اقتصادی

خودکفایی تولید برنج در داخل شدنی است

خبرمهم: رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت با فراهم شدن زیرساخت تولید در استان های شمالی امکان خودکفایی و بی نیازی از واردات برنج وجود دارد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  آقای قاسم‌ پیشه ور گفت: ظرفیت خودکفایی تولید برنج در ارقام‌ محلی و پر محصول استان های مازندران، گلستان و گیلان وجود دارد، اما بدلیل فراهم نشدن زیرساخت ها با بحران آب و کاهش سطح زیرکشت روبرو هستیم.

به گفته او، اگر ۵۰ درصد منابع واردات به تولید اختصاص یابد، امکان تامین برنج کشور از محل تولید داخل وجود دارد چرا که در این قضایا دلالان دنبال تخصیص ارز برای واردات محصولات کشاورزی از جمله برنج هستند.

پیشه ور قیمت کنونی هر کیلو برنج ارقام محلی در استان های شمالی را ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به اقلیم و کم آبی پیش بینی می شود که تولید برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو برنج طارم ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، نیم دانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، شیرودی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، فجر ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است‌ که رئیس نظام صنفی کشاورزی هزینه های بالای مکانیزاسیون، نشا، کود و کارگر را علت اصلی قیمت تمام شده بالای محصول اعلام کرده و می گوید که دولت با توزیع کالابرگ باید مصرف کننده را حمایت کند.

طبق گفته مسئولان انجمن و تشکل های تولیدی سال گذشته ۲ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج تولید شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا