اقتصادی

افزایش نرخ سکه وطلا در این هفته

خبرمهم: در این گزارش به بررسی وضعیت بازار‌های مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از سوم تا هشتم اردیبهشت و پیش بینی روند این بازارها طی روزهای آینده پرداخته ایم.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، در این گزارش به بررسی وضعیت بازار‌های مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از سوم تا هشتم اردیبهشت و پیش بینی روند این بازارها طی روزهای آینده پرداخته ایم.

جدول زیر وضعیت روزانه دلار، یورو، سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه، اونس جهانی و طلای ۱۸ عیار در اولین هفته اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد.

دلار آمریکا در این هفته با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۲۵ هزار و ۴۴۵ تومان رسید. یورو نیز با ۰.۶ درصد کاهش در انتهای هفته به قیمت ۲۸ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد.

آقای میرزایی کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز در هفته‌ای که گذشت، وضعیت ملایم، اما صعودی را تجربه کرد و در بازه ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در نوسان بود. در وضعیت کنونی، عمده نوسانات نرخ ارز تحت تاثیر دو عامل کلی شامل میزان فروش نفت و درآمد‌های ارزی کشور و همچنین وضعیت مذاکرات ایران با کشور‌های اروپایی است. به طور مکرر مشاهده می‌شود که برآیند این دو مولفه بر وضعیت نرخ ارز تاثیر جدی طی هفته‌های اخیر داشته است.

به گفته او، متعاقبا از دو هفته قبل تا این هفته، بحث مذاکرات خارجی و برخی مواردی که پیرامون اختلافات مطرح بود موجب شده تا فعالان بازار حساسیت بیشتری به مباحث مربوطه نشان دهند و انتظارات خودشان را از وضعیت آتی نرخ ارز و فروش نفت توسط دولت، با مولفه‌های جدید تطبیق دهند. برآیند این وضعیت هم طی هفته اخیر، افزایش نرخ ارز بوده است. البته ناگفته نماند که باتوجه به قدرت تاثیرگذاری بانک مرکزی بر وضعیت بازار، به نظر می‌رسد که این نوع افزایش تا حدودی با نظر ضمنی مقامات بانک مرکزی هم همراه بوده، وگرنه مدیریت بازار و کنترل انتظارات و نرخ ارز، با توجه به ابزار‌های موجود، در توان بانک مرکزی نیز قرار دارد.

شاخص کل بورس در این هفته حدود ۱.۳ درصد رشد را تجربه کرد و از تراز ۱ میلیون و ۵۰۴ هزار واحد به تراز ۱ میلیون و ۵۲۴ هزار واحد رسید.

آقای مهدی قلی پور گفت: هفته‌ای که گذشت عمدتا شاهد تعادل در بازار و شاخص‌ها بودیم. با این حال با ورود نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک مواجه بودیم و شاخص هم وزن ۲.۶ درصد رشد کرد. در هفته گذشته شرکت‌های بزرگ عمدتا متعادل یا منفی و شرکت‌های کوچک عمدتا مثبت بودند. شاخص فرابورس نیز مشابه شاخص کل بورس ۰.۷ درصد رشد کرد.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، در هفته گذشته صنعت کوچک وسایل ارتباطی با رشد ۲۰ درصدی پیشتاز صنایع بازار بود و بعد از آن محصولات چرمی با ۱۲.۶۷ درصد، انبوه سازی با ۱۰ درصد، محصولات چوبی با ۹.۶ درصد، منسوجات با ۸.۸ درصد و در نهایت صنایع غذایی و خودرو با رشد ۵ درصدی جزو صنایع پیشتاز بازار بودند. در مقابل خرده فروشی، لاستیک و پلاستیک، بانک، کانی غیر فلزی، کانی فلزی، مخابرات و چندرشته‌ای صنعتی بازده منفی داشتند.

او می‌گوید: از نظر ورود و خروج نقدینگی، صنعت خودرو با ۱۳۰ میلیارد تومان بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کرد و بعد از آن صنایع غذایی با ۹۷ میلیارد تومان، استخراج کانی‌های فلزی با ۷۷ میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با ۶۰ میلیارد تومان و انبوه سازی با ۵۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در مقابل صنایع بزرگ جمعا با خروج پول نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان همراه بودند. به ویژه فلزات اساسی با ۲۴۰ میلیارد تومان، شیمیایی با ۱۴۵ میلیارد تومان، چندرشته‌ای با ۱۲۷ میلیارد تومان و پالایشی با ۸۴ میلیارد تومان خروج پول داشتند.

در هفته ای که گذشت، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۰.۷۵ درصد کاهش به قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم  با ۱.۱۶ درصد کاهش به ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

آقای محمد کشتی آرای، نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی طلا سیر نزولی داشته به طوری که حدود ۴۶ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به اینکه در طول هفته نوسانات نرخ ارز را شاهد بوده ایم،  قیمت طلا و سکه در بازار متناسب با میزان اونس جهانی طلا کاهش نیافته که علت آن را می توان افزایش تقاضای خرید دانست.

به گفته کشتی آرای، افزایش تقاضا منجر به افزایش حباب سکه شده  و اکنون حباب سکه در محدوده ۴۵۰ تا ۵۰۰  هزار تومان است .

کشتی آرای می گوید: هفته آینده با پایان یافتن ماه رمضان و شروع ماه جدید، مناسبت ها و برگزاری جشن ها بیشتر خواهد شد و معمولا در فصل بهار بازار رونق بیشتری دارد بنابراین انتظار می رود در هفته های آینده خرید و فروش بازار بیشتر باشد ولی انتظار افزایش قیمت طلا و سکه  را نداریم و در بازه قیمتی موجود خواهد بود.

در جدول زیر میانگین تغییرات نرخ سکه و طلا را مشاهده می‌کنید./yjc

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سکه تمام طرح قدیم نیم سکه بهار آزادی ربع سکه بهار آزادی سکه گرمی اونس جهانی مثقال طلای آب شده طلای ۱۸ عیار
اختلاف قیمت

هفتگی(تومان)

۱۰۰.۰۰۰

(کاهش)

۱۰۰.۰۰۰

(کاهش)

۳۰.۰۰۰

(افزایش)

۳۰.۰۰۰

(افزایش)

۲۰.۰۰۰

(افزایش)

۴۶ دلار

(کاهش)

۲۰.۰۰۰

(افزایش)

۲۰.۰۰۰

(کاهش)

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا