اقتصادی

از ملاک‌های دهک بندی یارانه ها؟

خبرمهم: وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت برای دهک بندی خانوار مجموعه‌ای از متغیر‌ها مانند خودرو، سود‌ بانکی، گردش مالی، حقوق، سفرهای خارجی و سهام را در نظر گرفتیم.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،   آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور شب دوشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه کالا‌های اساسی در راه است و سازمان برنامه و بودجه این موضوع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفرپرداخت خواهد شد.

اندکی پس از اعلام خبر مبلغ جدید یارانه معیشتی, این یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که بر اساس اعلام وزارت اقتصاد۳۰ درصد جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند و ۱۰ درصد جمعیت هم از حمایت‌های دولت بی‌نیاز هستند و از جمع یارانه بگیران کنار گذاشته شدند.

پس از اتمام واریز یارانه معیشتی جدید سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم اعلام کرد که به موجب جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال۱۴۰۱ حدود ۷۲ میلیون نفر شامل ۲۳ میلیون خانوار یارانه دریافت کردند.

۹۵ درصد پایگاه رفاه ایرانیان تکمیل شد

عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که ۹۵ درصد پایگاه رفاه ایرانیان تکمیل شده است و دهک بندی اولیه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده، البته دائما اطلاعات جدید می‌رسد و انتظار می‌رود که اعتراضاتی هم داشته باشیم که در این زمینه سامانه‌هایی در نظر گرفته شده است.

پس از آنکه کار پرداخت یارانه معیشتی جدید به پایان رسید زمزمه‌ها و گله‌ گزاری‌های افرادی که یارانه نگرفتند پیچید و بلند شد. به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره درخواست دریافت یارانه خبر داد که دو نوع درخواست به یارانه‌ها در نظر گرفته شده است که اول به دلیل اینکه چرا یارانه بگیر نیستم و دیگری به دلیل اینکه در دهک نادرستی قرار گرفته‌ام که گروه اول به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها و گروه دوم به سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ارجاع داده شدند.

افرادی که از اول جزو یارانه بگیران نبودند و حالا درخواست یارانه دارند باید به سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که هنوز کار خود را آغاز نکرده بروند و فعلا دست روی دست بگذارند اما افرادی که ردخواست تجدید نظر در دهک بندی دارند به سامانه حمایت وزارت کار و رفاه اجتماعی یا شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مراجعه کردند.

۲۱ اردیبهشت میر کاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: افرادی که یارانه به حساب آن‌ها واریز نشده و به این موضوع اعتراض دارند بعد از بررسی شرایط افراد معترض اگر مستحق دریافت یارانه باشند مابه التفاوت به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

از نمونه نظراتی که مخاطبان به باشگاه خبرنگاران داده‌اند:

_ ما یک خانواده هستیم هر دو کار می‌کنیم خانه نداریم ، مسافرت خارجه هم نرفتیم و قسط و قرض هم داریم یارانه قطع شده است.

_ یارانه ۴۵ هزار تومانی را می‌گرفتم پس چرا معیشتی برایم واریز نشده است؟

_ ما دو ساله ازدواج کردیم ، یارانه نمی‌گیریم.سرمایه دار هم نیستم.

_ تمام سوابق هم بر اساس اطلاعات گذشته هست ، چون من زیر مجموعه پدرم نیستم. و خانمم زیر مجموعه پدرش نیست.

_ لطفا یک سامانه الکترونیکی برای جدا کردن یارانه و ثبت نام ویژه زوج های جدید راه اندازی کنید.

_ یکی نیست بگه چرا نداشتن خونه را معیار قرار ندادند ولی میانگین تراکنش را قرار دادند. واضح هست که بخش اصلی این تراکنش اجاره‌ خونه بوده است.

_ بعضی ها دونفرشون کارمند و دوتا ماشین دارند یارانه می‌گیرند ولی خانواده دیگه با همین شکل یارانش قطع شده است.

_ یارانه ما را قطع کردن من خودم شخصا به شوک فرو رفتم زنگ زدم تلفن گویا وزارت رفاه و تعاون استعلام گرفتم و دهک بالا منو زدن مگه میشه مگه داریم.

_ بازنشسته فرهنگی با یک آپارتمان ۹۰ متری و یک ماشین ایرانی باید یارانه اش قطع شود؟

مردم جایگاه مالی خود را کمتر از دهک بندی‌ها می دانند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای ۹۰ درصد افرادی که تا پیش از سیاست جدید دولت، یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید واریز شده است؛ مگر آنکه جزء دهک ۱۰ بوده‌اند و یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند که اکنون یارانه جدید برایشان واریز نمی‌شود.

به گفته ابوحمزه، امکان دارد کسی از حساب شخصی برای شرکت یا کارهای اداری یاخیریه استفاده می کرده که یارانه آن قطع شده است. نباید از حساب شخصی برای کارهای عمومی استفاده شود بلکه باید تفکیک شود. همچنین خانواده هایی که فرزندان آن‌ها تازه به دنیا آمده‌اند منتظر باشند تا در یک ماه یارانه آن نوزاد ثبت و برقرار می شود. افرادی هم که املاک داشته اند ولی فروخته‌اند تنها به این علت یارانه آن‌ها قطع نشده بلکه دلایل دیگری از جمله درآمد نیز دخیل بودهاست.

او گفت: مردم جایگاه مالی خود را کمتر از دهک بندی‌ها می دانند و در دنیا همه مردم دهک واقعی خود را پایین تر از واقعیت می‌دانند.

۷ و نیم میلیون نفر یارانه نمی‌گرفتند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دهک بندی شامل مجموعه‌ای از متغیر‌ها است که خودرو، سود‌های بانکی، گردش مالی، حقوق دریافتی ، سفرهای خارجی و سهام را شامل می‌شود. صاحب ملک بودن، داخل این معیار‌ها نیست. فرض می‌کنیم افراد ملک ندارند و دارایی‌های جاری را محاسبه می‌کنیم. علت این است که هنوز به بانک‌های اطلاعاتی مسکن متصل نشده‌ایم و البته گردش مالی ناشی از خرید و فروش مسکن محاسبه می‌شود.

به گفته عبدالملکی، برای اینکه تحولات مقطعی در زندگی افراد و جابه‌جایی دهک‌ها مؤثر نباشد در دوره سه تا پنج‌ساله دهک بندی‌ها موردتوجه قرار گرفته و حساب می‌شود به عنوان مثال فردی خانه خریده و فروخته است که این جزو دارایی حساب نمی‌شود.

او گفت: ۷ و نیم میلیون نفر یارانه نمی‌گرفتند که یک بخشی از آن افراد متمکن بودند و پنج میلیون نفر یارانه‌بگیر جزو دهک دهم بودند که باید یارانه آن‌ها حذف می‌شد.البته حق درخواست بررسی برای همه افراد وجود دارد و حقی تضییع نمی‌شود و گاهی این اعتراض ناشی از عدم اطلاع اعضای خانواده از برخی آیتم‌هاست. یا آنکه فرزندان ازدواج کرده‌اند و زندگی خوبی دارند، اما یارانه‌شان را جدا نکرده‌اند؛ سیستم درآمد همه اعضای خانواده را محاسبه می‌کند و وقتی جمع می‌شود عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد شد. یا آنکه برخی حسابشان را به کسی دیگر واگذار کرده‌اند و با آن حساب تجارت می‌شود.

یکی از اعتراضاتی که مردم داشتند ثبت خودوری فروخته شده آن‌ها در سامانه حمایت رفاه بود که وزیر کار در پاسخ به آن‌ها گفت: فردی خودرویش را قولنامه‌ای فروخته باشد به آن فرد فرصت داده می‌شود که برود و خودرویش را از مالکیت خودش خارج کند؛ بنابراین لازم است خانواده‌ها اطلاعات اقتصادی‌شان را شفاف کنند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا