تحریم: شمشیر دولتی در عصر جدید

خبرمهم: تحریم، ابزاری است که دولت‌ها از آن برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر یکدیگر استفاده می‌کنند؛ این ابزار در طول تاریخ به اشکال مختلف به کار گرفته شده است و در دنیای امروز نیز به عنوان یکی از ابزارهای رایج سیاست خارجی محسوب می‌شود. 

استفاده از تحریم به عنوان ابزار سیاسی به دوران باستان باز می‌گردد. در آن زمان، دولت‌ها از تحریم‌های تجاری برای مجازات یکدیگر استفاده می‌کردند. در دوران مدرن، اولین بار در قرن هجدهم میلادی بود که از تحریم‌ها به طور گسترده استفاده شد. در این زمان، ایالات متحده آمریکا برای اعمال فشار بر بریتانیا در جریان جنگ استقلال آمریکا، تحریم‌های تجاری علیه یکدیگر اعمال کردند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، صابره خلیلی در یادداشتی برای گروه رسانه‌ای خبر‌های فوری مهم نوشت: در قرن بیستم، استفاده از تحریم‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافت. در طول جنگ سرد، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی از تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزاری برای مبارزه با یکدیگر استفاده می‌کردند. پس از جنگ سرد، تحریم‌ها به ابزاری رایج در سیاست خارجی بسیاری از کشورها تبدیل شدند.

دلایل مختلفی برای اعمال تحریم‌ها وجود دارد. برخی از رایج‌ترین این دلایل عبارتند از:

اما اعتبار بین‌المللی تحریم‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

البته تحریم‌ها می‌توانند پیامدهای مختلفی برای کشور تحریم کننده، کشور تحریم شده و سایر کشورها داشته باشند.

پیامدها برای کشور تحریم کننده:

پیامدها برای کشور تحریم‌شده:

پیامدها برای سایر کشورها:

درمجموع تحریم ابزاری قدرتمند است که می‌تواند برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی بر کشورها استفاده شود. با این حال، تحریم‌ها می‌توانند پیامدهای منفی برای کشور تحریم کننده، کشور تحریم شده و سایر کشورها داشته باشند.

خروج از نسخه موبایل