اقتصادی

درسال ۱۴۰۱خودرو وارد بورس میشود؟

خبرفوری مهم: سال گذشته گمانه‌زنی و تصمیماتی راجع به ورود خودرو به بورس کالا انجام شد. آیا امسال تصمیم ورود خودرو به بورس عملی می‌شود؟

سال گذشته گمانه‌زنی و تصمیماتی راجع به ورود خودرو به بورس کالا انجام شد. آیا امسال تصمیم ورود خودرو به بورس عملی می‌شود؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، سال ۱۴۰۰ تصمیماتی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا و تک نرخی شدن قیمت خودرو گرفته شد. اما به سرانجام نرسید. آیا امسال خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو  گفت: سال گذشته که این اقدام واجب بود عملی نشد. پس به نظر نمی‌رسد در سال ۱۴۰۱ خودرو در بورس کالا عرضه شود.

او توضیح داد: اگر قول‌های وزیر صمت، یعنی ۵۰ درصد افزایش تولید و واردات خودرو عملی شود، وضعیت بازار تغییر می‌کند. در این صورت چالش‌های زیادی رخ می‌دهد و وضعیت قیمتی بازار خودرو کشور مشخص نیست.

این کارشناس خودرو افزود: عرضه خودرو به بازار برای شرایطی است که تولید و عرضه خودرو به بازار کم و تقاضا زیاد است. مشکل اصلی نداشتن شجاعت برای آزادسازی قیمت‌ها بود و بورس یک روش قانونی برا اینکار بود.

کاکایی ادامه داد: وزیر صمت ادعا می‌کند قیمت خودرو ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین افزایش تولید نیز در سال ۱۴۰۱ عملی می‌شود. پس در این صورت نیازی به عرضه خودرو در بورس کالا نیست. اگر مذاکرات وین نیز به نتیجه نرسد، قیمت‌ها جهشی بالا می‌رود. در این شرایط سیاست‌گذار اصلا شجاعت بالا بردن قیمت‌ها را ندارد.

او گفت: دو خودروساز کشور به دلیل اینکه دولتی هستند به اجبار دستورات دولت را اجرا می‌کنند. اما اگر صحبتی که وزیر صمت و رئیس جمهور مبنی بر واگذاری بخش دولتی صنعت خودروسازی به خصوصی تحقق یابد، بخش خصوصی ورود خودرو به بورس را قبول نمی‌کند و مبنای قیمت‌گذاری را بازار آزاد قرار می‌دهند. در این جریان یک تناقضی وجود دارد. باید دید که کدام ادعای وزیر عملی می‌شود.

تاثیری در بازار دارد؟

اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود چه تاثیری در بازار خودرو کشور دارد؟

کاکایی ادامه داد: اگر قیمت‌ها شفاف شود، باعث می‌شود رانت سرمایه‌گذار از بین برود و رابطه بین خودروساز تنها با خریدار واقعی برقرار شود. دلیل اینکه سال ۱۴۰۰ خودرو وارد بورس نشد ترس از بین رفتن این رانت جاری در بازار بود./تجارت نیوز

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا