروه رسانه‌ای خبر‌های فوری مهم نوشت: به طور کلی ایران یکی از خشک‌ترین کشورهای جهان است و در طول دهه‌های گذشته با پدیده خشکسالی‌های متعدد و شدید رو‌به‌رو بوده است. کمبود بارش، افزایش تبخیر و تغییرات اقلیمی از قبیل عوامل اصلی تشدید خشکسالی در ایران هستند. 

خشکسالی تبعات منفی متعددی برای ایران به همراه داشته است، از جمله کاهش منابع آب‌های زیرزمینی و آب شیرین برای مصارف کشاورزی و خانگی و صنعتی، فرونشست زمین به دلیل کمبود بارش و برداشت بی رویه از‌ آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی و مهاجرت ساکنان مناطق خشک به مناطق دیگر و بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی. اما فرونشست زمین خودش به تنهایی معضل جدی دیگری است؛ فرونشست زمین، پدیده‌ای است که در اثر کاهش سطح آب زیرزمینی رخ می‌دهد. 

فرونشست زمین هم پیامدهای جدی برای ایران به همراه دارد، مانند ترک خوردن و تخریب تدریجی زیرساخت‌های کلان کشور، ایجاد شکاف‌های بزرگ و خطرناک بر روی سطح زمین و آلوده شدن آب‌های زیرزمینی؛ اما چه می‌توان کرد؟ به صورت کلی تعدادی راهکار میان‌مدت و بلندمدت برای بهبود شرایط و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت وجود دارد.

به عنوان مثال، با استفاده از روش‌های آبیاری کارآمد، اصلاح الگوی مصرف آب، احیای قنات‌ها و آبخوان‌ها و استفاده از آب‌های شور و فاضلاب تصفیه شده برای مصارف غیر‌شرب، حمایت سازمان‌های مرتبط از تحقیقات و پروژه‌های علمی و افزایش آگاهی عمومی می‌توانند به کاهش فشار روی منابع آب شیرین کمک کند.

در مجموع، مقابله با بحران‌های خشکسالی و فرونشست زمین در ایران، چالش‌های متعددی را به همراه دارد. کمبود منابع مالی، ضعف زیرساخت‌ها، و فقدان آگاهی عمومی از جمله این چالش‌ها هستند. 

اما با وجود این چالش‌ها، امید به آینده وجود دارد. گام‌های مثبتی در زمینه مدیریت منابع آب و محافظت از محیط زیست در ایران برداشته شده است. با  افزایش آگاهی عمومی، تلاش‌های دولتی و همکاری مردم، می‌توان امیدوار بود که ایران بر این بحران‌ها غلبه کند و به سوی آینده‌ای پایدار و دارای منابع آبی و خاکی غنی گام بردارد.

خروج از نسخه موبایل