اقتصادی

قیمت نفت بالا میرود؟

خبرمهم: قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به اختلالات عرضه در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین که صحبتها درباره برداشت هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیک را تحت الشعاع قرار داده است، صعود کرد.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه مه با ۰.۹ درصد افزایش، به ۹۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته تا مرز ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت پیشروی کرده بود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در آوریل با ۰.۸ درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید در حالی که روز گذشته تا مرز ۹۹ دلار و ۱۰ سنت صعود کرده بود و با بیش از چهار درصد افزایش بسته شده بود.

نگرانیها نسبت به محدود شدن عرضه قیمتها را در حالی بالا برده است که مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین روز دوشنبه پایان گرفت و مقامات مذاکره کننده برای مشورت بیشتر به پایتختهایشان بازگشتند که حاکی از عدم پایان قریب الوقوع منازعه است.

لوئیس دیکسون، تحلیلگر ارشد بازار شرکت “ریستاد انرژی” گفت: وضعیت شکننده در اوکراین و تحریمهای مالی و انرژی علیه روسیه بحران انرژی را داغ نگران می دارد و نفت در کوتاه مدت بالای ۱۰۰ دلار خواهد ماند و حتی در صورت تشدید بیشتر منازعه، به قیمت بالاتری صعود می کند.

شرکتهای نفت و گاز بزرگ شامل بریتیش پترولیوم و شل برنامه هایی را برای خروج از فعالیتها و جوینت ونچرهای خود در روسیه اعلام کرده اند. خریداران نفت روسیه با مشکلاتی در خصوص پرداخت و اجاره کشتی به دلیل تحریمهای غربی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین روبرو شده اند.

در این بین کارخانه هایی آسیایی در فوریه با نشانه های تاثیر کمتر پاندمی ویروس کرونا بر کسب و کار، احیای ملایمی داشتند که نشانه اوج گیری تقاضا برای نفت است.

با این حال مذاکرات آمریکا و متحدانش درباره برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک برای مقابله با اختلال عرضه تا حدودی به جو بازار کمک کرده است. برداشت هماهنگ ممکن است ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه به عرضه به بازار اضافه کند.

تحلیلگران بانک کامن ولث استرالیا در یادداشتی نوشتند: آزادسازی احتمالی نفت از ذخایر اضطراری فعلا جلوی افزایش بیشتر قیمتهای نفت را گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی قرار است روز سه شنبه نشست فوق العاده وزیران را برای گفت و گو درباره نقشی که اعضای این سازمان می توانند در تثبیت بازارهای نفت ایفا کنند، برگزار کند.

روسیه که اقدامات خود در اوکراین را عملیات ویژه خوانده است، حدود چهار تا پنج میلیون بشکه در روز نفت و دو تا سه میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی واگذار می کند. دو منبع آگاه به رویترز گفتند: تولید نفت روسیه از میانگین ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژانویه، به ۱۱.۰۵ میلیون بشکه در روز در ابتدای فوریه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک و متحدانش شامل روسیه روز چهارشنبه دیدار می کند و انتظار می رود برنامه افزایش تدریجی تولید را ادامه دهند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا