اقتصادی

دولت، علت اصلی افزایش قیمت خودرو است

خبرمهم: دولت نقش اصلی را در افزایش قیمت خودرو با دخالت‌ها و جابه جایی‌های بی‌مورد، تصمیماتی که یک‌بار می‌اندازد به سمت شورای رقابت و یکبار می‌اندازد به سمت وزارت صنعت و تغییر قیمت‌ها با عنوان‌های مختلف، ایفا می‌کند که باعث سردرگمی و آشفتگی در بازار می‌شود.

فیروز نادری، کارشناس خودرو در گفتگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری و مهم در‌خصوص علت اصلی افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر و نقش دولت در وضعیت بازار خودرو گفت: دولت نقش اصلی را در افزایش قیمت خودرو با دخالت‌ها و جابه جایی‌های بی‌مورد، تصمیماتی که یک‌بار می‌اندازد به سمت شورای رقابت و یکبار می‌اندازد به سمت وزارت صنعت و تغییر قیمت‌ها با عنوان‌های مختلف، ایفا می‌کند که باعث سردرگمی و آشفتگی در بازار می‌شود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، دلیل درگیر هم نوسانات ارزی و کمبود تولید است. نادری در‌رابطه با نقش دلالان در افزایش قیمت خودرو گفت: در‌خصوص نقش دلالان در گرانی خودرو باید گفت در حال حاضر نه فقط دلالان بلکه تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم به سمت خرید و فروش ماشین روی آوردند. تقصیری هم ندارند زیرا کشور به گونه ای ارائه می‌شود که مردم نمی‌توانند از این نوع سرمایه گذاری عقب بمانند. سود ماشین از طلا، دلارو ملک خیلی بهتر است زیرا پول را با تورم جلو میبرد. این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که چرا دولت خودروی دست دوم وارد نمی‌کند در حالیکه یک سری از کارشناسان معتقدند برای رسیدن به ثبات و کاهش قیمت خودرو باید خودروی دست دوم با تعداد زیاد وارد شود، تاکید کرد: خودروی دست دوم با تعداد بالا نمی‌شود وارد کرد و عملا این اتفاق نشدنی است. دولت هم نمی‌تواند برود در یک کشور دیگر به دنبال جمع کردند ماشین دست دوم بیفتد. اما اگر ورود خودرو را به داخل کشور آزاد کنند خودِ مردم به سمت وارد کردن خودرو می‌روند و جواب تقاضای داخل داده و تاثیرش هم گذاشته می‌شود. نادری در ادامه نسبت به تاثیر افزایش قیمت خودرو بر دیگر بازارها گفت: افزایش قیمت ماشین تاثیر زیادی بر دیگر بازارها دارد زیرا اکثر کالاهای کشور ما به ماشین مربوط است به خصوص لوازم یدکی و لوازم جانبی خودرو و… . افزایش قیمت‌ خودرو به سمت گرانی ملک هم می‌رود. البته به نظر می‌رسد یک رکود یک ماهه، بیست روزه با کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار خودرو بوجود بیاید. چون قیمت‌ها خیلی بالا رفته و مردم جیبشان با پیش فروش‌های دولت خالی شده است. فیروز نادری، کارشناس خودرو در پایان با اشاره به اینکه برای کاهش قیمت خودرو باید نظارت دائمی وجود داشته باشد تاکید کرد: برای کاهش قیمت خودرو باید تولید خودرو در حد ۳۰، ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
البته افزایش تولید بدون نظارت دائمی کافی نیست. به طور مثال رئیس‌جمهور سال گذشته رفت ایران خودرو و یک سری دستورات را داد اما به دلیل عدم پیگیری اتفاق خاصی برای حل وضعیت بازار خودرو و گرانی‌ها بوجود نیامد در حالی‌که باید با عمل، بازار خودرو و مشکلات را حل کرد، نه با حرف.

گفتگو فیروز نادری، کارشناس خودرو
موضوع: وضعیت بازار خودرو
مصاحبه: مطهره حیدری
تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۴۰۲

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا