اقتصادی

مردم به زبان نمی‌آورند، ولی به اوضاع امیدوار شده‌اند!

خبرمهم: یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه انتظار ثبات قیمت خانه را در سال ۱۴۰۱ داریم گفت: با وجود اینکه انتظار می‌رفت مردم چندان توجهی به وعده‌هایی مثل احیای برجام، کنترل قیمت کالاها و فسازدایی نشان ندهند به تدریج به این اعتماد رسیدند که قرار است اقداماتی شود؛

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه انتظار ثبات قیمت خانه را در سال ۱۴۰۱ داریم گفت: با وجود اینکه انتظار می‌رفت مردم چندان توجهی به وعده‌هایی مثل احیای برجام، کنترل قیمت کالاها و فسازدایی نشان ندهند به تدریج به این اعتماد رسیدند که قرار است اقداماتی شود؛ البته به زبان نمی‌آورند اما از فضای کلی می‌توان چنین برداشت کرد که امیدوار شده‌اند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  عباس زینعلی اظهار کرد: یکی از دلایل عمده ثبات بازار مسکن به سیاستهای عمومی دولت برمی‌گردد که نشان داده قصد ایجاد تحول در حد امکانات و استطاعت خود را دارد. جامعه نیز در حال تحلیل این شرایط است که آیا سیاستهای دولت به شکل ملموس در زندگی مردم اثرگذار خواهد بود یا خیر. با وجود آنکه اقدام عملی انجام نشده، مردم تا الان از تحلیلها سیگنال مثبت دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در سه چهار ماه اول دولت، فضای منفی‌بافی به نوعی مسلط بود و ناامیدی القا می‌شد اما در چند ماه اخیر مثبت‌گرایی، رویکرد دولت و مردم شده است. علیرغم اینکه انتظار می‌رفت مردم چندان بهایی به وعده‌ها ندهند در میان‌مدت به اعتماد و باور رسیدند که قرار است اقداماتی شود. البته به زبان نمی‌آورند اما از فضای کلی می‌توان چنین برداشت کرد که امیدوار شده‌اند. اثرات روانی ناشی از مذاکرات وین، گفتمان فسادزدایی، عدالت محوری و مبارزه با گرانی باعث ایجاد ثبات در اقتصاد کلان شده و بازارهای ارز، طلا و مسکن به ثبات رسیده‌اند.

منطقی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه زمین و ساختمان در چهار سال گذشته حباب وحشتناکی به لحاظ قیمت گرفته است گفت: قیمت خانه آنقدر بالا رفته که در درون بخش مسکن، منطق افزایش قیمت وجود ندارد. در نتیجه سال ۱۴۰۰ مقداری توقف شکل گرفت و انتظار ادامه این وضعیت را برای سال ۱۴۰۱ داریم.

به گفته زینعلی، فاصله بین قدرت تقاضای موثر با قیمت مسکن به قدری زیاد شده که امکان خرید برای متقاضیان خانه اولی وجود ندارد. البته تقاضای بالقوه وجود دارد که به شکل فشار بازار اجاره بروز کرده است.

بازار اجاره در حال جبران عقب‌ماندگی است

وی با اشاره به رشد بالای ۵۰ درصد اجاره بها طی یک سال گذشته در کشور گفت: بازار اجاره در حال بالانس خود با میزان رشد قیمت مسکن است و به نظرم در سال آینده نیز این وضعیت ادامه پیدا می‌کند. ساخت و ساز در سالهای گذشته افت کرده و وقتی که تولید منجر به خرید نداریم تقاضا در بازار اجاره بروز می‌کند.

این کارشناس بازارمسکن خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ افزایش داشته که تراکم و انباشت تقاضا ایجاد کرده است. یک مهاجر وقتی به کلانشهر می‌آید معمولا در پنج سال اول اجاره‌نشین است. کسانی هم سرمایه خود را به این بخش می‌آورند سعی می‌کنند بیشترین سود را از بازار اجاره ببرند. در نتیجه قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها رشد می کند. قیمت مسکن به ثبات رسیده و در بازه زمانی رشد اجاره قرار داریم.

زینعلی، طرح نهضت ملی مسکن و اعمال پایه‌های مالیاتی را در بهبود وضعیت بازار مسکن موثر دانست و گفت: پروژه نهضت ملی مسکن در کنار طرحهایی مثل مالیات خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس قطعا اثرات مطلوبی بر بازار ایجاد می کند که در میان‌مدت خود را نشان می‌دهد. اینکه دولت برای سال آینده بالاترین میزان نقدینگی را به بخش مسکن اختصاص داده قطعا در تولید و رونق مسکن اثرگذار خواهد بود.

قیمت هر متر خانه در تهران به ۳۳ میلیون رسید

بنابراین گزارش، در بهمن ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده نیز در این ماه حدود ۸.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۱۳.۱ درصد کاهش  و در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته ۱۱۷.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا