اقتصادی

شاخص کل بورس چقدر است

خبرمهم: در بازار امروز شاهد حرکت نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد، فملی، وغدیر، شپنا، ومعادن، میدکو، پارس و شستا بودیم، در بازار فرابورس نیز روند مشابهی اتفاق افتاد و بازار بیش از ۴۰۰ واحد رشد کرد.

در بازار امروز شاهد حرکت نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد، فملی، وغدیر، شپنا، ومعادن، میدکو، پارس و شستا بودیم، در بازار فرابورس نیز روند مشابهی اتفاق افتاد و بازار بیش از ۴۰۰ واحد رشد کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  بازار امروز پس از چندین روز استراحت و تحرکات کم نسبت به رشد قیمت دلار واکنش نشان داد و ۳۹ هزار واحد رشد کرد، بازار توانست محدوده مقاومتی یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد را درهم بشکند و فردا به سمت محدوده یک میلیون ۶۰۰ هزار واحدی حرکت خواهد کرد، در بازار امروز شاهد حرکت نمادهای بزرگ بازار مانند فولاد، فملی، وغدیر، شپنا، ومعادن، میدکو، پارس و شستا بودیم، در بازار فرابورسفشل نیز روند مشابهی اتفاق افتاد و بازار بیش از ۴۰۰ واحد رشد کرد.

نگاهی اجمالی به تحولات بازار امروز

پالایش ۲.۳، دارا یکم ۱.۶ درصد و صندوق اهرم ۷.۳ درصد رشد کرد.

گروه بانکی پس از مدت‌های سبز شدند ولی چندان پرتقاضا نبودند.

ومعادن، وساپا، وغدیر، ورنا، برکت رشد شش درصدی را تجربه و به صف خرید نشستند.

فولاد پس از مدت‌ها دو درصد رشد کرد.

افزایش سرمایه ۲۶۰ درصدی‌های وب از محل سود انباشته مورد تأیید حسابرس قرار گرفت.

گروه پالایشی پرتقاضا بودند اما مانند روز گذشته نبودند، شتران بیش از سایرین رشد کرد.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد ۳۹ هزار ۵۹ واحدی به سطح یک میلیون ۵۷۱ هزار ۴۴۶ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد هفت هزار ۵۹ واحدی در سطح ۴۲۹ هزار ۱۶۰ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۳۰۵

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۷۲

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۴۱۵ واحدی به سطح ۲۱ هزار ۴۲۲ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۲۰۴

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۷

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۳ هزار ۹۸۰ و ۷۲۴ هزار ۹۱ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب هشت میلیارد ۳۸۲ و سه میلیارد ۴۱۴ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کیان

۲. کمند

۳. شپنا

۴. شفنح

۵. پالایش

بیشترین حجم معامله

۱. خودرو

۲. خساپا

۳. خگستر

۴. شستا

۵. پارس

بیشترین افزایش قیمت

۱. فخوز

۲. ومعادنح

۳. سپح

۴. شفارس

۵. سارومح

بیشترین کاهش قیمت

۱. حفارس

۲. حپترو

۳. خپویش

۴. ثاباد

۵. کگاز

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

مقاومت شاخص کل شکسته شد

حمایت: محدوده یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۵۸۰ هزار واحد

پیش بینی: عبور از مقاومت یک میلیون ۵۸۰ هزار واحد در بازار فردا، درصورتی‌که شاخص بتواند از محدوده یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد نیز عبور کند احتمال تشکیل یک موج سه بزرگ وجود دارد.

«تپسی» بعد از عرضه اولیه برای افزایش سرمایه متوقف خواهد شد

احسان مرادی مدیرعامل تأمین سرمایه کاردان گفت: گزارش تپسی جز معدود گزارش‌هایی است که به جز ارزش‌گذار، دیگران هم آن را خوانده‌اند. تقریباً قیمت سهم پایه عرضه ۹۴۰ تومان است. پس از عرضه اولیه یکی دو ماه، نماد آن متوقف می‌شود تا برای افزایش سرمایه برود و کش و قوسی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد.

فولاد بدون قطعی در حال تولید محصول

کلیه خطوط تولید نوردی این شرکت بدون وقفه در حال تولید بوده و دو کوره قوس الکتریکی مبارکه و دو کوره سبا نیز در مدار تولید است. در صورت کسری اسلب اقدام به تأمین از موجودی انبار شرکت یا هرمز می‌شود و در صورت لزوم، گزینه خرید اسلب از فخوز نیز قابل بررسی خواهد بود و مشکلی در حوزه نورد طی ماه تابستان رخ نخواهد داد

طلا

طلا به بالاترین نقطه‌ی خود در چهار هفته‌ی گذشته رسید و با یک درصد رشد هفتگی رقم ۱,۸۷۲ دلار بر انس را ثبت کرد. تورم آمریکا که بالاترین نرخ ۴۱ ساله‌ی خود را به خود دید، فدرال رزرو را جدی‌تر کرد که نرخ بهره را بالا ببرد. طلا نیز که به مثابه یک مامن علیه تورم به کار می‌رود، و معمولاً هنگامی که سرمایه گذاران نگران کاهش قدرت خرید دلار می‌شوند، حرکات صعودی از خود نشان می‌دهد. اما طبعاً همبستگی کاملی بین این دو پارامتر وجود ندارد چرا که در طی سال علی رغم این که ارقام تورمی بالایی گزارش شده، چندین بار طلا حرکت نزولی از خود نشان داد.

اما این بار به واکنش به اخبار تورم، نرخ آتی ماه اگوست انس طلا در بازار نیویورک تا ۱,۸۸۰ دلار بالا رفت و پس از آن در رقم ۱,۸۷۵ دلار آرام شد که نشان دهنده ۲۲.۷ دلار (۱.۲ درصد) رشد هفتگی است. شاخص دلار نیز به ۱۰۴.۲ واحد رسید و نرخ اوراق قرضه ۱۰ ساله نیز به ۳.۱۷ درصد رسید که هر دو در بالاترین نقاط هفته‌های اخیر قرار دارند. در هفته پیشرو قیمت طلا انتظار می‌رود در همین محدوده نوسان کند.

تحلیل بازار جهانی سنگ آهن

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته با افزایش پنج دلاری به ۱۴۱ دلار رسید. با توجه به کاهش تقاضای فولاد در کشور چین و کاهش حاشیه سود تولید کنندگان فولاد، قیمت توان رشد بالایی ندارد. به طور کلی در اواخر هفته با کاهش حاشیه سود زنجیره فولاد از گندله سازی تا نورد، شاهد کاهش تقاضای سنگ آهن در دو روز پایانی هفته بودیم.

با توجه به اینکه موجودی انبارهای گندله در بنادر چین کاهش یافته است، اما تقاضا برای مواد انتهای زنجیره فولاد مانند نورد بیش از تقاضای ابتدای زنجیره می‌باشد. همچنین وضع مالیات و عوارض بر صادرات سنگ آهن از هند، حجم معاملات این ماده معدنی و کنسانتره و گندله را کاهش داده و شاهد یک رکود تورمی اندک در بازار سنگ آهن هستیم.

نگاهی به بازار جهانی آلومینیوم

آلومینیوم یک هفته نزولی دیگر را هم پشت سر گذاشت. این فلز بعد از عبور از کانال ۳,۰۰۰ دلار وارد مسیر اصلاحی شده است. در سه هفته گذشته یک اصلاح موقت تا محدوده ۲,۹۰۰ دلار را به ثبت رساند اما مجدد وارد مسیر نزولی شده و در هفته جاری نیز ۹۲ دلار کاهش داشت و قیمت ۲،۶۹۳ دلار را ثبت نمود.

علت تداوم این مسیر نزولی به وضعیت عرضه و تقاضا در چین و تقویت دلار آمریکا باز می‌گردد. دلار آمریکا تقویت شده زیرا داده‌های تورمی اقتصاد آمریکا بالاتر از انتظارات بوده و احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو وجود دارد که محرک صعودی دلار بود است. تقویت دلار هم تأثیر منفی بر قیمت کامودیتی ‌ها از جمله آلومینیوم داشته است. در بازار داخلی چین نیز معاملات کمی انجام شده و تقاضای خرید پررنگ نبوده است. زیرا در چین تعدادی شرکت آلومینیوم ساز در تحویل و فروش آلومینیوم به مشتری تخلف و تقلب کرده‌اند که توسط دولت چین در حال بررسی است. انتشار این موضوع در بازار تمایلات خرید را کم کرد و قیمت را نزولی نمود.

پی وی سی در بازارهای جهانی

قیمت pvc در CFR چین افزایش قیمت ۱۰ دلاری به ازای هر تن را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد و در هفته‌های اخیر با ثبات معامله می‌شود. این کالا در هند ۱۴۱۰ دلار در هر تن معامله شد. در چین معاملات پرحجم و با قیمت بهتری شاهد بودیم، در حالی که در حوزه جنوب شرق آسیا چندان خریداران پر قدرتی وجود ندارند.

با توجه به تورم موجود در عرصه اقتصاد جهانی، اختلالات زنجیره تأمین و توزیع کالاها و جنگ اوکراین روسیه، خریداران با احتیاط اقدام به خرید می‌کنند.معامله گران در جنوب شرقی آسیا و هند، منتظر اعلام قیمت تولید کنندگان بزرگ PVC در آسیای شمالی هستند تا بتوانند تصمیم به معامله بگیرند.

نفت

قیمت نفت در هفته گذشته همچنان به یکه تازی خود ادامه داده و قیمت نفت برنت در محدوده ۱۲۲ دلاری معامله شد. به نظر می‌رسد دو دلیل عمده برای بالا ماندن قیمت نفت وجود دارد که بسیاری از کارشناسان این حوزه بر آن اتفاق نظر دارند. اول احتمال اندک توافق برجام که با توجه به تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امیدها برای احیای برجام بسیار کم رنگ شده است.

دلیل دوم اینکه با خروج تدریجی چین از محدودیت‌های کرونا، سمت تقاضای نفت در حال تقویت می‌باشد که مانع کاهش قیمت این کالا می‌شود. با وجود اینکه در جلسه اپک پلاس، افزایش تولید و عرضه نفت مورد توافق اعضا قرار گرفت، اما این مقدار افزایش در عرضه نمی‌تواند نفتی را که روسیه قبل از تحریم غرب به بازارها عرضه می‌کرد، جبران کند. علاوه بر این می‌توان به دو مورد دیگر از محدودیت‌های عرضه نفت جهانی اشاره کرد.

مورد اول توقف استخراج نفت از میدان نفتی الشراره لیبی می‌باشد که روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه تولید دارد. مورد دوم اعتصابات کارگری در نروژ می‌باشد که استخراج نفت دریای شمال را دچار اختلال کرده و بر عرضه نفت جهانی تأثیر خواهد گذاشت. مدیر عامل شرکت بین‌المللی ترافیگورا، دومین شرکت بزرگ در حوزه انرژی در جهان، پیش‌بینی کرده که قیمت نفت برنت به زودی به ۱۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. همچنین مؤسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، ۱۳۵ دلار خواهد شد./ایمنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا