اقتصادی

ابهامات موجود در خصوص درآمد سردفتران

خبرمهم: درآمدهای مشمول مالیات در مشاغلی مانند دفاتر اسناد رسمی به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. سوال اینجاست که چرا به جای کاهش ضریب مالیات این مشاغل درآمد آنها کاهش پیدا کرده است؟

درآمدهای مشمول مالیات در مشاغلی مانند دفاتر اسناد رسمی به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. سوال اینجاست که چرا به جای کاهش ضریب مالیات این مشاغل درآمد آنها کاهش پیدا کرده است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در حالی که براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کلیه ورودی به دستگاه‌های کارتخوان فعالان اقتصادی باید به عنوان درآمدهای مشمول مالیات در نظر گرفته شود، اخیرا اعلام شده که درآمدهای مشمول مالیات در مشاغلی مانند دفاتر اسناد رسمی به طور چشم‌گیری کاهش یافته است.

به نقل از تسنیم، اخیرا و براساس پیگیری‌هایی که از سوی صنف سردفتران انجام شد، مقرر شده تا تنها ۴۰ درصد از ۶۰ درصد درآمدهای آنها (حق التحریر دفترخانه) در تبصره ماده ۱۰۰ مشمول مالیات شود. در توضیح این مسئله گفته شد که بخشی از وجوه ورودی به دستگاه‌های کارتخوان موجود در دفترخانه‌ها، مربوط به وجوه دولتی و یا سهم کانون سردفتران جهت بیمه و بازنشستگی، حق‌الزحمه دفتریاران و سهم پاداش کارکنان است که آنها باید خود به صورت جداگانه اظهارنامه ارائه کنند.

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از پیگیری های اداری و حقوقی این کانون خبرداد و گفت: با حضور در جلسات متعدد و رایزنی و مکاتبات با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کارکرد خالص دفاتر اسناد رسمی پس از کسورات قانونی ۴۰ درصد از درآمد دفاتر در سامانه مالیاتی (فرم تعیین مالیات مقطوع سال ۱۴۰۰) ثبت گردید و ملاک گردش تراکنش دستگاه کارتخوان حذف شد.

همچنین مبنای محاسبه مالیات دفاتر که در روزهای گذشته غالبا سه برابر مالیات سال گذشته بود تغییر یافت و مبنای محاسبه با ضریب قابل توجهی داده آمایی شد که حداقل سابقه تاریخی در طول تشکیل کمیسیون ضرایب موضوع ماده ۱۵۴ که در حال حاضر نسخ گردیده و سود فعالیت اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی نداشته است.

ابهامات موجود در خصوص درآمد سردفتران

دو ابهام جدی در خصوص درآمدهای سردفتران وجود دارد. اول اینکه آیا سردفتران بجز دستگاه‌های کارتخوان تعیین شده، به منظور دریافت وجوه بیشتر از مراجعه کنندگان از دستگاه‌های متفرقه استفاده می‌کنند یا خیر؟ ابهام دوم نیز این است که آیا هزینه‌های مربوط دفتریاران و کارکنان را سردفتران پرداخت می‌کنند یا اینکه این درآمدها در نهایت به خود آنها خواهد رسید؟

همچنین این سوال مطرح می‌شود که اگر سازمان امور مالیاتی این هزینه‌ها را می‌پذیرد، چرا به جای کاهش ضرایب مربوط به محاسبه مالیات و سود سردفتران و وکلا اقدام به کاهش درآمدهای مشمول آنها کرد.

در کنار موضوع سردفتران درآمد مشمول مالیات وکلا نیز ۶۰ درصد است که این مسئله نیز با ابهامات متعددی روبه‌رو است. ضمن اینکه مشاغل آهنگری، تراشکاری، صافکاری، قیرپاشی و نقاشی قسمت‌های مختلف خودرو نیز به دو حالت تقسیم می‎شود. در حالت اول ۳۰ درصد از اجرت و در حالت دوم ۳۰ درصد از اجرت و ۲۱ درصد از فروش لوازم مشمول مالیات خواهد شد./تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا