اقتصادی

افزایش بی‌اعتمادی‌ها به بورس، با خلف وعده در کنترل سود بین بانکی

خبرمهم: کارشناس بازار سرمایه گفت افزایش نرخ بهره بین بانکی و افزایش بهره در شرایط فعلی، مانند یک خودکشی و افزایش فشار بر روی فنر تورمی کشور است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مدتی است که نرخ بهره بین بانکی نقل تمام محافل بورسی شده و سهامداران بازار سرمایه را به راه‌اندازی پویش‌های مجازی واداشته است. سهامدارانی که به گفته کارشناسان با خلف وعده مواجه شده‌اند.

موضوعی که وزیر اقتصاد آقای احسان خاندوزی در رابطه با آن در جمع خبرنگاران گفت: سیاست تیم اقتصادی دولت در مورد نرخ بهره بانکی تغییر نکرده و اتفاقا برای حل این موضوع به زودی در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

نرخ بهره بین بانکی با سیاست‌های مشخصی کنترل خواهد شد

اهمیت موضوع نرخ بهره بین بانکی و تاثیر آن بر بورس باعث شد تا هفته گذشته جلسه‌ای بین رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس برگزار شود. خروجی جلسه نیز وعده کنترل نرخ بهره بین بانکی بود و تاکید بر موقتی بودن نرخ‌های فعلی داشت.

آقای صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی نیز هست. نرخ بهره بین بانکی با سیاست‌های مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در این خصوص اتخاد شده شده است.

محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این موضوع نکاتی را مطرح کرد.

 نرخ بهره و بازار بین بانکی چیست و چه عملکردی دارد

محمد خبری‌زاده: بازار بین بانکی یکی از بازار‌هایی است که بانک‌ها برای تامین نقدینگی خود در کوتاه مدت از آن استفاده می‌کنند یعنی بانک‌هایی که منابع مالی مازاد دارند آن را در اختیار بانک‌هایی قرار می‌دهند که کسری دارند. این جابه‌جایی با یک نرخی صورت می‌گیرد که به آن، نرخ بهره بین بانکی می‌گویند.

چرا روند نرخ بهره بین بانکی افزایشی شد؟

محمد خبری‌زاده: در یک سال اخیر بانک مرکزی با ابزاری که به آن ریپو گفته می‌شود در این بازار شروع به دخالت می‌کند، با این دید که نرخ بهره بین بانکی را بین یک دالانی که سقف آن ۲۲ و کف آن ۸ درصد است در نوسان نگه دارد. در این عملیات بانک مرکزی با خرید اوراق دولتی از بانک‌ها منابع را در اختیارشان قرار می‌داد. زمانی که این خرید و تزریق پول بیشتر بود نرخ بهره بین بانکی اُفت پیدا می‌کرد و بلعکس زمانی که این اقدام را کمتر انجام می‌داد و سیاست انقباضی را در پیش می‌گرفت، نرخ بهره بین بانکی افزایشی می‌شد.

دلیل روند افزایشی کنونی نرخ بهره بین بانکی تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی است که از فروردین ماه در پیش گرفته و عملیات خود در بازار بین بانکی را کم کرده است. در نتیجه بانک مرکزی پول کمتری را به این بازار تزریق می‌کند و در نتیجه بانک‌ها نیز در بازار بین بانکی رقابت بیشتری دارند و نرخ‌ها بالا رفته است.

این افزایش نرخ بهره بین بانکی سبب چه چیزی می‌شود؟

محمد خبری‌زاده: افزایش نرخ بهره بین بانکی باعث افزایش رقابت بانک‌ها در جذب سپرده می‌شود؛ یعنی بانک می‌گوید به جای اینکه برای تامین منابع به بازار بین بانکی با این نرخ‌ها مراجعه کنم، به شعب خود این اجازه را می‌دهم که با نرخ بهره بالاتر سپرده بیشتری را از مردم جذب کنند که خود این موضوع یک رقابت دیگر بین بانک‌ها برای جذب پول از مردم ایجاد می‌کند.

حالا این موضوع افزایش نرخ بهره بین بانکی و افزایش بهره در شرایط فعلی با توجه به تورم، مانند یک خودکشی و افزایش فشار بر روی فنر تورمی کشور است. البته خیلی‌ها با این نظر مخالف هستند. اما شرایط بازار سرمایه کشور در این مدت بیانگر حقیقت است. برخلاف گزارش‌های سه ماهه خوبی که از صنایع مختلف بورسی منتشر شد بعد از اینکه سرمایه‌گذاران مشاهده کردند نرخ بهره بین بانکی در حال رشد است و شایعاتی نیز پیرامون آن وجود دارد از بازار فرار کرده و به سمت بازار‌های دلال محور رفته و می‌روند که همین موضوع باعث شده تا قدرت عرضه اولیه و تامین مالی از بازار سرمایه کم و کم‌تر شود و حال دماسنج اقتصادی کشور اصلا خوب نباشد.

اتقافی که برای نرخ بهره بین بانکی رخ داده خلف وعده‌ای دیگر از سوی مسئولان را در رابطه با بورس رقم زده است. خلف وعده‌ای که بر بی‌اعتمادای حاکم بر بازار بیشتر دامن می‌زند.

آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آذر سال گذشته وعده تثبت نرخ سود بین بانکی را با رعایت سقف ۲۰ درصد داد. این وعده وزیر در قالب طرحی موسوم به بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس ارائه و تصویب شده بود وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا